Middagstips för att impa lite..

• Thread starter Thread starter *Snigel*
  • Start date Start date
Har inte så många tjejkompisar, och de få jag har är ungefär som mig, hänger hellre i garaget eller på crossbanan än i köket, så jag är rädd att jag får lösa detta nästintill oöverstigliga problem själv.. :(

Men prova å sätt ut en tråd "Consuela sökes för matfix" här inne på off-topic å se om de kan finnas nån här inne, nära där du bor :tummenupp

De e ju nästan som att låna en meck ju :)

/ Själv e ja totalt kass i köket oxå

Nu vet jag inte om de där mostrarna vill ha något i stil med "husmanskost", men annars är tacopaj jättelätt att göra och sjukt gott.. :)

håller med tackopaj snabbt o gott..

pajdeg finner du i alla kokböcker..

fyllning:

500g nötfärs
2dl creme fraiche (stavning)
ca 3 tomater
en burk tacosås
en påse tacokrydda
riven ost efter tycke

fixa pajdegen först o ställ in den i ugnen

stek färsen o i med kryddan o när färsen är klar tar du den av spisen slår i creme fraichen o tacosåsen sen rör man ihop, slå sen röran i pajskalet som bör va färdigt ungefär sammtidigt skär skivor av tomaterna o lägg över hela ytan sen är det bara på me ost o in i ugnen på 225 grader i ca 25 min

klart o bettart!

Brutalt gott!!!
http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4694
Kanske lite avancerat dock... man bör nog
vara två i köket åtminstone.

Grönsakerna kan du skippa... fast det imponerar nog mer
än resten egentligen i och med att det är mostrarna som
det ska imponeras på :tungan.
Köttet kan du byta ut såklart... det är såsen och potatispurén
som är det viktiga :tummenupp

Ett tips som gäller för det mesta kött man gör i ugn är att,
som de säger i receptet, bryna det innan. Det täpper till
porerna och gör att det håller sig saftigare :Bugar

Kör hårt ;)

Last edited:
Jag skämde bort frugan för ett tag sedan med förrätt, varmrätt och efterrätt. Efteråt blev betyget :ligga så något rätt måste jag gjort :)

Här har du bilder och recept:

Bilder och förlopp:
Blogginlägg

Laxterrin
Oxfilé
Cheesecake

Lycka till!

Mostern är 32, hennes fästmö är 24. Bara att välja och vraka :tungan

Tjing för bägge! :tuttar:tuttar

Back to topic:

Tacopaj är snuskigt gott! Nackdelen är att man rapar tacokrydda resten av dygnet... :brinnerup

Nej, vad du söker är Västerbottenpaj!

Jäääävlar vad det är gott! Snäppet godare än tacopaj, och utan taco-rapar. :tummenupp

-Färdigt på: 1 tim 20 min!

Ingredienser till 4 portioner:

140 g smör eller margarin
2 dl mjöl
1 msk vatten
1 tsk ättika
1 st gul lök
1 msk smör att fräsa i
200 g riven västerbottenost
4 st äggulor
2 dl mjölk
2 dl grädde
salt
peppar
muskot

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader. Tärna fettet och fördela med mjölet. Häll i vattnet och ättikan och knåda hastigt till en smidig deg. Kavla ut den i en pajform (30 centimeter i diameter) och ställ kallt ett tag.

2. Skiva löken tunt och fräs den i smör. Vispa ihop mjölken, äggulorna och grädden och tillsätt salt, peppar och eventuellt muskot. Förgrädda pajskalet i 15 minuter.

3. Ta ut pajskalet och höj ugnstemperaturen till 200 grader. Sprid ut löken i botten och strö sedan över den rivna osten. Häll över äggstanningen och grädda till sist pajen i 35 minuter.

Ät och njut!

Gör gärna två pajer, för jag äter ganska mycket.
-När får jag komma? :D

Tjing för bägge! :tuttar:tuttar

Back to topic:

Tacopaj är snuskigt gott! Nackdelen är att man rapar tacokrydda resten av dygnet... :brinnerup

Nej, vad du söker är Västerbottenpaj!

Kom inte här och kom! :D
Tacopaj är helt klart det bästa som finns! :fakta

Kom inte här och kom! :D
Tacopaj är helt klart det bästa som finns! :fakta

Nääääee... Hade det inte medfört dessa äckliga taco-rapar hade jag gett den ett par poäng till, men den hade fortfarande stått hårfint under Västerbottenpajen i betyg. :)

Nääääee... Hade det inte medfört dessa äckliga taco-rapar hade jag gett den ett par poäng till, men den hade fortfarande stått hårfint under Västerbottenpajen i betyg. :)

Du behöver ju inte äta tills du nästan spricker! :)
Jag rapar då inte tacorapar. :tungan

Skippa laxen, det är ju Äcklish [tm] och som bekant är det bara muppar (alla i min omgivning förutom just jag) eller fjollträskare (som Korvis) som äter slika ting. :tungan

Vill du göra något gott och tämligen enkelt, testa följande:

*** Italiensk kyckling & pesto-pasta Kawasaki-style *** :rolleyes:

Införskaffa:

* 1kg kycklingfilé
* Ridderheims soltorkade tomater: http://www.ridderheims.se/product.aspx?id=6&sid=60&pid=49005
* Urkärnade svarta oliver
* Pesto
* Tagliatelle (Barillas)

Gör som följer:

* Finhacka oliverna, lägg i skål.
* Ta upp de soltorkade tomaterna och hacka upp, lägg dem i samma skål som ovan och blanda upp.
* Snitta upp kycklingfiléerna och fyll kycklingen med oliver+tomater.
* Olja in en ugnsform, lägg i kycklingen. Häll över oljan/vätskan från Ridderheims-burken över kycklingen. (Här är det ju en smaksak hur länge man kör kycklingen i ugnen. Själv kör jag ugnsfolie över formen på mycket hög värme för att efter lång tid; sänka värmen, ta bort folien och sedan köra en liten stund till så kycklingen får lite fin yta.
* När du har 20 minuter kvar i ugnen, sätt på vatten till pastan. När pastan är klar, häll av vattnet och släng sedan i några skedar med pesto, rör om.

Servera kyckling, pasta och valfri sallad.

Tidsåtgång:

* "Aktivt arbete" (Fixa kyckling, oliver, tomater, etc): 5 minuter
* Total tid: (Fixande + tid i ugn): 30min - 70min, beroende på ugn, baktid, värme samt om man kör med eller utan ugnsfolie.

Smaklig spis! :banana

Last edited:
En klar nackdel där med tacopajen är att det är svårt att hitta något som är gott att dricka till.
Någon som har något bra förslag? :)

Syrliga röda viner tycker jag passar kanon, likaså en typisk pale ale (Red Seal Ale, Sierra Nevada Pale Ale) funkar riktigt bra.

Jag skulle rekommendera Pasta carbonara, lätt och ändå väldigt gott.

Behövs:
Färsk pasta, t.ex. Tagliatelle, m.a.o platt spaghetti.
Tärnad bacon eller skinka
Ägg, färdigriven ost, kryddor samt lite matlagningsgrädde.

Stek bacon/skinka tärningar och lägg dem på papper. Sedan tar du 1-2 ägg, 1-2 dl matlagningsgrädde, massa färdigriven ost och lite kryddor som du gillar och blandar i en bunke.
[Exempelvis chili,paprika, peppar och salt brukar funka rätt bra]

Sedan kokar du pastan och när du har kokat färdigt så silar du bort vattnet och så häller du i bacon/skinkan samt såsen du har gjort i kastrullen och rör om. Detta bör resultera i en någorlunda krämig pasta som är riktigt god.

Tar inte mer än 10-20 min att göra.

mvh
Nobrando

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...