Jag frågade om deras problem med att de måste tacka nej till 2000 arbetstillfällen beror på brist på effekt eller energi?
I mitt inlägg sa jag att vi har problem nu och visade med exemplet från sverigesradio(jag sade aldrig något om vare sig effekt eller energi).
Du svarar då att det blir missförstånd och att man måste skilja på kW och kWh.... Jaha. Jo det kan ju vara bra. Deras olycka kvarstår.
Så oavsett om de missförstår huruvida de har effekt eller energibrist så står de fortfarande där 2000 jobb fattigare.
Robertsfors kan inte rida på vågen av industrietableringar som just nu pågår i norr. Det finns för lite el för att kunna bygga ut den typen av industrier, menar ...
sverigesradio.se
Lyssnar man så är det faktiskt inte elbrist utan brist i överföringskapaciteten. För klena kablar. Så energin finns finns men rubriksättaren har inte förstått eller lyssnat på inslaget där Olle Norberg även försöker förklara med vatten. Vattnet finns tillräckligt men ledningen är för tunn...
Eller så hänger man bara på Dagens Industri...
Elbrist stoppar utländsk etablering – kommunen tvingas säga nej till 2.000 nya jobb
Oron över elförsörjningen är stor i många av landets kommuner, enligt en ny rapport. Ett exempel är Robertsfors i Västerbotten, som går miste om uppemot 2.000 nya arbetstillfällen efter att kommunen på grund av elbrist tvingats tacka nej till ett utländskt bolag som ville etablera sig.
Oron över elförsörjningen är stor i många av landets kommuner, enligt en ny rapport. Ett exempel är Robertsfors i Västerbotten, som går miste om uppemot 2.000 nya arbetstillfällen efter att kommunen på grund av elbrist tvingats tacka nej till ett utländskt bolag som ville etablera sig.
Tur att att vi inte behöver öka elproduktionen vid en omställning från fossilbilar till elbilar då vi bara har effektbrist(KW) och inte energibrist(KWh). Jag läser elbrist som antingen effektbrist eller energibrist eller brist på ledningar men laborerar man med förutsättningarna för att passa ens agenda så kan man nog skarva lite.
Energi=effekt gånger tid. Eftersom alla som laddar bilar har oändligt med tid så finns ingen energibrist. Att ersättning av alla fossilbilar till el ger ett ökat energibehov om cirka 11,5 TWh + förluster är irrelevant eftersom tiden är oändlig.
Zoda, de 2000 förlorade jobben kan man ordna genom lastbalansering. Ska jag eller du ringa Robertsfors kommun och upplysa? Jag får ta ett snack med president Kim i Nordkorea och meddela att läget är lugnt. De har bara lite effektbrist ibland så det stör inte.
Jag ska sluta larva mig(Kanske). För omställningen från fossil till el behöver vi alla dessa:
- Ökad elproduktion med minst 11,5 TWh per år. Sannolikt runt 20 TWh.
- Stabil elproduktion dygnet runt med upp- och nedtrappning när behovet minskar och ökar.
- Infrastruktur, elnät och ledningar för att hantera den ökade energimängden.
- Lastbalansering där det är möjligt.
Alla punkter är helt nödvändiga. Har jag missat någon punkt? Ska någon punkt tas bort, i så fall varför?
Robertsfors kan inte rida på vågen av industrietableringar som just nu pågår i norr. Det finns för lite el för att kunna bygga ut den typen av industrier, menar ...
sverigesradio.se
Lyssnar man så är det faktiskt inte elbrist utan brist i överföringskapaciteten.
Vilket innebär att det är brist av vad i deras ända av "överföringskapaciteten"?
Det blir som att säga att i mitt exempel då jag är ut i skogen och vill slå på micron inte har effektbrist eller energibrist(eller vad ni nu menar är fel ordval) utan att det egentligen handlar om brist i överföringskapacitet. Effekt finns på någon geografisk plats på denna planet men kan inte överföras.
Kalla det vad ni vill, det hjälper inte mig där ute i skogen. Vi har problem nu. Det kan mycket riktigt bla handla om för klena kablar, det är korrekt.
Vilket innebär att det är brist av vad i deras ända av "överföringskapaciteten"?
Det blir som att säga att i mitt exempel då jag är ut i skogen och vill slå på micron inte har effektbrist eller energibrist(eller vad ni nu menar är fel ordval) utan att det egentligen handlar om brist i överföringskapacitet. Effekt finns på någon geografisk plats på denna planet men kan inte överföras.
Kalla det vad ni vill, det hjälper inte mig där ute i skogen. Vi har problem nu. Det kan mycket riktigt bla handla om för klena kablar, det är korrekt.
Begreppet ”elbrist” dyker ofta upp i debatten. Men då det inte alltid betyder samma sak riskerar det att leda till förvirring. Elbrist kan uppstå av tre orsaker: brist på elenergi, effektbrist och nätkapacitetsbrist. Energiföretagen förklarar i en skrift från 2019.
www.energiforetagen.se
Alla, Kan vi enas om att elbrist är mer än bara energibrist?
Kan vi inte enas om att det viktigaste inte är att enas?
Gärna faktagrundade argument men känslomässiga åsikter är naturligtvis också välkomna, detta är SportHoj!
Kan vi inte enas om att det viktigaste inte är att enas?
Gärna faktagrundade argument men känslomässiga åsikter är naturligtvis också välkomna, detta är SportHoj!
Fair. Då vädjar jag bara till er som anser att elbrist endast är energibrist att försöka förstå att när vissa i tråden skriver elbrist så kan det även avse definitionen från energiföretagens branschorganisation.
Fair. Då vädjar jag bara till er som anser att elbrist endast är energibrist att försöka förstå att när vissa i tråden skriver elbrist så kan det även avse definitionen från energiföretagens branschorganisation.
Hahaha…jo förvisso.
men det måste vara tusen gånger lättare att starta upp en liten generator till bensinmacken, och framför allt att transportera dunkar eller stora bränslefat ut till drabbade samhällen.
Den var faktiskt lite tänkvärd! Det hade underlättat med en sammanfattning men han pratar om så mycket men både för- och nackdelar tas upp.
Om man ska sammanfatta något så är det att koldioxidneutralitet är att eftersträva istället för symbolpolitik. https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxidneutral
Gillar hans humor, symbolpolitik t.ex. is like trying to stop a hurricane by farting in its general direction!
Om jag använder mina fordon så lite så den miljömässiga brytpunkten för tillverkan av det nya fordonet och skrotningen av det gamla ligger så långt fram att det är miljömässigt bättre att köra mindre med mitt gamla fordon.
Intressant att det bara, enligt hans beräkningar, bara är 1% av utsläppen från Formel 1 kommer från bilarna som tävlar. Föga förvånande visserligen, vad kostar en fotbollsmatch miljön?
Och är det Mc-träffar får arrangörerna betala för polisinsatsen medans fotbollsklubbarna låter det allmänna, skattebetalarna, betala.
Sedan är jag emot det affärsmässiga att vinst bara ska räknas i pengar. Mina barn är. än så länge, affärsmässigt en förlust. Mina motorcyklar är definitivt en affärsmässig förlust. Men dessa har gett mitt liv en känslomässig vinst. Den vinsten kan inte mätas i pengar.
Jag är inte ensam...
Nyliberalismen har tagit sig ända upp till Tornedalen, och allt skall räknas på vinst eller förlust. Och som vanligt får naturen räknas som extern kostnad.
Och om det då ändå hade kostat företagen det jag betalar för dessa industriprojekt så hade det ju varit väl och ve. Men icke, SSAB, LKAB, Facebook betalar alltså 0,5 öre/kWh för denna el, som produceras genom att perforera mitt land med dessa väldiga monoliter.
Människor som bor i denna glesa del av landet har försakat många olika tjänster som normalt ingår i statens baspaket, till fördel för att bo i en annan typ av samhälle. Ett samhälle där kraven på att klara sig själv är betydligt högre, oavsett problem. Så snälla gör inte denna del av landet till samma exploaterade stycke mark som finns på nästan alla andra platser i Sverige. Gör för guds skull inte Tornedalen till resten av Sverige. Vi tar gärna sämre kvalité på det baspaket staten levererar, bara vi slipper exploateringen som följer med.
Ja visst är den det, det sätter saker i perspektiv på ett förnuftigt sätt.
Bortsett från orenheter i avgaser (CO, NOX, etc) så är det effektivare att plantera några träd för att förbättra CO2 i luften i världen.
Och en förbluffande korkad sak som miljöfascisterna inte förmår förstå:
Att vi lägger t.ex. 10% mer resurser för att förbättra våra CO2 emissioner med 10% är en ytterst dålig investering för jordklotet.
Det vore faktiskt mycket bättre om vi använde dessa resurser till att förbättra CO2 emissioner i fattigare länder.
Då skulle vi förmodligen kunna förbättra deras emissioner med 30%, dessutom för en kanske dubbelt så stor population!
Alltså det är bättre att förbättra de tekniksvaga mindre miiljöeffektiva kollektiven i andra länder, mycket lättare att få mer nytta per krona så att säga.
Men miljöfascisterna är fullständigt oförmögna till sunda analyser.
Den personliga prestigen är väl för stor…?
Som vi konstaterat flera gånger om - det handlar till allra största del om symbolpolitik. Symbolvärdet är viktigare än faktisk nytta. Glassig förpackning är definitivt viktigare än faktisk nytta. Och så klart att muppar som Bolund och Hellden får ta åt sig av äran när de anser sig rädda världen från undergång. Att minska Sveriges utsläpp med några promille är viktigare, för vem kommer ihåg dem om de lyckas halvera Indiens utsläpp...?
Jag tror mycket handlar om ett slags självspäkande. Någonstans på vägen slog "tänk på barnen i ..." slint och förvånansvärt många av dagens vuxna befolkning verkar skämmas över att faktiskt ha det bättre än gemene man i utvecklingsländer. Tyvärr smittar beteendet av sig på lättledda unga och barn som verkligen är ideologiskt övertygade om att de gör rätt sak.
Att på något sätt kunna äta kakan (att ens äga någon typ av fordon överhuvudtaget t ex), men ändå kunna känna sig lite bättre till mods medan man gör det leder alltså till denna typ av moderna avlatsbrev.
Det är knappast en slump att många av dessa förespråkare är relativt välbetalda innerstadsmänniskor. Gärna inom moderna branscher som media, kommunikation, HR eller förvisso offentlig verksamhet.
Jag tror mycket handlar om ett slags självspäkande. Någonstans på vägen slog "tänk på barnen i ..." slint och förvånansvärt många av dagens vuxna befolkning verkar skämmas över att faktiskt ha det bättre än gemene man i utvecklingsländer. Tyvärr smittar beteendet av sig på lättledda unga och barn som verkligen är ideologiskt övertygade om att de gör rätt sak.
Att på något sätt kunna äta kakan (att ens äga någon typ av fordon överhuvudtaget t ex), men ändå kunna känna sig lite bättre till mods medan man gör det leder alltså till denna typ av moderna avlatsbrev.
Det är knappast en slump att många av dessa förespråkare är relativt välbetalda innerstadsmänniskor. Gärna inom moderna branscher som media, kommunikation, HR eller förvisso offentlig verksamhet.
Den typen av unga innerstadsmänniskor är samma grupp som inte vill kosta på sig en bil. Men utgår trots det från att de får låna bil av föräldrar eller vänner, närhelst de behöver det.
Snylta på andra heter det.
Men ändå vara självgoda ”för de har minsann ingen bil, utan tar buss och cykel för klimatet”.
Notera att allmänna kommunikationsmedel i landet (buss och tåg) är sponsrade med skattemedel motsvarande 30% av biljettpriserna!
Bara längs Strandvägen har han hittat 90 elsparkcyklar i vattnet. För SvD berättar dykaren Fredrik Johansson hur det ser ut under ytan vid Stockholms kajer. – Man blir faktiskt jävligt förbannad, säger han.
Det är länge sedan jag hade en blöt utekväll i Hufvudstaden, men jag kan ändå tänka mig att suget att få kasta en eller tio av dessa över kajkanten måste vara enormt...Särskilt om man snubblar över en av dessa när man knallar hem i soluppgången, lite lagomt less, nedspydd och rund under fötterna...
Ungefär som varje gång man kör förbi en perfekt klippt golfbana. Jag vet inte varför, men jag tänker alltid på crosshojar och kopplingar som släpps snabbt...
Den typen av unga innerstadsmänniskor är samma grupp som inte vill kosta på sig en bil. Men utgår trots det från att de får låna bil av föräldrar eller vänner, närhelst de behöver det.
Snylta på andra heter det.
Men ändå vara självgoda ”för de har minsann ingen bil, utan tar buss och cykel för klimatet”.
Notera att allmänna kommunikationsmedel i landet (buss och tåg) är sponsrade med skattemedel motsvarande 30% av biljettpriserna!
Den typen av unga innerstadsmänniskor är samma grupp som inte vill kosta på sig en bil. Men utgår trots det från att de får låna bil av föräldrar eller vänner, närhelst de behöver det.
Snylta på andra heter det.
Men ändå vara självgoda ”för de har minsann ingen bil, utan tar buss och cykel för klimatet”.
Notera att allmänna kommunikationsmedel i landet (buss och tåg) är sponsrade med skattemedel motsvarande 30% av biljettpriserna!
Hyckleri på hög nivå. Har för mig att lokaltrafik och tåg finansieras betydligt mer än 30% från skattsedeln. Handlar snarare runt 300% av biljettpriset som finansieras av skattebetalarna.
Snylta på andra ska man inte göra men trenden är att färre och färre ska äga sin bil. Att äga en bil i framtiden kommer vara för entusiaster, likt MC- och båtägandet idag. Vi kommer sannolikt glida runt i självkörande elbilar till vardags. Jag själv kör mc endast och äger ingen bil. Använder M Mobility de gånger jag behöver frakta något. Funkar riktigt bra om man bor i städerna.
Samma gäng som gör lagliga skatteavdrag. Shit alltså, bilsnyltande, antivaxxande skatteplanerare. Värsta sorten. Syns inte på utsidan heller så det kan vara vem som helst. Din granne eller kollega. Samhällsförstörare. Paria. Gäller att sätta kollektivets väl före individens frihet i dessa tider. Tvångsvaccinering och höjda skatter löser problemet.
Ja visst är den det, det sätter saker i perspektiv på ett förnuftigt sätt.
Bortsett från orenheter i avgaser (CO, NOX, etc) så är det effektivare att plantera några träd för att förbättra CO2 i luften i världen.
Alltså det är bättre att förbättra de tekniksvaga mindre miiljöeffektiva kollektiven i andra länder, mycket lättare att få mer nytta per krona så att säga. Men miljöfascisterna är fullständigt oförmögna till sunda analyser.
Den personliga prestigen är väl för stor…?
Tyvärr är det inte bara miljöfascisterna som är oförmögna...
Och inte ensamma med den stora personliga prestigen likaså...
Jag är för avgiftsfri kollektivtrafik som fungerar. De flesta skulle tjäna på det ekonomiskt och miljön likaså men så länge moderaterna är med och styr lär det inte ske. Av ideologiska skäl.
Min kommunalskatt är högre än Tokholmarnas men regionskatten är samma även för oss med lägre turtäthet utanför tunnelbane- och pendeltågsnätet.
– Avgiftsfri kollektivtrafik för alla är inget mirakelmedel för att öka resandet i kollektivtrafiken och minska resandet med bil. För att åtgärden ska vara effektiv behövs ett i grunden väl fungerande kollektivtrafiksystem, säger Jens Alm.
Avgiftsfri kollektivtrafik är inget mirakelmedel för att minska bilresor. Det behövs också ett väl fungerande kollektivtrafiksystem. Det menar forskare i en ny rapport från Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, K2.
www.forskning.se
Då landstingspolitikerna i Stockholm räknade på saken visade det sig att alla med en månadsinkomst på mindre än 40 000 kronor skulle gynnas, även om man inte åker kollektivt dagligen. I Göteborg räknades fram att en skattefinansiering skulle kosta en genomsnittlig göteborgare 155 kronor per månad, att jämföras med dagens pris på 545 kronor per månad. Sakargumenten för de som inte vill ha fria bussresor har visat sig gripna ur luften. I bästa fall tyder detta på rädsla för förändring. I sämsta fall en vilja till klasscementerande politik.