Nä, det blir ett annat milpris på den och dessutom är den för slö...
Om du räknar på din Sharan, vad har du för total milkostnad på den?Nu skriver ju biltillverkare inte ut fakta längre, det handlar bara om onlinetjänster, upplevelser och annat dravel, så det är ganska svårt att ens få mått på bilarna. Men bilden är att det oftast är småbilar, alternativt stora utanpå och lika små inuti. Hittills har jag inte hittat en bil som får plats med 2 långa vuxna, 3 bilbarnstolar, tvillingvagn och campingutrustning. Eller med samma räckvidd och förmåga att tanka på 120+ nya mil på några minuter. Eller utan alla "hjälpsystem" och påtvingat elektroniskt överförmynderi.
Eller om vi vänder på det, vi gav dryga 200kkr för vår Sharan, ska jag köpa en elbil för dom pengarna får jag i bästa fall en Golf, och då får någon sitta i bakluckan och hålla i släpet bakom bilen, vilket kanske är lika bra, för det är enda lediga platsen om ungarna ska med.
Ska man bara ha en "Bil" för att "Åka" så går det garanterat att hitta elbilar som är billigare än en bränsledriven bil. Men idag finns det inte alternativ som passar för alla.
Hur många gånger är just 120 mil+120 mil på kortast möjliga tid dimensionerande? 3 bilbarnstolar antyder att det finns andra faktorer som begränsar sträckkörningen. Kan man tänka sig ett stopp på 10-15 min var 3-e timme ökar valmöjligheterna rätt rejält.
Tesla Y fyller många boxar, kommer troligen att ge en rätt okej totalekonomi och hjälpsystem handlar ju om säkerhet också. Wild&crazy-faktorn kan du ju höja när du kör hojen...