Michelin däckspons!!! Är det bra???

Var det någon i sst 600 som körde dessa däcken?

Jag kan få finfina priser på dom 2010 men jag vet inte om man vill köra på grejerna.

Vet att max körde bra på dom, men frågan är ju hur bra det hade gått om han haft andra däck?......??

//Oskar

Rasmus V Sörensen körde med michelin i sst 600, han slutade på 5e plats i SM.
Så helt odugliga kan dom inte vara.

Rasmus V Sörensen körde med michelin i sst 600, han slutade på 5e plats i SM.
Så helt odugliga kan dom inte vara.

Då kanske han hade vunnit om han kört dunlop?

Rasmus kör ju rätt bra men vad hade han för tider om man jämför med toppförarna. En 5 plats i totalen skvallrar ju mer om att det är en stabil och rutinerad förare än om hur bra däcken faktiskt är......

Tror däcken är långt ifrån helt odugliga, som sagt körde ju även Max bra på dom, spöa i alla fall mig så det skrek på falken. Men det säger ju inte heller så mycket för jag hade ju min topp första racet sedan gick det ju bara utför.....

/ Oskar

Rasmus kör ju rätt bra men vad hade han för tider om man jämför med toppförarna. En 5 plats i totalen skvallrar ju mer om att det är en stabil och rutinerad förare än om hur bra däcken faktiskt är......

Tror däcken är långt ifrån helt odugliga, som sagt körde ju även Max bra på dom, spöa i alla fall mig så det skrek på falken. Men det säger ju inte heller så mycket för jag hade ju min topp första racet sedan gick det ju bara utför.....

/ Oskar

Jag och Morgan testade dem en hel del 2009 och bakdäcken är helt ok, eller rättare sagt kanon. Däremot testade vi bara framdäcket en gång och vi tyckte det var bland det värsta vi kört på. Dock testade vi aldrig att ändra setupen för detta spetsiga framdäck. Som sagt, Max och Rasmus har kört riktigt bra även på framdäcket, så med rätt inställning kan det nog vara ok även om vi ratade det.

Jag och Morgan testade dem en hel del 2009 och bakdäcken är helt ok, eller rättare sagt kanon. Däremot testade vi bara framdäcket en gång och vi tyckte det var bland det värsta vi kört på. Dock testade vi aldrig att ändra setupen för detta spetsiga framdäck. Som sagt, Max och Rasmus har kört riktigt bra även på framdäcket, så med rätt inställning kan det nog vara ok även om vi ratade det.

Det finns två framdäcksprofiler där den ena är extra spetsig.

Klarade 2 racehegler på Power one medium/soft. Då med 70hp/200kg hoj, sedan var de tokslut. Dock var det ett riktigt bra fäste och fin feedback, om det släppte så var det minimalt och mjukt. Äldre modeller ville mer kasta ut, klar skillnad.

Mange hur kan du ha kört gamla däck när dom kom ut förra året du snackar om michelin power race inte power one klar sklinnad mellan dom däcken

Körde ni med V däcken är lite sugen på att testa det på Anderstorp då det är bankade kurvor så man kan bromsa längre in ,Men dessvärre är min KTM sjukt orolig fram vid gas pådrag så är lite skeptiskt,Fick ni samma upplevelse att det gärna vobblar lite när man går ur

Last edited:
Mange hur kan du ha kört gamla däck när dom kom ut förra året du snackar om michelin power race inte power one klar sklinnad mellan dom däcken

Körde ni med V däcken är lite sugen på att testa det på Anderstorp då det är bankade kurvor så man kan bromsa längre in ,Men dessvärre är min KTM sjukt orolig fram vid gas pådrag så är lite skeptiskt,Fick ni samma upplevelse att det gärna vobblar lite när man går ur

Kanske lite otydlig, förra året körde jag power one, året före power race. Power one höll inte lika länge för mig men grym feedback. V profilen funkade kalas.

/ Oskar

Han satt väll nytt banrekord på knutstorp för sst 600 (1:01.184) i sommras.

Pardon my french, men jag tror du snackar skit.

Att ett Mickelin bakdäck skulle klara mellan 15 och 25 race på sviestad eller 10-15 race på Mantorp/Anderstorp med bibehållet grepp tror jag är fel.

Ett race tror jag är närmare sanningen.

/ Jens

Nej din franska suger...:D om jag räknar bort pirelli däcken jag körde upp i spainen på våren...... körde jag slut på
1 B bakdäck cirka 45mil slitmarkeringen helt borta,
1 A Bakdäck cirka 55mil mycket kvar av slitmarkeringen(sålt)

Ändrat däckvärmarinställningen till "rain" 90 grader... vilket gör att dom värmer med mindre effekt och däcken blir inte blåflammiga, kittat om ttx dämparen och satt på en mjukare bakfjäder.
1A Bakdäck över 90mil bytte då dom var hala av avfettningsmedel lite av slitmarkeringen kvar
1 A framdäck över 190 mil rätt plattslitet på höger sidan, dumt att jag inte vände på däcket då det inte är rotationsbundet :D
sitter ett set på hojen som gått ca 20mil ser ut som nya

Så snacka om ekonomi däck... körde 17" pilot power tidigare dom höll bra men inte alls lika bra som dessa och greppet går inte att jämföra
Jag körde upp ett pirelli 16,5" SC1 på mindre än 10mil:)

Nej din franska suger...:D om jag räknar bort pirelli däcken jag körde upp i spainen på våren...... körde jag slut på
1 B bakdäck cirka 45mil slitmarkeringen helt borta,
1 A Bakdäck cirka 55mil mycket kvar av slitmarkeringen(sålt)

Ändrat däckvärmarinställningen till "rain" 90 grader... vilket gör att dom värmer med mindre effekt och däcken blir inte blåflammiga, kittat om ttx dämparen och satt på en mjukare bakfjäder.
1A Bakdäck över 90mil bytte då dom var hala av avfettningsmedel lite av slitmarkeringen kvar
1 A framdäck över 190 mil rätt plattslitet på höger sidan, dumt att jag inte vände på däcket då det inte är rotationsbundet :D
sitter ett set på hojen som gått ca 20mil ser ut som nya

Så snacka om ekonomi däck... körde 17" pilot power tidigare dom höll bra men inte alls lika bra som dessa och greppet går inte att jämföra
Jag körde upp ett pirelli 16,5" SC1 på mindre än 10mil:)

Nu har jag inte en aning om hur fort du kör, men spontant låter det som du kan kapa sekunder eller halvminuter med riktigt fräscht gummi på fälgarna...

Men vad vet jag. Ett Dunlop 7780 lyckas jag slakta relativt effektivt på ett race (18 varv Geléåsen). Det är ett endurancedäck, men det går så fort jag bara kan...

/ Jens

Nu har jag inte en aning om hur fort du kör, men spontant låter det som du kan kapa sekunder eller halvminuter med riktigt fräscht gummi på fälgarna...

Men vad vet jag. Ett Dunlop 7780 lyckas jag slakta relativt effektivt på ett race (18 varv Geléåsen). Det är ett endurancedäck, men det går så fort jag bara kan...

/ Jens

halvminuter:va.... du verkar ha en övertro på nya däck.... så länge det inte sladdar så lyxbyter inte jag däck..... du är väll skitsnabb som det låter på dig:) av egen erfarenhet så har det visat sig att dom mjukaste däcken håller greppet mycket längre:tummenupp

Last edited:

Kanske dax o kolla in chassi-inställningarna, lufttryck och värme m.m. Michelindäcken (och andra däck oxå) håller sjukt länge med bra inställningar.
Jag kör iaf vidare med dem, för bättre däcksekonomi har iaf inte jag haft innan.

halvminuter:va.... du verkar ha en övertro på nya däck.... så länge det inte sladdar så lyxbyter inte jag däck..... du är väll skitsnabb som det låter på dig:) av egen erfarenhet så har det visat sig att dom mjukaste däcken håller greppet mycket längre:tummenupp

Jag antar att det är därför enduranceteamen kör med dom mjukaste däcken :rolleyes:

Skitsnabb är jag synnerligen inte, men jag vet att ett par nya 7712 på G-åsen hade gett mig 7or på SO-finalen i sensomras, men nu hade jag inget mer än mina gamla hårda sulor, så dom fick räcka.

Jag säger ännu en gång: på det 20-25e sprintracet på Sviestad när du ger fullt så hade det kostat mer pengar i kåpor/skador/annan skit orsakat av glidande i fel horisontell riktning än vad nya däck kostar.

Om du däremot menar att man kan använda det som träningsdäck efter att dom fullgjort sitt liv som racedäck så fine, men då handlar det om successivt sämre grepp med resultat sämre tider.

Vilka tider skulle du åka 20 sprintrace i rad på på sviestad/15 på mantorp med samma däck. Så vet jag exakt hur brillianta Michelins däck är. Så kanske fler än 1% av de aktiva börjar använda dom efteråt...

PS. Dina uträkningar ger att enduranceteamen inte behöver byta bakdäck med Michelin, dom håller i 6 timmar ca. I sprintloppstempo. Vilket team kör med Michelin i ERF NEC/REC? Dom borde ju vara överlägsna...

/ Jens

Kanske dax o kolla in chassi-inställningarna, lufttryck och värme m.m. Michelindäcken (och andra däck oxå) håller sjukt länge med bra inställningar.
Jag kör iaf vidare med dem, för bättre däcksekonomi har iaf inte jag haft innan.

Jag kör vidare med NTEC, för jag har aldrig kört fortare :fakta

Ett Bridgestone höll för alltid med, men aldrig i närheten av samma grepp som med Dunlops. Nu säger jag inte att Michelin är lika "dåliga" som Bridgestone (som är ett utmärkt träningsdäck eftersom dom håller så bra), men farten är det viktiga för mig.

/ Jens

Last edited:
nej du får nog testa innan du spyr mer galla över dessa före detta moto gp däck... dina sladdpuckar är nog inte jämförbara. om du inte får upp tempen i ditt däck spelar det ingen roll vad som står på.... michelin vinner väll endur..... vm på dom däcken? men men du vet ju:D

nej du får nog testa innan du spyr mer galla över dessa före detta moto gp däck... dina sladdpuckar är nog inte jämförbara. om du inte får upp tempen i ditt däck spelar det ingen roll vad som står på.... michelin vinner väll endur..... vm på dom däcken? men men du vet ju:D

Då frågar jag igen: Hur fort åker du på däcken som är så gamla?

Då frågar jag igen: Vilket team kör sprintracetempo i ett helt endurance utan att byta bakdäck?

Då påstår jag igen: Jag får värme i dom däcken jag kör idag och de stora mästerskap med "standard"-hojar är i dagsläget Dunlop snabbast, det kan ändras när som helst, men att kalla dom sladdpuckar är väl att ta i?

Jag spyr ingen galla över Michelin. Jag har provat slicksen för ett par år sedan och dom passade mig inte då. Det jag spyr galla (om jag gör det) är påståendet att dom håller 20-25 sprintrace med bibehållet grepp i snabbt tempo.... Inget annat.

Så svara nu på de 2 frågorna jag ställer, de kanske är relevanta till om fler än jag provar Michelin nästa år...

PS. Att kalla dom "före detta MotoGP-däck" är väl som i bilannons säga att Toyota Avensis är "utvecklad av Formel 1-teknik". Med andra ord ordbajseri. Bridgestone var överlägset Michelin förrförra året i MotoGP, men raceslicksen vann inget ändå... Så mycket för "MotoGP-teknologi" DS.

/ Jens

Last edited:

Har kört mot både Vasa/Peppe och Zeb/Otto och det bästa med er grabbar är att Ni verkligen kör slut på däcken:tummenupp

Otto köpte ett beggat Dunlop av mig som jag hade köpt att träna på... och kör 57:or med det på sviesta:banana:yoparty.

Kollar man på SBK eller PRO kör dom ju inte mer än 20m på ett bakdäck.

Så till mina 5c

Jag har kört Dunlop, Metzler & Michelin 08-09.

Metzler har en usel livslängd (08 & nyare)
Michelin har jag tyckt vara helt OK.. MEN snorhala om man inte får upp tempen i dom, hade iofs strul med däckvärmarna som bara värmde upp till 60gr men hade samma tendenser när backen var kall. Håller bra mycket längre än Metzler.

Dunlop är det däcket som håller överlägset längst och ger absolut bästa grepp och känsla, men är SVINDYRA... :död:brinnerup:glömdet

Därför blir det Michelin 2010
(eller beggade Dunlop... OM det nu finns att få tag på)
//
Benny

Michelin

Jag har kört på Dunlop under hela min korta rr karriär, men på sista racet i höstas gå Gelleråsen provade jag Michelins senaste mönstrade. Pilot one? Samma som rasmus använde. Jag körde medium och i halvmedioker SST takt = höga 1.08 så ska jag ärligt säga att jag inte märkte någon större skillnad. Hade jag inte vetat att jag hade andra däck hade jag inte märkt det. Kanske säger det mer om mig än om däcken men helt odugliga kan dom inte vara. Bakdäcket är väldigt fint slitet efter loppet c:a 22-23 min. Det går ju inte att komma ifrån att prisskillnaden är högst avsevärd.

Jeg har kjørt Michelin i 2 sesonger nå, og må innrømme at jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre i 2010. Michelin er grymt bra når du får alt til å stemme, dvs trykk, chassie og dempere. Utfordringen er at endrer lufttempraturen seg marginelt, må du være nøye med heve/senke trykk, og de er altfor følsomme ift endringer i bakketemperatur. I tillegg bruker man et tonn med ballanseringsvekter hver gang - enda en faktor å ta hensyn til - og for en som meg som bare vil vri om nøkkelen å kjøre blir dette for mye strul. For min del har det blitt for mye strul pga alt man MÅ være nøye med. Testa annet dekkmerke en gang i fjorårets BoTT og da tok jeg min eneste seier, så det blir nok nytt dekkmerke på meg i år:)

Å Rune vær nå stille, dekka dine ser jo ut som en potetåker etter hvert race - hvordan i helv.. kan du kjøre lenge på dem:va:confused:

Då frågar jag igen: Hur fort åker du på däcken som är så gamla?

Då frågar jag igen: Vilket team kör sprintracetempo i ett helt endurance utan att byta bakdäck?

Då påstår jag igen: Jag får värme i dom däcken jag kör idag och de stora mästerskap med "standard"-hojar är i dagsläget Dunlop snabbast, det kan ändras när som helst, men att kalla dom sladdpuckar är väl att ta i?

Jag spyr ingen galla över Michelin. Jag har provat slicksen för ett par år sedan och dom passade mig inte då. Det jag spyr galla (om jag gör det) är påståendet att dom håller 20-25 sprintrace med bibehållet grepp i snabbt tempo.... Inget annat.

Så svara nu på de 2 frågorna jag ställer, de kanske är relevanta till om fler än jag provar Michelin nästa år...

PS. Att kalla dom "före detta MotoGP-däck" är väl som i bilannons säga att Toyota Avensis är "utvecklad av Formel 1-teknik". Med andra ord ordbajseri. Bridgestone var överlägset Michelin förrförra året i MotoGP, men raceslicksen vann inget ändå... Så mycket för "MotoGP-teknologi" DS.

/ Jens

Jag förstår mig inte på dig du åker inte sprint däck... på sprint race(därav sladdpuckar) och du tycker jag ska byta däck även fast det inte sladdar.... du får testa själv....i mitt lugna tempo har jag inte större slitage än jag beskrivit... om jag skulle köra fortare så blir säkert slitaget värre... du får helt enkelt låna eller köpa ett set fälgar och testa tror inte du blir besviken..... men sluta spy galla nu:krama

Å Rune vær nå stille, dekka dine ser jo ut som en potetåker etter hvert race - hvordan i helv.. kan du kjøre lenge på dem:va:confused:[/QUOTE]

Nu ska man nog inte göra som jag gjorde köra regndäck när det är torrt, med extra lågt däcktryck:D

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...