Milimetervågsterapi, nonsens eller nytta??

• Thread starter Thread starter TLS
  • Start date Start date

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Min sons mor (vi bor inte ihop längre) har snöat in på milimetervågsterapi och påstår att det är guld och gröna skogar. Själv är jag mer skeptisk men eftersom jag är bra på gruvmaskiner och inte biologi så skulle det vara lärorikt om någon insatt gav sin synpunkt, både possitiv och negativ.

Det jag lyckats googla är mest skrämmande, verkar rena nojan.
Bara en sån sak som att man frivilligt ska utsätta sig för strålning, jag vill inte vara i en röngenapparat eller i en microvågsugn frivilligt.
Trodde celler kommunicerade med signalsubstanser och receptorer, inte vågor.

Jag tycker det låter som ren bullshit efter att ha googlat lite. Tro kan dock försätta berg är en annan sak som jag tror. Om många tror så går det o tjäna pengar.

Det där är bara rent bluff och nonsens! :fakta
Vill man må bra så vet ju alla att man skall lägga uppvärmda stenar i ett symetriskt mönster på golvet och därefter lägga sig själv i mitten och dricka en dryck som man spätt till en grad som motsvarar en deciliter aktiv substans som blandats allt vatten i det kända universum.

Då vet vi vad du gör i helgen då. Glöm inte shaktistenarna till hifianläggningen! :lol

Det där är bara rent bluff och nonsens! :fakta
Vill man må bra så vet ju alla att man skall lägga uppvärmda stenar i ett symetriskt mönster på golvet och därefter lägga sig själv i mitten och dricka en dryck som man spätt till en grad som motsvarar en deciliter aktiv substans som blandats allt vatten i det kända universum.

Är den aktiva substansen vodka? :fyllisar

Jag avfärdar det som bondfångeri. Liksom jag gör med kristallterapi, biodynamiskt jordbruk och homeopati.

Ja, jag vet att wikipedia inte är heeelt ok och trovärdigt att källhänvisa till. Men ändå...

Fler med mig som tror att den enda nytta man kan ha av det där är placeboeffekten med andra ord.

Min följdfråga blir således: Man kan köpa någon liten apparat som ska avge "bra" strålning, men jag vet ingen strålning som är bra, elektromagnetisk strålning är skadlig säger väl alla forskningsrön, microvågsugnar, mobiltelefoner, kraftledningar o.s.v.
Den lilla apparaten, kan den rent av vara skadlig? Hon har en sån men jag är inte pigg på at det ska hänga en minimicrovågsugn runt halsen på min son.

vad är det för fel på biodynamiskt jordbruk?

Låter inte så litet flummigt. Jag gör valet att inte tro och avfärda.

Citerar wikipedia:
Användning Ett till tre gram av varje kompostpreparat tillsätts stallgödsel genom att placera det i gödselhögen i ca 50 cm djupa hål med två meters avstånd. Vänderotextrakten späds med fem liter vatten och sprutas över hela kompostytan. Med fältpreparaten (humus- och kiselpreparat) kan man enligt Steiner skapa en bördig jord med kraftig växtlighet som följd. De sex kompostpreparaten fyller olika funktioner både var för sig och i kombination, påstår Steiner. Röllekapreparatet bidrar enligt Steiner till att styra svavlets reaktioner med andra substanser så att marken kan ta upp kosmisk energi. Kamomillpreparatet, ansåg han, håller växterna friska. Brännässlapreparatet gör marken 'förnuftig'. Genom ekbarkspreparatet tillförs kalcium i idealisk form och kalciumchockverkningar undviks. Genom maskrospreparatet kan växten tillgodogöra sig kiselsyra ur atmosfären i rätt mängd, som gör växten känslig för omgivningen och växten kan själv dra till sig vad den behöver. Tre preparat i samverkan, rölleka, kamomill och brännässla möjliggör en hemlig alkemi i komposthögar, så att kalium och kalcium omvandlas till kväve.</ref name=holgerkirchmann>[1]

Kalium, kalcium och kväve är grundämnen, hur ska man omvandla dessa att bli något annat?
De kan ingå i molekyler tillsammans med andra grundämnen och bli föreningar på samma sätt som att järn och syre blir rost, men inte omvandlas varesig järnet eller syret för det.
Kan jag köpa en hink kosmisk energi till mina påskliljor någonstans?

Nu är mitt avsteg från milimetervågor klart, någon som vet mer om det, jag behöver sakliga argument mot alla hennes påhittade.

Varför är det övervägande tjejer (inte alla, men ganska många) som är lite knäppa/korkade och tror på precis vad som helst? :confused:

Last edited:
En apparat som man hänger runt halsen som avger millimetervågor?

För det första betvivlar jag stark att manixen avger några vågor av någon våglängd, för det andra hur kraftiga kan dom vara från en liten (batteridriven?) manick?

Men till er som är rädda för "strålning", gräv ut blåtandsheadsetet som har vuxit fast i örat och använd ett trådheadset istället, men sätt ett RF filter på sladden först, stäng av WiFi hemma och sov för guds skull inte med mobilen på, liggande brevid sängen...

Varför är det övervägande tjejer (inte alla, men ganska många) som är lite knäppa/korkade och tror på precis vad som helst? :confused:

Finns ju en manlig avdelning på det hela också, Vemma / Verve :hihi

Mitt tips är motion/träning och vanlig hederlig husmanskost, funkat fint i ca 40.000 år, fungerar säkerligen fint i 40.000 år till ;)

Ärligt talat, strålningen som kan komma från en liten batteriförsedd pryl är ju närmast försumbar sett till bakgrundstrålningen från typ allt här i världen.
Och visst fan finns det bra strålning. Det hade varit en rätt trist planet utan solens strålning tillexempel. Dessutom kan eventuellt små mängder joniserande strålning vara bra, men eftersom att joniserande strålning är så jävla tabu finns det väldigt lite forskning på området.

Så, jag placerar den där stråningstjofräsen i samma fack som magnetarmband, silver, kristaller, homeopati och en massa annat högoktanigt flum helt utan substans. Det är samma kvackare som hittat på något nytt trams.

Edit;
Du får säga till henne att WLAN använder millimeterstrålning med. ;)

Last edited:
Jag håller med om all kritik som skrivits hittills.
Jag är också skeptisk till om en liten pryl driven av knappbatterier kan göra någon nytta/skada.
Finns inte något att ta strid om i det här läget, hon får vara salig i sin tro, sen får jag försöka ta dumheterna ur grabben de veckor han är med mig.

Du ber om det omöjliga, att någon ska begripa sig på kvinnfolk.
Jag misslyckas varje gång jag försöker, att jag lever ensam är bevis nog på det.

Låter inte så litet flummigt. Jag gör valet att inte tro och avfärda.

Citerar wikipedia:
Användning Ett till tre gram av varje kompostpreparat tillsätts stallgödsel genom att placera det i gödselhögen i ca 50 cm djupa hål med två meters avstånd. Vänderotextrakten späds med fem liter vatten och sprutas över hela kompostytan. Med fältpreparaten (humus- och kiselpreparat) kan man enligt Steiner skapa en bördig jord med kraftig växtlighet som följd. De sex kompostpreparaten fyller olika funktioner både var för sig och i kombination, påstår Steiner. Röllekapreparatet bidrar enligt Steiner till att styra svavlets reaktioner med andra substanser så att marken kan ta upp kosmisk energi. Kamomillpreparatet, ansåg han, håller växterna friska. Brännässlapreparatet gör marken 'förnuftig'. Genom ekbarkspreparatet tillförs kalcium i idealisk form och kalciumchockverkningar undviks. Genom maskrospreparatet kan växten tillgodogöra sig kiselsyra ur atmosfären i rätt mängd, som gör växten känslig för omgivningen och växten kan själv dra till sig vad den behöver. Tre preparat i samverkan, rölleka, kamomill och brännässla möjliggör en hemlig alkemi i komposthögar, så att kalium och kalcium omvandlas till kväve.</ref name=holgerkirchmann>[1]

Hmm ok. Biodynamiskt för mig är inte helt lika men jag ser att man googlar på det får man mkt träffar på knepigheter.

Om du vill ha din grabb alla årets veckor så är detta ett ypperligt tillfälle att få det att hända.

Finns ju en manlig avdelning på det hela också, Vemma / Verve :hihi

Du har en poäng. :tummenupp Det är ju bara att följa en tråd här på SH som handlar om motorolja så ser man att vissa tror en viss tillsats (typ lite olja från något exotiskt borrhål) gör att den är så mycket bättre än andra oljor. :hihi

Men det är sällan jag ser att någon kallar sig "Oljeexpert" på Fb. Däremot ser jag titt som tätt att tjejer har grejor som intresse, eller arbete, så som healing, medium, häxa (fast det där är kanske lite mer på skoj, eller att de har självinsikt :näsblod), astrologer, zonterapefter och så vidare på sina Fb-sidor.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026