Milimetervågsterapi, nonsens eller nytta??

• Thread starter Thread starter TLS
  • Start date Start date
Jag har lite erfarenhet av millimetervågor. I de sammanhangen fanns det en stor "av"-switch, eftersom de hade en otrevlig benägenhet att tillaga pungkulor och ögon, vilket inte sades ha en positiv effekt på funktionen hos dessa organ.

Då var det iofs liiiiiite högre effekter än man kan få ur en batteridriven mockapär. :)

Jag antar att du menar Radar?

Även där är "tillagningseffekten" kraftigt överdriven, även om det givetvis är bra att bryta strömmen vid arbeten på och i närheten av antennen.

Det är nog bara inuti en microvågsugn det går att få till någon uppvärmning att tala om, där tusen W reflekteras i ett stängt utrymme.

Du vet varför microvågsugnar inte är dubbelt så stora inuti? Dom skulle behöva fyrdubbla effekten....

För dom som är oroliga för att bli kokta av radiovågor, Bluetooth hedset och Microvågsugnar ligger på ca 2.45 GHz, dvs både grejen som du frivilligt stoppar i örat och den du värmer maten med avger samma våglängd, men med olika effekt.

Jag antar att du menar Radar?

Även där är "tillagningseffekten" kraftigt överdriven, även om det givetvis är bra att bryta strömmen vid arbeten på och i närheten av antennen.

Det är nog bara inuti en microvågsugn det går att få till någon uppvärmning att tala om, där tusen W reflekteras i ett stängt utrymme.

Du vet varför microvågsugnar inte är dubbelt så stora inuti? Dom skulle behöva fyrdubbla effekten....

För dom som är oroliga för att bli kokta av radiovågor, Bluetooth hedset och Microvågsugnar ligger på ca 2.45 GHz, dvs både grejen som du frivilligt stoppar i örat och den du värmer maten med avger samma våglängd, men med olika effekt.

En vanlig mobil har man mätt upp en höjning av hjärnans temperatur. Tror det var typ 2-3 grader efter 30min.
Sen om det är farligt eller inte är väll svårare att svara på?

En vanlig mobil har man mätt upp en höjning av hjärnans temperatur. Tror det var typ 2-3 grader efter 30min.

Med en flera kilowatt kraftig radar påslagen i en timme uppmätte Mythbusters en nerkylning av en kalkon på några grader... (lika mycket som yttertemperaturen sjönk på samma tid)

En höjning av hjärnans temperatur med tre grader betyder från 37 till 40 grader, vid en temperatur på 40 grader i hjärnan mår man inte alls bra.

Vad folk påstår att dom har märkt är att örat "hettar" efter en timme i mobilen, prova att hålla valfritt annat varmt plastföremål mot örat i en timme så upplever du precis samma sak utan radiovågor.

Men det finns gott om strålkärringar som är elallergiska och minsann vet bäst...

Last edited:
Det är ju skillnad på ekologiskt och biodynamiskt. Biodynamiskt var kanske någonstans en vilja att odla mer på naturens villkor, men sen spårade det ur med måncykler hit och speciella "preparat" och såmetoder dit. Verkar bara snäppet mer seriöst än det mesta andra kvasi-vetenskapliga dravlet.

Ja, jag får för mig att det inte var sååååå mumbojumbo i början. Själv sålt produkter som varit biodynamiskt odlade och då, för 6 år sedan lät det inte så snurrigt som det låter nu när man googlar på det. Att odla på naturens villkor var det primära... Skall ju dock villigt erkänna att jag inte satte mig in i det mer än att man fick förklaring några ggr och det lät som sagt inte alls så hysteriskt som nu...

Nja. Man har mätt upp en höjning av temperaturen i örat och omgivande vävnad. Det är skillnad. Och den höjningen får du om du håller en avstängd telefon tryckt mot örat i 30 minuter också. Eller om du sätter på dig en mössa.

Att man ska värma upp hjärnan är blaj. Blodflödet genom hjärnan är så stort att det finns inte en chans att en telefon skulle kunna värma mer än vad blodflödet transporterar bort.

Om man ska vara lite logisk. En vuxen hjärna väger närmare 1500 gram.
Om vi räknar med en höjning med 1 grad så innebär det följande.
Det krävs 4,2 joule för att värma upp ett gram vatten (Vi förenklar resonemanget genom att räkna på att hjärnan har ungefär samma värmekapacitet som vatten vilket inte är exakt rätt men tillräckligt för att vara i närheten av sanningen)
För att värma upp 1500 gram en grad så krävs då 1500*4,2=6300 joule = 6300 wattsekunder.

En mobiltelefon sänder maximalt med ca 0,125W på 3G och 0,250W på GSM.
För att få ihop 6300 wattsekunder med den effekten krävs det 6300/0,250= 25200 sekunder.
Det är 7 timmar. Och då måste huvudet ta upp all strålning från telefonen. Dvs telefonen måste monteras in i huvudet och dessutom får inget utbyte av energi ske med omgivningen. Dvs huvudet måste vara i en thermos och blodflödet måste stängas av så att inte blodet transporterar bort någon värme.

I praktiken så kan inte huvudet absorbera mer än en bråkdel av telefonens strålning. Dessutom är det inte bara hjärna i huvudet. Det är en hel del ben, hud och annan vävnad där också. För att inte tala om allt blod som strömmar igenom.

Aja, tror jag läste det på IDG för ett tag sen. Inte att hela hjärnan skulle ökat i temperatur utan området runt örat. Där var även med ett sånt där värmefoto. Men IDG har inte alltid full koll och kan inte googla mig till några resultat så får dra tillbaks mitt påstående. :crash

Typiskt bedrägeri som en lågintelligent journalist nappar på för att göra karriär o se bra ut för att få in artiklar.

Värmekameran ser ju bara ytan på huden.

Mobilen har förlustvärme i elektroniken* - en extremt låg andel av upphettningen i området är från RF - desutom stannar den RF skapade energin i huden/vävnaden direkt nästan.

*En mobil som måste tugga på max effekt blir varm - det blir som och lägga en sån där handvärmare mot huvudet.
Sen fort kolla me värmekamera om det blir varmt.

Viss uppvärmining kan man få men det är ofta ytligt - känns som att bli svept av osynligt ljus med hög effekt
när man står vid en radom ala båtaradar.
Kan kännas som en saftblandare med värmestrålning - men då pratar vi om effekter i kW(tusentals watt) området.

Därmed är det inte sagt att det är ofarligt - men uppvärmingseffekten av en mobil iaf är extremt låg - kan dock finnas annat.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026