Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När de gröna zonerna infördes i tyska storstäder blev det ett elände för de boende i områdena nära zongränserna.
Kraftigt ökad trafikmängd och parkeringskaos.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
5f28678039424-g-5f28678039425.png
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Snart helg och jag måste få berömma Daniel Helldén för ett otroligt fint arbete med Miljöpartiet.

Kolla in 30 minuter på SVT för att ta del av hans haveri.
Jag hade aldrig kunnat drömma om att han kommer att sänka ett helt parti så fort som han gör i dagstempot.

Tack Daniel för ett riktigt fint arbete!
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Snart helg och jag måste få berömma Daniel Helldén för ett otroligt fint arbete med Miljöpartiet.

Kolla in 30 minuter på SVT för att ta del av hans haveri.
Jag hade aldrig kunnat drömma om att han kommer att sänka ett helt parti så fort som han gör i dagstempot.

Tack Daniel för ett riktigt fint arbete!
Jag tänkte det samma när jag såg intervjun! Hoppas verkligen att vi blir av med denna cancer svulst.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kolla in 30 minuter på SVT för att ta del av hans haveri.

Efter att ha sett det så kan det inte finnas en enda normalt funtad människa som vill rösta på MP...? Dels på grund av politiken. Dels på grund av att karln måste lida av någon väldigt allvarlig personlighetsstörning. Det har ju tidigare konstaterats att han är född i Luleå (vilket förklarar en hel del) och dessutom att pappan stack i tidig ålder och att mamman sedan flyttade runt bland mängder med nya karlar.

Vad är det annars han kompenserar för genom att bete sig som ett rövhål...?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Var kan man se detta intressanta spektakel? Helldén går från att förstöra Stockholm till att sabba hela landet...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och apropå att allt löser sig med elfordon, och att det omöjligt kan bli effektbrist: https://www.gd.se/2024-01-26/darfor-fungerar-inte-elbussarna-som-de-ska
Det är energibrist som gör att X-trafiks 52 nya elbussar inte laddar som de ska. Flera experter arbetar just nu med att lösa problemen samtidigt som man kör med reducerad trafik för att hålla tidtabellerna så gott det går.
– Vi ser på det här med största allvar när så många kunder drabbas, säger Fredrik Beckius, affärschef Transdev Sverige AB som är operatör för bussarna.

Sedan X-trafiks nya avtal med transportföretaget Transdev för regiontrafiken började att gälla den 10 december förra året har minst 20 turer om dagen ställts in på grund av problem med laddningen av sina nya 52 bussar. När det var som värst i förra veckan ställdes över 100 planerade resor in.
Det är fortsatta problem med trafiken, men felet har börjat att ringas in. Det är i grunden för lite effekt till laddstationerna som gör att laddningen tar längre tid än beräknat vilket ger en dominoeffekt bland bussarna.
– Vi försöker att öka tillgången på ström samtidigt som vi utreder vad den ökade energiåtgången beror på. Vi har positiva signaler från Gävle Energi och Sandviken Energi och det ser ut som vi kommer att få mer effekt i närtid, säger Fredrik Beckius när tidningen besöker bussdepån i Gävle vid Sörby Urfjäll som är en av de två bussdepåerna, den andra finns i Sandviken.
Borde ni inte ha koll på hur mycket ström som behövs redan från start?
– Alla beräkningar och siffror vi hade visade att det ska gå runt på det vi har, inklusive en säkerhetsmarginal. Vi letar efter vad det är som gör att det avviker.
https://static.bonniernews.se/bildi...-bfaa-d279e2169bd5.jpeg?fit=crop&w=1400&h=977
Att ladda så här många bussar kräver rejält med effekt. Varje laddare är på 120 kW vilket gör det möjligt att ladda en buss på full effekt eller dela på effekten och ladda två samtidigt. I Gävle finns 22 bussar och 11 laddare och i Sandviken delar 30 bussar på 15 laddare. Ju fler bussar som laddas samtidigt, desto mer effekt behövs och det är i laddinfrastrukturen problemen finns.
– Transdev äger laddinfrastrukturen så det är vårt ansvar, vi använder oss av en underleverantör för laddningen. Vi har experter både från busstillverkaren och laddleverantören här som felsöker vart energitjuvarna finns, säger Fredrik Beckius.
Bussarna kommer från den kinesiska tillverkaren BYD som är världens största elbilstillverkare. Företaget bakom laddinfrastrukturen är polska Ekoenergetyka. Fredrik Beckius är noga att påpeka att bussarna och laddstationerna fungerar som de ska, de får bara inte tillräckligt med ström när de ska laddas.
https://static.bonniernews.se/bildi...-8b2d-e57d457f490b.jpeg?fit=crop&w=1400&h=934
Transdev är ansvarig för laddinfrastrukturen som är levererad av Ekoenergetyka. Laddstationen är på 120 kW och gör det möjligt att antingen ladda en buss på full effekt eller dela på effekten och ladda två samtidigt
Bild: Anders Sundin
– Vi kommer att få extra effekt från energibolagen de närmaste veckorna och då kommer det att bli bättre. En mer långsiktig lösning kräver en del större jobb, men det går att få mer effekt tillfälligt. Så det kommer att vara störningar i trafiken ett tag till, men vi kommer att lösa det här, försäkrar Fredrik Beckius.
Sedan i måndags har man dragit ned på trafiken i huvudsak i Sandviken stad, turer som normalt går varje kvart går nu en gång i halvtimmen.
– Det är en försämring, men med tydlig information ska det fungera för de flesta resenärer. Men då blir det samtidigt bättre förutsättningar för regiontrafiken som går mer sällan. Det är en prioritering vi måste göra, säger X-trafiks avdelningschef Andreas Eriksson.
Man har även hyrt in tio HVO-fordon och två bussar till via en lokal underentreprenör.
https://static.bonniernews.se/bildi...-be65-d52e929d1551.jpeg?fit=crop&w=1400&h=953
– Vi tar också hjälp av externa laddplatser som hjälper till på marginalen, så vi gör allt vi kan, vi använder laddstationerna vid Gävle Hamn och hos Cirkel K vid Gävle Bro, säger Andreas Eriksson.
X-trafiks upphandling av trafiken från transportföretaget löper på tio år och kostar 1,5 miljarder kronor totalt. Stadstrafiken i Gävle körs av transportföretaget Vy Buss och är opåverkade av laddproblemen.
Oppositionen (S, C, V) i Region Gävleborg kräver ett extramöte hos Hållbarhetsnämnden, som ansvarar för kollektivtrafiken, och att upphandlingsunderlaget redovisas. Man vill också att X-trafik redovisar förslag på hur brister i kommunikation och långa väntetider för resenärer och medborgare ska åtgärdas.
Vi pratar om en affär på 1,5 miljarder, experter har kommit fram till att allt är bra, med goda marginaler, och ändå, verkligheten kom ikapp, det funkade inte när bussflottan kom i drift. Då kan man ju ganska lätt föreställa sig hur det skulle se ut i ett normal bostadsområde, där man knappast har byggt in enorm överkapacitet när elnätet drogs för 20-50 år sedan.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top