Migsvets

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Ska köpa en Migsvets och undrar om biltemas 180E svets är något och ha?
Tips på andra prisvärda svetsar i 150-180 klassen?
Vad kostar gas att hyra?

God fortsättning!
Linus

Last edited:
Är säket inget fel på biltemas svetsar! Men min egen erfarenhet säger att en 1-fassvets är i klenaste laget. Beror så klart på vad du ska ha den till, det GÅR ju attt flugskita ihop lite smågrejor med en 1-fasmaskin också. Till bilplåt osv är en 3fas att föredra. Stora svetsar går av någon anledning bättre nere på små strömmar.

jag hade köpt en begagnad 3 fasmaskin av känt märke, ex esab eller kemmpi.

Inte mycke dyrare men bra!

#6 Limpan skrev:
2689240 Ska köpa en Migsvets och undrar om biltemas 180E svets är något och ha?
Tips på andra prisvärda svetsar i 150-180 klassen?
Vad kostar gas att hyra?

God fortsättning!
Linus

Jag köpte gas nyligen. lilla tuben, tror det är 5L den kostade 2200:- hos AGA.. När du har slut på gas kostar det 400:- att fylla den..

Sen kan man hyra en stor tub (vet ej hur många liter den är på), kostar 2000/år.. och 450:- att fylla den..

/R

Jo har tänkt på det oxå, men problemet är att det bara finns 1-fas i garaget. Finns 3-fas draget men då vill skurken till hyresvärd ha extra dollars :mad:
Så jag får nöja mig med 1 fas

Fundera över om du egentligen vill ha en MIG/MAG.
Med enfas kan du med en inverter svetsa upp till 3.25 mm högutbytespinnar och en TIG-tillsats gör att du klarar tunnplåt elegant.
Nu kräver pinne och TIG lite mer av användaren, men vill du ha snygga svetsar så är de outstanding. Iaf efter lite träning :tummenupp

#6 Limpan skrev:
2689290 Jo har tänkt på det oxå, men problemet är att det bara finns 1-fas i garaget. Finns 3-fas draget men då vill skurken till hyresvärd ha extra dollars :mad:
Så jag får nöja mig med 1 fas

Har en 1-fas RACE 152, den räcker faktiskt längre än man kan tro vid svetsning i grova material också.
Har svetsat uppåt 4mm gods med bra resultat, enligt spec. ska den klara 3mm utan problem.
En 3-fas svets brukar kännas stabilare att svetsa med även vid lägre strömstyrkor.
Skulle nog själv inte köpa en Biltema svets men Jula har ju ESAB svetsar..

Hur grova material kommer du att svetsa? Bilplåt är ju inga problem med en enfasare. Köp dock en stor enfas isåfall, de små på typ 100A duger fan inte till ett skit, möjligen som batteriladdare.

elwe skrev:
2689301 Fundera över om du egentligen vill ha en MIG/MAG.
Med enfas kan du med en inverter svetsa upp till 3.25 mm högutbytespinnar och en TIG-tillsats gör att du klarar tunnplåt elegant.
Nu kräver pinne och TIG lite mer av användaren, men vill du ha snygga svetsar så är de outstanding. Iaf efter lite träning :tummenupp

Provat och svetsa med pinne och kan säga att det går bara inte... vet inte om pinnarna var för fuktiga eller något men det var bara omöjligt.
Mig kan jag ial. lite och får det ganska bra...

#6 Limpan skrev:
2689313 Provat och svetsa med pinne och kan säga att det går bara inte... vet inte om pinnarna var för fuktiga eller något men det var bara omöjligt.
Mig kan jag ial. lite och får det ganska bra...
Prova igen. Jag har (med lite knep) svetsat mina hemmagjorda blås med pinne och det är 1 mm plåt.
Det är kanske inte det första du ska prova, men över 2 mm så fungerar pinne bra. Som regel räcker hållfastheten i en rutil pinne och de är betydligt lättare att svetsa med än basiska. Det är de basiska som "fastnar" :)

Har en telwin/BIMAX 1-fas med rörelektrod dvs. utan gas. Jag hade inte råd med gas och hade bara 1-fas i garaget. Denna fungerar faktiskt ypperligt när man vant sig. Visst det slaggar en del pga. flussmedlet. Men funkar bra till det jag gör där hemma iaf.
Kostade 1800:- när jag köpte den.

Har lite 5 mm som ska svetsas men det lämnas nog i väg om svetsaren skulle kunna få bakändan ur vagnen och börja någon gång.
Annars är det runt 2-4 mm som ska svetsas så 1-fas blir klent, men en polare i garaget har en 160 Mig med 1-fas som funkade till det mesta, men den e paj nu...

elwe skrev:
2689321 Prova igen. Jag har (med lite knep) svetsat mina hemmagjorda blås med pinne och det är 1 mm plåt.
Det är kanske inte det första du ska prova, men över 2 mm så fungerar pinne bra. Som regel räcker hållfastheten i en rutil pinne och de är betydligt lättare att svetsa med än basiska. Det är de basiska som "fastnar" :)

har du något bra tips på en bra pinnsvets?
Vilka pinnar är bra?
har en pinnsvets i garaget, men som sagt har inte fått det att funka...

Vilka fördelar finns det med pinn vs. Mig?

Last edited:
#6 Limpan skrev:
2689330

har du något bra tips på en bra pinnsvets?
Vilka pinnar är bra?
har en pinnsvets i garaget, men som sagt har inte fått det att funka...

Vilka fördelar finns det med pinn vs. Mig?
Invertersvetsar finns hos många nuförtiden. De har den bästa prestanda/pris-kvoten. Jag har en WECO som funkar mkt bra.
http://www.kelkoo.se/b/a/ssc_100164013_svets.html

För häftning och svetsar med höga hållf-krav välj t ex OK48.00.
Rutila pinnar finns hos alla hobbyvaruhus och jag provar lite av varje. Biltema har en bra, lättsvetsad pinne, bl a.

elwe skrev:
2689351 Invertersvetsar finns hos många nuförtiden. De har den bästa prestanda/pris-kvoten. Jag har en WECO som funkar mkt bra.
http://www.kelkoo.se/b/a/ssc_100164013_svets.html

För häftning och svetsar med höga hållf-krav välj t ex OK48.00.
Rutila pinnar finns hos alla hobbyvaruhus och jag provar lite av varje. Biltema har en bra, lättsvetsad pinne, bl a.

Läst på lite och tror att pinne är det som passar bäst för mig... Har ju tillgång till Mig ibland i garaget.

Hur kraftig pinnsvets behövs ska svetsa i 2-5mm typ?

Vilken djungel... ju mer man läser ju mer huvudvärk får man...:va
Någon som kan lista för/ nack- delar med pinn vs. Mig?
Hur kraftig behöver den vara?
Var köper man gas till Mig i sthlm?

Ska svetsa 2-5 mm, lite ram arbeten och så vidare

Funderar på en Mig/mag telwin 162/1 på clas ohlson, bra eller anus?

Last edited:
#6 Limpan skrev:
2689356 Läst på lite och tror att pinne är det som passar bäst för mig... Har ju tillgång till Mig ibland i garaget.

Hur kraftig pinnsvets behövs ska svetsa i 2-5mm typ?
140 A klarar du dig med. Räcker till 3.25-pinnar

Jösse skrev:
2689372 Vad är skillnaden mellan Mig/Mag ?
Gasen ?

Hur skiljer det ?
Mig är Inert Gas
Mag är Active Gas

Last edited:
elwe skrev:
2689495 140 A klarar du dig med. Räcker till 3.25-pinnar

Mag verkar lättare men hur funkar pinnsvets och finlirr ihop?
Ska som sagt svetsa på min ram, och det är inga långa svetsfogar som ska göras...

#6 Limpan skrev:
2689530 Mag verkar lättare men hur funkar pinnsvets och finlirr ihop?
Ska som sagt svetsa på min ram, och det är inga långa svetsfogar som ska göras...

kör på mig:en lägg hellre ett par timmar på å lära dej tekniken.

skillnaden på mig å mag e som elwe sa gasen. på mig ser gsen till att hålla ute syre så man får en stark fog.
på mag:en blandar sig gasen med smältan. jag tycker det e samma skit bägge två men så kör jag ju TIG för det mesta när jag svetsar

#6 Limpan skrev:
2689530 Mag verkar lättare men hur funkar pinnsvets och finlirr ihop?
VAD ska du svetsa på din ram?

ingen av biltemas svetsar är något att ha OM du inte enbart ska punkta saker typ.
det man ska kolla på är intemitensfaktorn (stavas och heter det så?:va ja något liknande ialf)
den säger ialf hur mycket du kan svetsa under en period och biltemas svetsar är under all kretik OM man nu inte bara ska göra väldigt små jobb.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti