Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Flygskam var ett modeord för ett tag sedan.

Batteriscam borde vara det nya buzzordet:
Pensionsfondernas batterifest slutade i konkurs
Det är upp till läsaren att dra sina egna slutsatser gällande överförbarheten av dessa lärdomar till andra mer uppmärksammade gröna industrisatsningar. På ytan finns det i alla fall ett flertal likheter.


Det formligen vräks pengar över den förment "gröna omställningen".

Grönast av alla verkar investerarna vara...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu vill Miljömupparna lägga ner Tragikvärket: https://www.dn.se/ekonomi/miljopartiet-vill-lagga-ner-trafikverket-det-har-gatt-for-langt/
Miljöpartiets partistyrelse har beslutat driva att myndigheten Trafikverket med nästan 10 000 anställda ska läggas ner.
– Nu har det gått 14 år sedan Banverket och Vägverket slogs ihop och vi vet att det inte fungerar. Myndigheten klarar inte sitt uppdrag, det märker nog alla som på perronger och i nyheterna följer läget för järnvägen, säger MP:s språkrör Daniel Helldén.


I höstas skrev Helldén och andra MP-ledamöter i riksdagen en motion med samma krav, att Trafikverket måste delas upp i den struktur som gällde före 2010.

Några ledamöter i Sverigedemokraterna la ett liknande förslag ett år tidigare, men det avfärdades av riksdagen. SD:s talesperson i trafikfrågor har nyligen återkommit och föreslagit att regeringen byter ut Trafikverkets ledning och ”genomför genomgripande förändringar”.

Men Miljöpartiet, med dess tidigare talesperson i trafikfrågor Daniel Helldén som nytt språkrör, har nu alltså fattat ett partistyrelsebeslut om att Trafikverket, som i fjol omsatte 73 miljarder, bör läggas ner.

– Vi tycker helt enkelt att det har gått för långt, den stora myndigheten fungerar inte, järnvägen havererar, underhållet av banorna sköts inte som det ska, färdigplanerade projekt går inte fram. Det är helt nödvändigt att börja om med två separata myndigheter där staten också tar tillbaka järnvägsunderhållet, säger Helldén.

Hur lägger man ner en myndighet med nästan 10 000 anställda?

– Det kräver förstås en gedigen utredning, men den behöver göras snabbt. Åren går.

Daniel Helldén menar att gamla vägverket ”på sitt sätt ätit upp banverket”.

– Allt som har med vägar att göra har fått en framskjuten position, menar vi, och så kan vi inte ha det om vi som samhälle ska ställa om.

Sedan flera år tillbaka har Trafikverkets sätt att sköta sitt uppdrag fått kritik från debattörer, ministrar och inte minst från Riksrevisionen.

I årsredovisning för 2023 gör också generaldirektören Robert Maiorana, som tillträde för två år sedan, ett försök att bemöta kritikerna. Han skriver att han ”beslutat att göra en genomlysning av hela verksamheten” som ska ”hitta förbättringarna som stärker effektivitet, kostnadskontroll och leveransförmåga samt snabbt omsätta dem i praktiken.”

Trafikverket har vuxit snabbt. I fjol hade de 9 864 fast anställda, drygt 500 fler än året innan. Men vid sammanslagningen 2010 var de långt färre, 6 272 fast anställda. Det motsvarar en ökning med 57 procent på 14 år.

När Daniel Helldén till DN säger att ”svenska folket har slutat åka tåg, de vågar inte”, kan han finna ammunition i den färska årsredovisningen. Där framgår att godstrafiken på järnväg i fjol sjönk med 2,9 procent, mer än på vägarna, medan persontrafiken backade 2,3 procent samtidigt som bilsidan ökade.

Målet om att 95 procent av tågen ska vara punktliga (max fem minuter sena jämfört med tidtabell) missades i fjol och sjönk från 90,1 till 87,7 procent.

Är det alls realistiskt att ni skulle få stöd för en nedläggning?

– Jag tror att det går att få stöd. Regeringspartierna kommer att hålla emot, men jag tror att det finns ett tryck hos både allmänheten och näringslivet, säger Daniel Helldén.

– Ta bara detta med Malmbanan, varför havererar den stup i ett?

Finns inte en poäng med att en samlad myndighet kan väga av de olika trafikslagen så att helhetsperspektivet kommer fram?

– Det var ju idén när man slog samman, att kunna planera projekten samlat. Men det har liksom blivit tvärtom. Och vi behöver ju ett sammanhängande och hållbart järnvägssystem oavsett vägtrafiken, som Trafikverket för övrigt planerar för ska öka påtagligt.

Strax före jul riktade Riksrevisionen förnyad kritik mot Trafikverket, men sa samtidigt att Trafikverket varit bakbundet av regeringen som ”satt den långsiktiga infrastrukturplaneringen ur spel genom sin styrning”.

Den slutsatsen ställer sig Daniel Helldén inte fullt ut bakom.

– Jag tolkar Riksrevisionens analyser som att de är konstruerade utifrån bedömningar som passar för vägar, en del av problemet är att man bedömer järnvägen utifrån en annan logik. Ta exempel snabbtåg Oslo-Stockholm där Trafikverket sagt att det är samhällsekonomiskt olönsamt med etappen Oslo-Arvika. Men nyttan kommer ju först när helheten räknats in.

Många, inklusive Riksrevisionen, har kritiserat Trafikverket för stora fördyringar. Varför skulle separerade myndigheter göra jobbet billigare?

– Allt skulle förstås inte per automatik bli bättre. Men nu dubbleras ofta upphandlingar och projekteringar och det blir fruktansvärt dyrt. Ta bara fallet med järnvägen Ostlänken där enbart planeringen kostat över sex miljarder.

Ja, det låter ju bra, men det är ju enbart för att dom vill ha större kontroll, och kunna strypa alla former av pengar till vanliga vägar :huvet
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vet inte om jag tycker att Trafikverkets påstådda fokus på vägnätet har spillt över på kvalitén på just vägarna. Möjligen om man jämför med Malmbanan skulle man kunna se viss övervikt för funktionen på snittet av vägarna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag håller med i sak - Trafikvärket är ju tamejfan ett haveri.

Men jag gillar inte MP's alldeles uppenbara baktanke - att tågtrafik kring storstadsområden får all prioritet. Den karln har inget som helst intresse i en fungerande tågtrafik i glesbygd eller i norra Sverige och vanligt vägunderhåll lär man ju kunna glömma om han kommer i närheten av makten...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med i sak - Trafikvärket är ju tamejfan ett haveri.

Men jag gillar inte MP's alldeles uppenbara baktanke - att tågtrafik kring storstadsområden får all prioritet. Den karln har inget som helst intresse i en fungerande tågtrafik i glesbygd eller i norra Sverige och vanligt vägunderhåll lär man ju kunna glömma om han kommer i närheten av makten...
Ja, jag tänkte samma sak, även blinda hönor kan finna frön, och han har rätt i sak att vissa saker har skenat hysteriskt i kostnad, men sen läste jag resten och insåg hans upplägg. Tyvärr är det ju populistiskt nonsens som många faller för.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag håller med i sak - Trafikvärket är ju tamejfan ett haveri.

Men jag gillar inte MP's alldeles uppenbara baktanke - att tågtrafik kring storstadsområden får all prioritet. Den karln har inget som helst intresse i en fungerande tågtrafik i glesbygd eller i norra Sverige och vanligt vägunderhåll lär man ju kunna glömma om han kommer i närheten av makten...

Ja, jag tänkte samma sak, även blinda hönor kan finna frön, och han har rätt i sak att vissa saker har skenat hysteriskt i kostnad, men sen läste jag resten och insåg hans upplägg. Tyvärr är det ju populistiskt nonsens som många faller för.

När skälen är ideologiska ligger tyvärr populismen nära till.
-Järnvägen ska skötas av Staten
-Järnvägen måste konkurrensutsättas
Det viktigaste borde vara en långsiktig satsning på det som långsiktigt gynnar oss och miljön.
Elsparkcyklar t.ex är inget som långsiktigt gynnar varken miljön eller oss andra i trafiken men det stör inte den bil- och motorcykelhatande politikern. :huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hertz styrelse tog under natten beslutet att entlediga bolagets vd från hans position efter det som många betraktar som en katastrofal satsning på elbilar.



Aj då.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)


Aj då.
Ja batterihyrbil känns klart ologiskt. Jag hyr rätt ofta bil i tjänsten, och då har jag verkligen inte tid att jaga laddare. Det är tillräckligt pirrigt med att öht hitta parkering vid vissa hotell eller andra besöksmål. Undantaget är väl när jag vet exakt sträckan och den understiger bilens räckvidd, isåfall kan jag bara lämna tillbaka den oladdad.

Tyvärr ändras dock planer ofta i min bransch, helt plötsligt ska jag förbi ytterligare en plats. Så jag har inte vågat mig på batteribil än. Är inte sugen på att vänta eller krångla på tjänsteresa, då kan jag ju lika gärna ta tåg eller buss.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar


Aj då.

Är elbilsförare bilsidans sporthojare! :hihi


Hertz säljer sina Tesla och ersätter dem med bensindrivna bilar. En orsak är att Tesla-förare krockar för ofta. Nu kommer facit från forskarna.
Hertz vd Stephen Scherr noterade i sammanhanget att kostnaderna för att reparera elfordon dessutom är mycket högre.
Nu visar forskare att det här är ett resultat elbilsindustrin behöver hantera.

Kraschar mer

Forskare vid Lexisnexis Risk Solutions har undersökt försäkringsdata.
De konstaterar att hyrbilsförare inte är de enda som har svårt att hantera elbilar.

Försäkringsanalytiker hos Lexisnexis konstaterar att när bilägare byter till elbilar från bensindrivet har de en tendens att krascha mer.

Frekvensen av försäkringsskador ökar med cirka 14,3 procent medan skadornas svårighetsgrad, eller det belopp som måste betalas ut, ökar med 14,5 procent, enligt uppgifter CNN förmedlar.


 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är elbilsförare bilsidans sporthojare! :hihi


Hertz säljer sina Tesla och ersätter dem med bensindrivna bilar. En orsak är att Tesla-förare krockar för ofta. Nu kommer facit från forskarna.
Hertz vd Stephen Scherr noterade i sammanhanget att kostnaderna för att reparera elfordon dessutom är mycket högre.
Nu visar forskare att det här är ett resultat elbilsindustrin behöver hantera.

Kraschar mer

Forskare vid Lexisnexis Risk Solutions har undersökt försäkringsdata.
De konstaterar att hyrbilsförare inte är de enda som har svårt att hantera elbilar.

Försäkringsanalytiker hos Lexisnexis konstaterar att när bilägare byter till elbilar från bensindrivet har de en tendens att krascha mer.

Frekvensen av försäkringsskador ökar med cirka 14,3 procent medan skadornas svårighetsgrad, eller det belopp som måste betalas ut, ökar med 14,5 procent, enligt uppgifter CNN förmedlar.


Ohhh Lexisnexis, företaget som köper in data från biltillverkare och säljer till försäkringsbolag i USA. Noll moral och etik där. 😊
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja batterihyrbil känns klart ologiskt. Jag hyr rätt ofta bil i tjänsten, och då har jag verkligen inte tid att jaga laddare. Det är tillräckligt pirrigt med att öht hitta parkering vid vissa hotell eller andra besöksmål. Undantaget är väl när jag vet exakt sträckan och den understiger bilens räckvidd, isåfall kan jag bara lämna tillbaka den oladdad.

Tyvärr ändras dock planer ofta i min bransch, helt plötsligt ska jag förbi ytterligare en plats. Så jag har inte vågat mig på batteribil än. Är inte sugen på att vänta eller krångla på tjänsteresa, då kan jag ju lika gärna ta tåg eller buss.

Får du inte bajsa på jobbet? Det är ju då man laddar elbilen. :hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Aha...?
Miljöpartiet vidgår att reduktionsplikten faktiskt drabbade enskilda fordonsägare så som den var utformad tidigare!

Nu skall den slå ändå hårdare baserat på fukking postnummer?

Det kostar att vara bäst i EU-klassen.
Kostar oss konsumenter, alltså.
Nej, det kostar inte oss konsumenter nånting, enligt MP så är det skattebetalarna som står för kostnaden... :rolleyes
RI, real intelligence, har det helt dött ut?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu har några köpt syra igen!
View attachment 496451
Räcker tydligen inte med trängselskatten för Helldén-puckot. Han gör sällan någon glad men tur att han representerar ett parti som få röstar på. Enda sättet för MP att få igenom något är i allians med dom röda genom utpressning om dom sitter i regeringen.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Räcker tydligen inte med trängselskatten för Helldén-puckot. Han gör sällan någon glad men tur att han representerar ett parti som få röstar på. Enda sättet för MP att få igenom något är i allians med dom röda genom utpressning om dom sitter i regeringen.
Det "enda sättet" har man allt för färskt i minnet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur kan man ens gå ut med såna där dumheter utan att ha någon som helst grund till en konkret lösning? :va

EXTRA
Hoztic löser klimatfrågan!
-Istället för bensin, diesel och el ska vi köra framtidens motorer på vatten.
Forskare har visat att noll förbränning ger noll utsläpp.
-Vi har inte löst det tekniska, säger Hoztic, men det här är revolutionerande, det är fantastiskt att få vara den som räddar världen.

:2cool
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur kan man ens gå ut med såna där dumheter utan att ha någon som helst grund till en konkret lösning? :va

EXTRA
Hoztic löser klimatfrågan!
-Istället för bensin, diesel och el ska vi köra framtidens motorer på vatten.
Forskare har visat att noll förbränning ger noll utsläpp.
-Vi har inte löst det tekniska, säger Hoztic, men det här är revolutionerande, det är fantastiskt att få vara den som räddar världen.

:2cool

OBS!

Inte dricksvatten bara, det är stor brist på det globalt!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
OBS!

Inte dricksvatten bara, det är stor brist på det globalt!


Från Hoztic - planeträddaren som lovordas över till Hostage - miljöboven som skall steglas, rådbråkas och förnedras för sin lösning att beröva barnen sitt dricksvatten.

...på bara 90 minuter!
Det svänger i miljörörelsen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top