Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var det inte nåt snöoväder mot fjällen för nåt år sen där en massa stockholmare med elbilar blev fast och fick bärgas bort? Sen skulle jag gärna syna hur många som har med sig resevdunk? Jag har inte reservbränsle med mig annat än till KLR:en som körs avsides på ställen det kan vara svårt att hitta ställen att tanka.

Dock är det ju smidigare att tanka 5 l bensin och diesel på vägen än några kw el.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Daniel Helldén har ju åtskilliga gånger sagt att det är förbränningsmotorer som ska förbjudas, i synnerhet i Stockholmsområdet. När jag har frågat hur han hade tänkt göra med brandbilar, ambulanser, ambulans/polishelikoptrar, UPSer osv har jag aldrig fått något svar. Men rent generellt, enligt honom, går det ju att ersätta allt med eldrivna fordon idag.


Hell-den?

Han sitter i Riksdagen nu - och fick för sig att gå upp och ta replik på någon som verkligen, verkligen verkligen vet vad han talar om och brinner för sitt ämnesområde.




Det blev något av ett Pedersen-moment, helt klart.
Hell-den går upp 07:35
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu tror jag iofs inte att det är någon egentlig skillnad mellan elbilar och bensin/diesel-bilar i situationen som MSB tänker på.
Men allt det där du beskrev gäller ju för vanliga bilar med.

Man kan ha full tank varje dag. Det är ju bara tanka.
Man kan tanka vid vilken mack som helst på 5 min.
Man kan beräkna hur lång sträcka du kan åka genom att kolla på färddatorn.
Man kan sänka farten för att ta sig längre.
Man kan välja att ha igång stolsvärme/ac/whatever ifall man blir insnöad någonstans. 1 L bensin räcker länge i en modern bil.
osv.

Enda skillnaden är ju att fylla på en elbil med "bränsle" sker inte på plats utan man får bärgas till en laddare. Men det hela är ju lite av ett ickeproblem här i landet. Det är så sällan man blir ståendes i dagar någonstans.
Hur många tankar sin bensin/diesel varje dag? :va
Jag tror det är vanligare att elbilar har fullt varje morgon men jag kan ju ha fel.
Men jag ser definitivt till att ha extra i tanken om jag skall åka långt och vet att oväder är på ingång.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Var det inte nåt snöoväder mot fjällen för nåt år sen där en massa stockholmare med elbilar blev fast och fick bärgas bort? Sen skulle jag gärna syna hur många som har med sig resevdunk? Jag har inte reservbränsle med mig annat än till KLR:en som körs avsides på ställen det kan vara svårt att hitta ställen att tanka.
Det påstods det. Fast sen visade sig att det var två elbilar och en betydligt större mängd bensin/dieselbilar. Även om elbilarnas andel säkert var större än bilarnas andel totalt var på den tiden. Men det är nog inget jätteproblem, krävs ju inte många hjärnceller för att hålla batterinivån över noll och stänga av om det kommer för nära. Eller bränslemängd i tank för den delen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det påstods det. Fast sen visade sig att det var två elbilar och en betydligt större mängd bensin/dieselbilar. Även om elbilarnas andel säkert var större än bilarnas andel totalt var på den tiden. Men det är nog inget jätteproblem, krävs ju inte många hjärnceller för att hålla batterinivån över noll och stänga av om det kommer för nära. Eller bränslemängd i tank för den delen.

Jo, men jag såg någon förklaring om att guessometern i elbilarna hade gissat fel och visat för lång kvarvarande räckvidd, då det inte ingår i deras normala kalkyl att värmen går för fullt i flera timmar utan att bilen rör på sig också, men som sagt, en bensinbil på tomgång i flera timmar för att hålla värmen får också kortare reäckvidd
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hell-den?

Han sitter i Riksdagen nu - och fick för sig att gå upp och ta replik på någon som verkligen, verkligen verkligen vet vad han talar om och brinner för sitt ämnesområde.




Det blev något av ett Pedersen-moment, helt klart.
Hell-den går upp 07:35
Men, stackarn, det där är ju bara smärtsamt. Det stora i sammanhanget var alltså kontroll av miljözonerna. Och någon borde kanske berätta för honom att det är Fru Talman, inte fru Ordförande. Eller tänker han att han är i Duman?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Såg precis ett program om skogsbruk, vetenskapens värld. Verkar ju ha forskats en hel del i Finland, och det är ju likvärdig skog där. Man har kommit fram till att hyggesfri avverkning är bättre både ekonomiskt och miljömässigt, men liknande krav på statliga Sveaskog verkar inte ha kommit från regering eller riksdag, kommer inte ihåg vilken som styrde. Konstigt att inte miljömupparna orerar mer om det, snacka om att de så ofta har fel fokus.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såg precis ett program om skogsbruk, vetenskapens värld. Verkar ju ha forskats en hel del i Finland, och det är ju likvärdig skog där. Man har kommit fram till att hyggesfri avverkning är bättre både ekonomiskt och miljömässigt, men liknande krav på statliga Sveaskog verkar inte ha kommit från regering eller riksdag, kommer inte ihåg vilken som styrde. Konstigt att inte miljömupparna orerar mer om det, snacka om att de så ofta har fel fokus.
Eller kanske problemen med Östersjön, alla tiotusentals ton ammunition, kemiska stridsmedel mm som är dumpat i havet: https://www.havet.nu/ammunition-och-kemiska-stridsmedel

En del av det ligger dessutom i närheten av explosionerna på Nord stream: https://www.dn.se/varlden/kemiska-stridsmedel-nara-platserna-dar-nord-stream-sprangdes/

Visserligen är det ju inte CO², men om tusentals ton arsenikbaserade kemiska stridsmedel, eller senapsgas, frigörs i vattnet så lär det få förödande effekter på havsmijön, och ett sterilt hav kommer inte gynna fiskbestånden.

Jag tror fortfarande att MP är en del av bilindustrins lobbyverksamhet, eftersom deras huvudmål är att vi ska skrota befintlig bilpark och köpa nya, dyrare, bilar, inte på något vis konsumera mindre.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Hell-den?

Han sitter i Riksdagen nu - och fick för sig att gå upp och ta replik på någon som verkligen, verkligen verkligen vet vad han talar om och brinner för sitt ämnesområde.




Det blev något av ett Pedersen-moment, helt klart.
Hell-den går upp 07:35


Dumheter, inte behövs det några trafikpoliser, tunga gruppen är överreklamerad, förmodligen även en myt.

Helldén strålar av kunskap................

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-rattonyktra-forare
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
SVT konstaterar att om man kör in 50 megawatt i elnätet sjunker priset.


Sedan sa vattenfall att dom vill bygga ett nytt kärnkraftverk i forsmark klart 2030.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
SVT konstaterar att om man kör in 50 megawatt i elnätet sjunker priset.


Sedan sa vattenfall att dom vill bygga ett nytt kärnkraftverk i forsmark klart 2030.

Det är konstigt, för nerläggningen av kärnkraft skulle inte höja elpriserna, det minns jag att dom sa då...

Dom skulle väl kunna modernisera befintlig kärnkraft att leverera 250 megawatt till bara genom att byta saker på generatorsidan, dvs inte köra reaktorn hårdare.
Nu när dom har fått löfte om att köra vidare blir sådana investeringar lönsamma....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Morgontidningen innehåller en artikel om människor som lever i verkligheten och fortfarande väntar på lägre bränslepriser:

714ef4faa531b25aec4820c66686c8ed.jpg


Och hittills är jag nog böjd att hålla med. Oklart vad den liberale pösmunken egentligen vill, men den pinsamt kortväxte glasögonormen har gått till val på ”fem kronor lägre vid pump”, gapkärringen har skrikit nio kronor och nazisten har sagt tio kronor.

Lägsta numret är således fem och medelvärdet borde bli åtta. Hur blev detta…ett…? Eller menade de att de ska sänka någon gång under slutet av mandatperioden…? För inte skulle väl dessa tre hederliga människor ljuga som en socialdemokrat…?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Morgontidningen innehåller även en tänkvärd insändare angående miljö- och klimatpolitik:

d69c4a212806f89d6a24d2b3615353f3.jpg

Ja tidningen Norrländska Socialdemokraten borde få tryckförbud på papper...

Ingen jävel läser väl den ändå... En Sosseblaska...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är lite lustigt det där med skogen och produkterna därifrån. Hur många gånger är resterna från skogsbruket övertecknade i olika varianter av "miljötänk"? Det ska eldas eller rötas eller...

Hur var det nu med snabbväxande träd? Binder de mer eller mindre koldioxid?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är lite lustigt det där med skogen och produkterna därifrån. Hur många gånger är resterna från skogsbruket övertecknade i olika varianter av "miljötänk"? Det ska eldas eller rötas eller...

Hur var det nu med snabbväxande träd? Binder de mer eller mindre koldioxid?

Ju högre densitet på träet, ju mer binder det:

Snabbväxande tall brukar ha väldigt låg densitet/energiinehåll och brinner som fnöske...

Jag såg någonstans att Hampa binder jävligt mycket co2, så för att göra miljön en tjänst borde vi alla odla braj :banana

Det kanske är därför miljöpatister är som dom är IOFS
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Morgontidningen innehåller en artikel om människor som lever i verkligheten och fortfarande väntar på lägre bränslepriser:

714ef4faa531b25aec4820c66686c8ed.jpg


Och hittills är jag nog böjd att hålla med. Oklart vad den liberale pösmunken egentligen vill, men den pinsamt kortväxte glasögonormen har gått till val på ”fem kronor lägre vid pump”, gapkärringen har skrikit nio kronor och nazisten har sagt tio kronor.

Lägsta numret är således fem och medelvärdet borde bli åtta. Hur blev detta…ett…? Eller menade de att de ska sänka någon gång under slutet av mandatperioden…? För inte skulle väl dessa tre hederliga människor ljuga som en socialdemokrat…?
Jag tror den första kronan är en ren skattesänkning.
Sedan skall man göra något med MOMS'en samt med reduktionsplikten någon gång nästa år.
Det räknar man med skall få ner priset med 5-6 kronor ungefär.

Men som Wiseuy skrev så tenderar små reduceringar i omgångar att kompenseras med liknande höjningar från oljebolagen (folk har ju visat att de kan betala det priset).

Så den som väntar på 10kr lägre vid pump skall nog inte hålla andan...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad var det som gick igenom i två instanser i EU nu i höst?
Var det skattesänkning på bensin/diesel eller på etanolen?
Att gå tillbaka till E5 på 95 är ju EUs miniminivå så det får Sverige besluta själva.
Sossarna kunde ha ansökt om någon sänkning redan i våras men de gjorde inte det. Klimatmålen...? Ansökte inte sossarna i augusti eller vad hände? Reduktionsplikten kunde de inte backa på. Möjligen takten framåt, E15, E20...

Frågar för att jag inte minns.

Att lova att sänka soppan vid pump med 5-7-10 kr före valet och sedan svamla om 1/1 2024 och världsmarknadspriset är oärligt minst sagt.

Maggan; ”Jag ser ingen anledning att höja bränsleskatten.”
Jorå.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top