Migsvets

Har en gul ESAB tror jag den heter. Fungerar skitbra! Svetsat grenrör och avgasrör med den :tummenupp . Gas är dock dyrt att fylla på tycker jag, tror jag betalade 900 sist. 10l tror jag det är. Tar slut rätt så fort också.
Köp en lite dyrare märkessvets så kan du inte klaga på den sen när det blir dåliga svetsar.Men det är min åsikt.

1fas är det!

Har en Biltema ProMig200 3-fas. har haft den i ca 12 år och svetsar ganska mycket. 1-2 4m3 tuber per år. Den är 3-fas. har under dessa år svetsat stål, aluiminium och rostfritt. tunnt och tjockt material (bilar hojar avgasrör tankar fackverk (små och stora) grävmaskiner dumprar båtar). Den fungerar fortfarande aldeles utmärkt !:tummenupp

Jag har även haft en ESAB 1-fas men slängde den för ett far år sedan eftersom jag alltid använde min Biltema 3-fas. Jag skulle inte rekommendera en 1-fas Mig om du inte absolut bara har tillgång till 1-fas.

En 1-fas MIG är alltid bättre än ingen MIG alls.

blom skrev:
2690067 ingen av biltemas svetsar är något att ha OM du inte enbart ska punkta saker typ.
det man ska kolla på är intemitensfaktorn (stavas och heter det så?:va ja något liknande ialf)
den säger ialf hur mycket du kan svetsa under en period och biltemas svetsar är under all kretik OM man nu inte bara ska göra väldigt små jobb.

Är iof. väldigt små svetsfogar jag ska göra, 3-4 cm max.
Det är nya fästen för bakdämparen (lämnas troligen iväg iaf.) och lite småfästen här och där, inga större ingrepp.
Alla Mig/mag svetsar för under 6000 har ca samma intemitensfaktorn och mer dollar har jag inte.... Man får vad man betalar för...

det finns fina 1 fas migsvetsar som fungerar bättre än 3 fas mig av biltema/race kvalite. upp till 3mm godstjocklek fungerar det utmärkt.

men personligen tycker jag att du ska köpa en begagnad 3 fas maskin, typ kemppi eller esab och betala din hyresvärd lite extra för strömmen.
en begagnad bra svets kommer hålla en livstid för dig men en sniksvets från biltema kommer du fort tröttna på när du inser dess begränsningar.

pinnsvets tycker jag du ska glömma helt, det är inget alternativ om du är amatör. lämpar sig för övrigt bättre till grovsmide och inte mc ramar och avgassystem.

blom skrev:
2690067 ingen av biltemas svetsar är något att ha OM du inte enbart ska punkta saker typ.
det man ska kolla på är intemitensfaktorn (stavas och heter det så?:va ja något liknande ialf)
den säger ialf hur mycket du kan svetsa under en period och biltemas svetsar är under all kretik OM man nu inte bara ska göra väldigt små jobb.

Hur små arbeten tänker du på då? Duger Biltemas pinnsvets för att svetsa ihop cykelramar och sånt?

Var inne hos JK rostfria i Helsingborg idag dom fixade ett jobb åt mig.
Killen som svetsade drog på med 250A Mig (håltråd) satan den skojar man inte bort......

madmagnus skrev:
2690100 det finns fina 1 fas migsvetsar som fungerar bättre än 3 fas mig av biltema/race kvalite. upp till 3mm ...QUOTE]

Nja, 3-fas är tyvärr inget allternativ....

Det är fästen till avagsystem, modda avgassysemet, egna insatser till ljuddämparna, fästen till en ellådan mm. inga stora saker.. ev. bakupphängingen (se min byggtråd) men jag tror inte jag ger mig på det själv...
By the way, någon som kan svetsa bra i sthlm som vill få lite extra dollars pm:a mig. Det som ska svetsas e bakupphängningen. Behöver ingen rigg eller så utan det ska bara svetsas på plats.

Last edited:
Jösse skrev:
2690113 Var inne hos JK rostfria i Helsingborg idag dom fixade ett jobb åt mig.
Killen som svetsade drog på med 250A Mig (håltråd) satan den skojar man inte bort......

jag har en Esab AC/DC industri-Tig på 400A (väger 300kg)
undrar hur brutal volframpinne jag behöver för att bränna på max!

#6 Limpan skrev:
Det är fästen till avagsystem, modda avgassysemet, egna insatser till ljuddämparna, fästen till en ellådan mm. inga stora saker.. ev. bakupphängingen (se min byggtråd) men jag tror inte jag ger mig på det själv...
By the way, någon som kan svetsa bra i sthlm som vill få lite extra dollars pm:a mig. Det som ska svetsas e bakupphängningen. Behöver ingen rigg eller så utan det ska bara svetsas på plats.

köp en 1 fas svets om det är det enda alternativet.
men köp en märkessvets ingen biltema skit. man brukar få vad man betalar för.
kolla blocket, finns säkert en lämplig begagnad svets till dig.

Last edited:
madmagnus skrev:
2690138 jag har en Esab AC/DC industri-Tig på 400A (väger 300kg)
undrar hur brutal volframpinne jag behöver för att bränna på max!

köp en 1 fas svets om det är det enda alternativet.
men köp en märkessvets ingen biltema skit. man brukar få vad man betalar för.
kolla blocket, finns säkert en lämplig begagnad svets till dig.

Jag är beredd att hålla med!

Har svetsat relativt lite antar jag, men farsgubben har en mekanisk verkstad och två ESAB svetsar, den ena på 300A och den andra på 200A. Det är ett par gamla krigare från typ 80-talet. Hur bra som helst, dock trefas som du inte kunde ha tyvärr.

Sen vet säkerligen någon annan det här bättre än mig, men ju äldre desto bättre skulle jag nästan vilja påstå (till en viss gräns naturligtvis).
Eller är jag ute och cyklar nu?

MadMagnus, wtf!? 400A, vad i helsike svetsar du för någonting med den besten? Håller du på och bygger en magkåpa i 50mm pansarplåt eller? :hihi

Jonathan. skrev:
2690318
MadMagnus, wtf!? 400A, vad i helsike svetsar du för någonting med den besten? Håller du på och bygger en magkåpa i 50mm pansarplåt eller? :hihi

man vill ju vara värst vettu! :D

nä, helt ärligt så letade jag efter bästa möjliga tigsvets och hittade denna till bra pris. den är från 1979 men har bara gått ca 20 timmar.
den räcker nog under min livstid.

Hittade en Kemppi 150 enfasare hos fogden. Gav 2200.- för den. Nytt slangpaket skulle den må bra av, men den används så lite så väntar med det. Kan snika på en 3fasare i plugget, bra mycket trevligare kan jag intyga (gratis med...).

Tjena Jag har en liten migsvets som jag haft i 12-15 år o svetsar väl ganska sparsamt med den, men den är bra när man behöver göra nåt litet jobb...har svetsat bilplåt o upp till kanske 3-4 mm med den o det är inga problem. Det är en Telwin 140 Amp enfas , det är ju så mycket mer som spelar in än bara vad man har för svets också...när det gäller all svetsning så gäller det ju att man har det hyfsat rent o att man jordar riktigt osv och att man kan ställa in maskinen någorlunda rätt. Jag anser ju att en Migsvets kan man klara av om man är nybörjare men en pinnsvets är ju helt klart värre enligt mig o mera lämpad för lite "grövre" jobb. Har även testat att svetsa med 3 fas maskiner (bla Esab) men även dom kan gå riktigt illa om man bär sig fel åt.

#6 Limpan skrev:
2690118
madmagnus skrev:
2690100
Om du ska ha dit fästen så slaglöd dit dem. Det är mindre risk att det spricker efter en slaglödning. Alla ramar var slaglödda förr tills man kom på att det var billigare (inte bättre) att svetsa dem i jigg.
Jag har själv lött ihop ramar som jag kört RoadRacing med och det har aldrig varit några problem.

Jag skulle rekommendera dig en 1-fas Esab till dom jobben
du skall göra.... inte för att den är bättre än en 3-fas på något
vis.... men jag har en sådan nu och den har imponerat på mig!

Jag var också i valet o kvalet om en 1-fas skulle räcka till, jag hade
bara använt 3-fas tidigare.

Men jag gjorde valet att köpa en "kvalitets" 1-fas efter att ha läst
på en hel del och det ångrar jag inte! :tummenupp

Den går skitbra till det mesta konstruktionsjobben som man gör
runt det vi håller på med!

Så satsa några kronor extra o köp en 1-fas Esab på Jula så kommer
du inte ångra dig!

Mina 2 cent.....

Robban

Får leta lite efter en beg. svets....
Har därimot fixat en kolsyreflaska billigt som e ombyggd för Mig svets.
Jag jobbar inom brandskydd så jag kan fylla flaskan skit billigt.
Vad jag har förstått så är det ingen större skillnad när man svetsar med kolsyra vs. mison 18...ev. blir det lite mer loppor som yr... eller?
En annan fråga är att reduceringsventilen passar inte rakt av utan man behöver en mutter (?) för att det ska funka, någon som har koll på läget?
Är det något annat man behöver tänka på när man svetsa med kolsyra?

// Linus

#6 Limpan skrev:
2691684 Får leta lite efter en beg. svets....
Har därimot fixat en kolsyreflaska billigt som e ombyggd för Mig svets.
Jag jobbar inom brandskydd så jag kan fylla flaskan skit billigt.
Vad jag har förstått så är det ingen större skillnad när man svetsar med kolsyra vs. mison 18...ev. blir det lite mer loppor som yr... eller?
En annan fråga är att reduceringsventilen passar inte rakt av utan man behöver en mutter (?) för att det ska funka, någon som har koll på läget?
Är det något annat man behöver tänka på när man svetsa med kolsyra?

// Linus

Blandgas typ Mison är bättre än bara kolsyra men behövs främst om man skall svetsa Rostfritt och Aluminium, Rostfritt vet jag Al antar jag. Jag använder alltid Mison (80/20).

Vad jag har läst så ska det inte spela så stor roll om man inte ska svetsa tjockt stål, över 4-5 mm.... Varför e mison bättre? har inte läst något dåligt om kolsyra än...

Edit: Får låna en biltemasvets 180E av en kommpis som drar till thailand...
Får se om den funkar bra...

Robster skrev:
2691031 Jag skulle rekommendera dig en 1-fas Esab till dom jobben

Hur tjockt stål har du svetsat med en sådan?
Vad jag har kommit fram till är det framförallt trådmatningen som avgör mycket om det är en bra 1-fas svets eller inte... Hur funkar det för dig, kommer tråden i jämt tämpo eller hackar den sig fram?

Last edited:
#6 Limpan skrev:
2691846 Vad jag har läst så ska det inte spela så stor roll om man inte ska svetsa tjockt stål, över 4-5 mm.... Varför e mison bättre? har inte läst något dåligt om kolsyra än...

Vad jag har kommit fram till är det framförallt trådmatningen som avgör mycket om det är en bra 1-fas svets eller inte... Hur funkar det för dig, kommer tråden i jämt tämpo eller hackar den sig fram?

Mison (AGA) eller Atal (AirLiquid) innehåller CO2 och Argon. En vanlig blandning som fungerar hyfsat för det mesta är CO2 80% Argon 20%. Argon är en Ädelgas och reagerar därför inte med materialet man svetsar och fungerar därför mycket bra som skyddsgas. Argon är dock betydligt dyrare än CO2. Eftersom CO2 redan är oxiderat kol och en stabil gas så fungerar det också hyfsat som skyddsgas. Alltså får man ner priset men forfarande en bra skyddsgas genom att blanda CO2 och Argon.

Det finns säkert fler anledningar (rent kemiska) till en blandning och det är därför man har olika blandningar om man vill få ett optimalt resultat.

#6 Limpan skrev:
2691846 Vad jag har läst så ska det inte spela så stor roll om man inte ska svetsa tjockt stål, över 4-5 mm.... Varför e mison bättre? har inte läst något dåligt om kolsyra än...

på vilket sätt skulle trådmatningen skilja sig mellan 1 och 3 fas?
sitter nog samma matarverk i bägge svetsarna om dom är av samma märke.

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar