Middagstips för att impa lite..

• Thread starter Thread starter *Snigel*
  • Start date Start date

*Snigel*

Guest
Två av mina mostrar ska komma hit imorgon för att titta på mitt nya hus, och jag ska bjuda på middag...

Behöver lite tips på vad man kan bjuda på.
Inget superflashigt, men ändå inte falukorv och makaroner..
Det ska inte ta för lång tid att fixa till och helst inte va för invecklat heller, jag är inte direkt nån mästerkock... :näsblod

Många krav där, men bara ös på med idéer, de kan ju om inte annat användas av andra som också ska bjuda nån på nåt roligare äv vanlig vardagsmat. :)

Tack på förhand!

PS.Länkar till nåt recept skulle inte skada.. :gnissla )

Lets face it, dyra råvaror är det som impar. Köp en hummer var, en kartong räksallad och så kokar du potatis i dill.

Smakfullt, klassigt och dyrt :tummenupp

Lets face it, dyra råvaror är det som impar. Köp en hummer var, en kartong räksallad och så kokar du potatis i dill.

Smakfullt, klassigt och dyrt :tummenupp

"En kartong räksallad" klassigt eller smakfullt..?

Till trådskaparen; några begränsningar i vad de äter? Hur lång tid är "inte för lång tid"?

"En kartong räksallad" klassigt eller smakfullt..?

Till trådskaparen; några begränsningar i vad de äter? Hur lång tid är "inte för lång tid"?

Inga begränsningar i vad de äter, och "inte för lång tid" innebär väl på ett ungefär att jag inte har tålamod till att stå i köket i flera timmar....

Edit: glömde 8-åriga sonen.. Så några begränsningar får finnas, alltför mystiska saker uppskattas inte av honom. :gnissla

Inga begränsningar i vad de äter, och "inte för lång tid" innebär väl på ett ungefär att jag inte har tålamod till att stå i köket i flera timmar....

Nu vet jag inte om de där mostrarna vill ha något i stil med "husmanskost", men annars är tacopaj jättelätt att göra och sjukt gott.. :)

Jag gjorde ett försök att skämta till det om någon undrade.

Nu vet jag inte om de där mostrarna vill ha något i stil med "husmanskost", men annars är tacopaj jättelätt att göra och sjukt gott.. :)

Som sagt, matlagning är inte min starka sida.. Du har inget väl beprövat recept? :)

Om dina mostrar ligger rätt till åldersmässigt så kan du gott servera mig...e redan mör btw :)

Väldigt enkelt:

Bjud på helgrillad laxsida med bulgursallad och mangosalsa.

Plättlätt, kan förberedas, nyttigt och gott.

Laxsidan grillas med fördel och görs smakenssmaskig med en god glace. Kan även tillagas i ugn.

Bulgursallad:
Tillaga bulgor, blanda ihop med soltorkad tomat, rödlök, avocado och eventuellt körsbärstomater och lite ruccola.

Mangosalsa:
1. Mango eller köp förslagsvis fyrst, tärnad som skärs ner en anning ytterligare)
1 knippe Vårlök/knipplök (finhackas)
1 röd chili, finhackas
2 tärnade Kiwi
Någon matsked Rödvinsvinäger
Några matskedar chilisås

Rör ihop lök, chilisås, röd chili och kiwi. Smaka av med lite vinäger, salt och peppar. Vänd därefter ner mango. låt stå och gotta till sig i 20-30 minuter.

Har du inga tjej-polare som du kan låna som "Consuela"?
De brukar vara ena hejare på att fixa å dona i köket, du bara beställer va som ska tillagas så köper dom å lagar :tummenupp

0 timmar vid spisen, du kan koncentrera dig på släkten :)

De blir dyrare å anlita en "Consuela" via AF, poolia å adecco.

Har du inga tjej-polare som du kan låna som "Consuela"?
De brukar vara ena hejare på att fixa å dona i köket, du bara beställer va som ska tillagas så köper dom å lagar :tummenupp

0 timmar vid spisen, du kan koncentrera dig på släkten :)

De blir dyrare å anlita en "Consuela" via AF, poolia å adecco.

Har inte så många tjejkompisar, och de få jag har är ungefär som mig, hänger hellre i garaget eller på crossbanan än i köket, så jag är rädd att jag får lösa detta nästintill oöverstigliga problem själv.. :(

Har inte så många tjejkompisar, och de få jag har är ungefär som mig, hänger hellre i garaget eller på crossbanan än i köket, så jag är rädd att jag får lösa detta nästintill oöverstigliga problem själv.. :(

Gör det jag tipsade om där ovan. Bulgursallad skall med fördel serveras kall så du kan göra den flera timmar i förväg. Detsamma gäller mangosalsa så även den kan du göra. Det innebär att du kan förbereda allt utom laxen som du lägger på grillen eller sätller in i ugnen när mostrarna installerat sig i soffan med ett varsitt vinglas.

Som sagt, matlagning är inte min starka sida.. Du har inget väl beprövat recept? :)

Jodå. Det är jätteenkelt! :)

Deg:

4 dl vetemjöl
50 g smält smör
1/2 tsk salt
1 1/2 dl mjölk

Förgrädda 10 min i 225 grader.

Fyllning 1:
500 g blandfärs
1/2 gul lök

Bryn färs och lök, tillsätt 1 påse tacokryddmix.

Fyllning 2:

2 hackade tomater
Några jalapenos (om du vill ha det lite starkare)
2 msk majonäs
1 krm vitpeppar
2 dl riven ost
1 klyfta vitlök
2 dl creme fraiche

Blanda samman detta i en bunke.

Lägg köttfärsen ovanpå den förgräddade degen, och fyllning 2 ovanpå det. Toppa med rödlöksringar, och in i ugnen igen i 10 min, 250 grader.

Servera med sallad, tacosås och guacamole.

Jätteenkelt. :)

Hmm.. det lutar åt Korvgubbes eller Swish's förslag än så länge.

Lite orolig för sonens intresse för laxen bara, han uppskattar inte mycket utsvävningar när det gäller maten.

Om inte annat får jag prova det vid nåt tillfälle när han är hos sin pappa för det låter onekligen gott! :)

Hmm.. det lutar åt Korvgubbes eller Swish's förslag än så länge.

Lite orolig för sonens intresse för laxen bara, han uppskattar inte mycket utsvävningar när det gäller maten.

Om inte annat får jag prova det vid nåt tillfälle när han är hos sin pappa för det låter onekligen gott! :)

Grilla på några kycklingspett åt honom då (Eller åt er alla).
Bulgursalladen och mangosalsan funkar nästan lika bra till kycklingspett.

Är du riktigt lat så förlagar du även dessa så behöver du bara brassa dem på grillen för att värma dem och ge smak och fin färg. Glace kan göra underverk även på kycklingspett.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg