Michelin Pilot Road 2?

sport_ajn

Medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Yamaha MT-07
Vad tycker ni om Michelin Pilot Road 2 går det att åka bana med det i mellangruppen? Eller är det mest för touring?

Last edited:
Det fungerar fint även på bana. Jag hade det på min Firestorm utan några problem varken på Anderstorp, Kinnekulle eller Falkenberg. Dessutom såg det ut som nytt efteråt. Tempot var ganska hyfsat om än inte racetempo =)

Funkar ypperligt, kört steg 1 o 2 med det bak nu... kör med Pilot Power 2CT fram för lite mer lättsvängt.

jag fick 1500 mil ur mitt förra par, mycket bra däck i mitt tycke

Skönt att höra att jag inte har gjort bort mig då.

Köpte först bakhjulet läste sedan i tidningen Sporthojen att Michelin Pilot Power 2CT var både bra på bana och på vägen, men vågade inte chansa att blanda när jag bytte framdäcket i dag så jag köpte ytterligare ett Michelin Pilot Road 2.

Brukar få ut en bit över 1000 mil bak med pr 2ct. Och dom funkar även på bana, åtminstone i mitt sävliga tempo (kör dock pp fram)

Högt vägljud (jag har en tyst hoj) men i övrigt har det hållt mig på vägen, bana verkar farligt ;)

Bana är säkrare än vägen. Där möter du inga trafikanter i motsatt riktning och det finns varken träd eller stenar vid vägkanten. Man behöver inte köra som en dåre bara för att man kör på bana, med då får man möjlighet att test hojen utan att ha farbror blå att tänka på

Det finns olika variater där du kör med eller utan föråkare, prova så kanske du ändrar uppfattning....

Nu har jag kört några mil på Michelin Pilot Power 2CT och är riktigt nöjd, jämfört med de gamla bakelitdäcken så går hojen som på räls nu.

Lånar tråden lite då...
Ska snart byta framdäck, har tidigare kört Pilot Road 2.
Funderade lite på att ha Power fram, är det samma profil som Road?

Power har en skarpare profil vilket gör att det lämpar sig utmärkt att köra PP fram och PR bak. (Vilket jag gör)

Är det så? Jag har fått för mig att man ska ha samma profil fram o bak? (2CT däcken är väl lite "spetsigare" än de vanliga?)

Ok, det var nytt för mig i så fall.
Blivit rekommenderad den här uppsättningen av folk jag tycker verkar kunna sin sak så jag kör på det och är nöjd. Gick 1000mil förra säsongen på den uppsättningen och har kört ca 300mil den här än så länge (varav 25mil på bana) och tycker det funkar bra.

Grejen med PP fram och PR2CT bak gör att däcken håller ungefär lika länge också... ca 1000mil var.

Ok, det var nytt för mig i så fall.
Blivit rekommenderad den här uppsättningen av folk jag tycker verkar kunna sin sak så jag kör på det och är nöjd. Gick 1000mil förra säsongen på den uppsättningen och har kört ca 300mil den här än så länge (varav 25mil på bana) och tycker det funkar bra.

Grejen med PP fram och PR2CT bak gör att däcken håller ungefär lika länge också... ca 1000mil var.

Det är ju alltid bra med bättre grepp fram....och att däcken håller lika länge är ju oxå helt ok! :)

Som jag fattat det så ska däcksformen matcha fram o bak för att det ska bli "rätt" när man lägger ner. Jag är dock ingen expert på detta utan tar gärna emot tips! :)

Road 2 är ju ett utmärkt däck till gatåka som håller även för väldigt inspirerar körning.
Vad gäller bankörning så är det lite delade läger.
Vissa säger att dom är förrädiska och kan släppa utan förvarning.
Vissa säger att dom funkar utmärkt så länge som man håller sig till andra än dom allra snabbaste grupperna.

Rent generellt så är det en fråga om hur hårt du belastar däcken. Gatdäck har lägre arbetstemp och blir således lättare överhettade. Då blir dom förrädiska.
Av den anledningen ska man vara försiktig med att sänka trycket i dom när man kör bana då det ökar risken ytterligare för överhettning.

Huruvida dom räcker till för dig ska jag låta vara osagt men det finns som sagt dom som kör ganska snabbt på bana som säger att det funkar utmärkt. Är du relativt snäl mot däcken och inte sänker trycket för mycket så räcker dom säkert till gott och väl.

Det är ju alltid bra med bättre grepp fram....och att däcken håller lika länge är ju oxå helt ok! :)

Som jag fattat det så ska däcksformen matcha fram o bak för att det ska bli "rätt" när man lägger ner. Jag är dock ingen expert på detta utan tar gärna emot tips! :)

Grejen med PR2CT är att det är mjukare gummiblandning i framdäcket än bakdäcket. Dom har tänkt på det där på fabriken redan. Så det finns ingen anledning att blanda olika däcktyper fram och bak. Då får man samtidigt matchande profil.

Mats

Nu har jag kört Michelin Pilot Road 2 ett tag och kan bara konstatera att jag är supernöjd med fästet när vägbanan är blöt. Det här däcken bara växer ju mer jag kör med dem.

Kan jag föra upp tråden igen. Köpte min hoj superduke med PR2 fram och bak. Bakdäcket börjar bli slitet nu men framhjulet är sågott som nytt. Vill ha maximalt grepp med gatudäck men inte för mjuka då jag tänkt åka lite mil. Han som haft den innan har tourat. Är det någon som har erfarenhet av banåkning mellan och snabb grupperna, med dessa däck? Vet att många kommenterat att de kört på bana osv men vore nice med mer erfarenhet. På min förra superduke så hade jag metzeler Z6 som skulle vara så grymt bra. Men de släppte 2 olika ggr för mig på Sviesta i torpan. Lätt att man tappar fästet med en twinn, men jag låg på hög växel andra gången tom men hade högre fart då hojen gled ut i gruset.

Last edited:
Vill ha maximalt grepp med gatudäck men inte för mjuka då jag tänkt åka lite mil.

Körde 6 dagar storbana och ca 10 ggr Knix med mina PR2 utan bekymmer, visst jag höll på att elda upp dem första dagarna på Gotland Ring men det var förmodligen för att jag körde hellre än bra :tummenupp

Din hoj lär dock vara några snäpp rappare än min, finns ju de som berättat om olustiga släpp men inget jag råkade ut för och tyckte nog att jag elda på rätt bra efter ett tag. Enda skumma jag råka ut för som jag beskrivit tidigare någon gång var när jag varit ute kört lite aktivt på väg, stannat för att tanka exempelvis o sen iväg igen. Första kurvan med lite gaspådrag kunde resultera i någon form av släpp, typ som att man skulle köra över en kotte eller liknande med bakdäcket men det blev aldrig "farligt" på något vis och det hände bara en gång per tillfälle. Råkade ut för det kanske 2-3 ggr på 1000 mil (sen byttes det ca 1mm kvar då), våtgreppet var grymt så länge mönstret var fullgott.

Nu kör jag PR3, haft två punkteringar på kort tid (en skruv o en defekt ventil) och är lite nojig över det så jag känner efter väldigt mycket gällande däcken när jag kör. Bytte framdäcket från PR2 (1200 mil 1.5-2mm kvar) till PR3 först häromdagen och jag tycker nog att hojen blivit mer tungstyrd än tidigare. Kan ju vara nojan som ställer till det, blir tungstyrt med punka ;), men ringtrycket är rätt och styrlagret har jag kontrollerat efter konstens alla regler obelastat och testat ditten och datten belastat = under körning men kan inte fastställa något fel på just styrlagret.

Min egna teori är att gummit i PR3-däcken är antingen så mjukt att känslan blir trögstyrt vid högre hastigheter = mjukheten resulterar i att det är som att köra med något för lågt tryck. Dock ingen irriterande spårighet som vid lågt ringtryck. Eller att de medvetet gjort däcket stadigt på detta vis som i sin tur uppfattas som trögstyrt av mig eller snarare trögsvängt/lutat för att de ska vara bekvämt för certifierade touringförare som är vana med sina platta däck... Däremot mindre vägar och kurviga partier tycker jag att det fungerar minst lika bra som med PR2 men då är jag under konstant svängande eller närapå.

Förhoppningsvis blir de bättre när de fått "slita in" sig lite och den extremaste mjukheten försvunnit.

PR2 bakdäck - Det jag försöker visa är att gummit smält (titta på högra kanten på högra skåran), jämförde med betydligt snabbare förares däck och de var inte ens i närheten av den värmeutvecklingen. Tredje dagen när jag började få stil på körningen såg det bättre ut.
31247181.jpg

PR3 framdäck - Man verkligen ser hur mjukt/mjuk uppbyggnad det är. Nåväl jag uppskattar dock grümma egenskaper i det blöta vilket jag upplevt med bakdäcket och hoppas även på fram :tummenupp
32527497.jpg

Hittills utan att ha testat PR3 på bana så tror jag mer på PR2 för just bankörning men det hänger nog mest på hur mycket de lyckats trolla med gummiblandningen för det ännu mjukare (egen uppskattning) PR3.

En polare kör med ett Metzler bakdäck av för mig okänd modell på sin buse, blivit sopor av det på ganska få mil och usla egenskaper i det blöta sades de när vi diskutera mitt nya bakdäck.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: TRS
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...