Migsvets

madmagnus skrev:
2692201 på vilket sätt skulle trådmatningen skilja sig mellan 1 och 3 fas?
sitter nog samma matarverk i bägge svetsarna om dom är av samma märke.

Nu var det inte det jag menade, utan att det som skiljer mellan 1-fas svetsarna åt är trådmatingen, som avgör till stor del om svetsen fungerar bra eller inte. Biltemas trådmatning ser bra mycket taskigare ut en esabs t.ex. Intemitensfaktorn, amp, och pris (3-4000:- klassen) är ungefär samma runt mellan 1-fas svetsarna för hobbybruk...

Last edited:
#6 Limpan skrev:
2692231 Nu var det inte det jag menade, utan att det som skiljer mellan 1-fas svetsarna åt är trådmatingen, som avgör till stor del om svetsen fungerar bra eller inte. Biltemas trådmatning ser bra mycket taskigare ut en esabs t.ex. Intemitensfaktorn, amp, och pris (3-4000:- klassen) är ungefär samma runt mellan 1-fas svetsarna för hobbybruk...

Jag skulle vilja påstå att det är stabiliteten i ström och spänning samt totaleffekt som skiljer mellan 1 och 3 fas svetsar.

När det gäller priset är det nog mest isolering, kylning, trådmatning, trådslang och hantag som skiljer.

#6 Limpan skrev:
2692231 Nu var det inte det jag menade, utan att det som skiljer mellan 1-fas svetsarna åt är trådmatingen, som avgör till stor del om svetsen fungerar bra eller inte. Biltemas trådmatning ser bra mycket taskigare ut en esabs t.ex. Intemitensfaktorn, amp, och pris (3-4000:- klassen) är ungefär samma runt mellan 1-fas svetsarna för hobbybruk...

som jag sagt tidigare så får man vad man betalar för! kvalitet kostar.

#6 Limpan skrev:
2691846
Hur tjockt stål har du svetsat med en sådan?
Vad jag har kommit fram till är det framförallt trådmatningen som avgör mycket om det är en bra 1-fas svets eller inte... Hur funkar det för dig, kommer tråden i jämt tämpo eller hackar den sig fram?

Hur tjockt stål du kan svetsa med den är beroende på vilken
hållbarhet du behöver på det du svetsar men jag skulle inte gå över 4-5 mm med den om jag behöver hållbarhet.

Annars kan du svetsa i princip hur tjockt som helst om du gör
en V-fog och gör flera strängar, men du får ju ingen seriös genombränning
men till allt man gör är ju inte det behövligt!?

Det är väl ingen av oss som skall bygga en järnvägsbro eller liknande... :näsblod

Trådmatningen funkar jättefint, steglös justering och ingen hackning!

Jag kör den både med vanlig tråd och rostfri och bägge flyter på bra.

Bra Intemitensfaktor också jämfört med dom andra 1-fasarna, du kroknar
innan svetsen gör det... tja... jag gör det i alla fall! :D

Något jag tittade mycket på när jag valde svets var handtagets utformning
och knappens känsla.... o då var där INGENTING i den prisklassen som slog
Esaben! Det var faktiskt det som avgjorde det mycket för mig!

Alla dom andra Jula, biltema etc hade tröga o konstiga knappar o konstigt
klumpigt utformade handtag!

R

Last edited:
#6 Limpan skrev:
2691684 Får leta lite efter en beg. svets....
Har därimot fixat en kolsyreflaska billigt som e ombyggd för Mig svets.
Jag jobbar inom brandskydd så jag kan fylla flaskan skit billigt.
Vad jag har förstått så är det ingen större skillnad när man svetsar med kolsyra vs. mison 18...ev. blir det lite mer loppor som yr... eller?
En annan fråga är att reduceringsventilen passar inte rakt av utan man behöver en mutter (?) för att det ska funka, någon som har koll på läget?
Är det något annat man behöver tänka på när man svetsa med kolsyra?

// Linus

Läs denna tråden om kolsyra : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108751&highlight=kolsyra

Ang. anslutningen till reduceringsventilen... Fyller man en flaska så följer det alltid med en mutter för att skydda gängan... Sätt upp den i en svarv o borra ur o använd den på reduceringsventilen istället. Fungerar kanon !:tummenupp

Folkezx9r skrev:
2693665 Läs denna tråden om kolsyra : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108751&highlight=kolsyra

Ang. anslutningen till reduceringsventilen... Fyller man en flaska så följer det alltid med en mutter för att skydda gängan... Sätt upp den i en svarv o borra ur o använd den på reduceringsventilen istället. Fungerar kanon !:tummenupp
Jag jobbar med brandsäkerhet så jag tog en kolsyreslang och tog anslutningsmuttern på den, passa klockrent utan mod.

Provade att svetsa idag med biltemas svets... funkade riktigt bra faktiskt, lite okänslig knapp bara men helt klartanvändbar.... om man inte svetsar så mycket.
Kolsyran funkade oxå klockrent, billigt och bra.

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back