Mikuni RS-fråga

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Måste jag ansluta båda soppaslangarna på mina RS 38:or?

Tysken skrev:
Måste jag ansluta båda soppaslangarna på mina RS 38:or?
Jag har till båda på mina 36or, ingen aning om man måste men det kan
ju knappast skada. Funktion före flärd! :tungan

Edit: Antar att du menar 1 slang från tanken som grenar sig till 2st in
till gasarna? Så har jag. :)

/Danne

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Ja, det kan vara lämpligt. Har du Pingelkran elller kran från en 1100 91-92?

Jag har en Pingel men funderar på att byta till original eftersom den nuvarande inte får plats riktigt.

Har 1100 91-92 dubbla anslutningar?
Passar 1100 91-92 på min tank?
Hur mycket effekt pallar den kranen?
Hur mycket bygger den kranen?

Har 1100 91-92 dubbla anslutningar?
Passar 1100 91-92 på min tank?
Hur mycket effekt pallar den kranen?
Hur mycket bygger den kranen?[/QUOTE]
Orginal kran är ju vakuumstyrd har för mig att det blir sämre vakuum med RS förg så att menmranet inte öppnar fullt

Tror inte det beror på minskat vacuum, men min enkla GSX-kran räckte inte till riktigt när jag nådde 1200cc och 125-130bhp. Motorn dog vid fullgasrepor.
Problemen försvann med en Pingel med dubbla anslutningar.

Finns det fler fabrikat och modeller av högflödeskranar med dubbelanslutning?
Min Pingel får som sagt inte riktigt plats utan en riktig Hawaiikonstruktion...

Nisse977 skrev:
Har nu en 1100 -89 med RS38´or. Skulle det inte funka menar du!? :confused:

Det funkar att dra ur 1-2-3, sen är förgasarna tomma. Kör du normalt kan du nog åka länge innan du märker av dte, men börjar du gasa så kommer soppan ta slut i flottörhusen. Toppfartsrepa är inte att tänka på.

Tysken skrev:
Byt till Pingel, sen kommer du att tanka var femte mil eller så :lol

Men det är ju spännande att köra hoj utan vare sig reservkran eller varningslampa för soppanivå.
Det var iofs ännu roligare i höstas, då inte hastighetsmätarvajern var hel.
Då hade man heller ingen koll på hur långt man hade kört, så då fick man gissa sig till när det var dags att tanka :)

Åker med orginalkran och RS36or på min -86a, har aldrig haft några problem.

Tysken skrev:
Byt till Pingel, sen kommer du att tanka var femte mil eller så :lol

Vilken kran är det ni kallar "pingel" och vad kostar en sådan?

Jag kollade på min kran och det fanns 3 ställen att sätta slangar på!?? är det en vaccum och två bensin eller??

Och till sist... varför går det inte att köra dessa RS38-40 med orginal kran? De är ju inte så mycket större förgasare än orginal? Drar de så supermycket mer?? Känns ju som de är oeffektiva? (bara drar en massa soppa utan att göra nått)

Idag ställde jag in mina RS38´or som flera här på forumet rekomenderat!! (mitten läge på nålen, 17mm på flottörerna + att jag syncat in dem med ögonmått. Bättre än innan :-))

Nu gick hojen MYCKET bättre!!! :) Men ska kasta det där jävla stryp-sliponet som sitter på.. sen jävlar...

Bågen orkade lätt upp i 270km/h mätarfart idag... sen släppte jag av... vägen blev liksom lite smal.. + trafik i vägen hehehe!!!

Hade utrymmesproblem på min dragbike oxå(gsx-84)med pingelkran.Byggde en egen genom att använda en rostfri ballofixventil för industribruk.Vid mätning flödade den t.o.m. mer än pingelkranen o kostade en tiondel.Då jag gjorde ett vinklat rör mellan tankanslutningsplattan o kranen så kunde jag även dölja den snett under tanken så att den inte syndes.Billigt o bra.Vad det gäller frågan om man ska använda dubbla anslutningar så tycker jag att det flödesmässigt måste ha en mindre betydelse,då du ändå skarvar en slang med t-stycke till två.Då flödar det ju ändå bara lika mycket som den första biten släpper igenom.Pingel har ju däremot dubbla anslutningar så då är det ju raka spåret med 2 slangar hela vägen som gäller. mvh//jacke

ktmjacke skrev:
Hade utrymmesproblem på min dragbike oxå(gsx-84)med pingelkran.Byggde en egen genom att använda en rostfri ballofixventil för industribruk.Vid mätning flödade den t.o.m. mer än pingelkranen o kostade en tiondel.Då jag gjorde ett vinklat rör mellan tankanslutningsplattan o kranen så kunde jag även dölja den snett under tanken så att den inte syndes.Billigt o bra.

Ha ha precis vad jag håller på och snickrar på. Tänk att det finns fler som mej. :) Vad använde du för anslutning uppe vid tanken? Gjorde egen eller köpte du något lämpligt?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back