Michelin däckspons!!! Är det bra???

Michelin är ju enligt alla (utom lilja med helspons) skräp.de är väl helt okej första värmningen men sedan livsfarliga är väl mitt intryck och jag är skitslö.

Håller inte med dig alls. Jag körde med beggade Michelin 08-slicks på falken i höstas på 48 blankt. De kändes mycket förtroendeingivande trots flera uppvärmningar tidigare. Tror att 95 % av oss skitsnackare på sporthoj skulle inte klara ett Pepsitest med slicks då vi ändå kör långt ifrån däckens kapacitet.
Enligt sponspriserna skulle ett set slicks ligga på 2600, vilket är rätt hyggligt pris om man frånser vissa punkter i avtalet.

Håller inte med dig alls. Jag körde med beggade Michelin 08-slicks på falken i höstas på 48 blankt. De kändes mycket förtroendeingivande trots flera uppvärmningar tidigare. Tror att 95 % av oss skitsnackare på sporthoj skulle inte klara ett Pepsitest med slicks då vi ändå kör långt ifrån däckens kapacitet.
Enligt sponspriserna skulle ett set slicks ligga på 2600, vilket är rätt hyggligt pris om man frånser vissa punkter i avtalet.

Jag tror det handlar mycket om att det tar ett par år efter det att ett tidigare dåligt däckmärke blir bra tills dess att den allmäna uppfattningen är att dom är bra. Både Bridgestone och Dunlop har ju ju fått fram betydligt bättre däck de senaste året, och om Michelin kom(mer) med nya grejer så är det nog stor chans att det är samma där.

2600 är ett riktigt bra pris!

Jag har kört med Pilot Race under två dagar i försommarvärme. Tyvärr är jag inte så duktig att jag kan känna skillnaden i grepp men senare samma sommar körde jag på Metzeler K2 bak. Visserligen två olika tillfällen men temperaturerna var ungerfär lika och Michelindäcket blir inte i närheten av klibbigt som Metzelerdäcket.

Jag har kört med Pilot Race under två dagar i försommarvärme. Tyvärr är jag inte så duktig att jag kan känna skillnaden i grepp men senare samma sommar körde jag på Metzeler K2 bak. Visserligen två olika tillfällen men temperaturerna var ungerfär lika och Michelindäcket blir inte i närheten av klibbigt som Metzelerdäcket.

Och? Är det bra eller dåligt? Det intressanta är väl vilket som var snabbast, inte vilket som var klibbigast?

Kände mig för en kort stund hedrad att något så stort som Michelin ville sponsra mig... Tills jag insåg att om jag betalar in 4000 (med risk att förlora dessa pengar) kan jag få köpa däck av dom som kankse hinner komma till försäsongsträningen...

Inte jätteimponerad av affärsupplägget, med det är alltid kul att få ett personligt brev:-)

Visst kände man sig hedrad! "Lilla jag! Appointed by Michelin!!! F-ing hell alltså!" Sedan såg man att det inte var så billigt...

Fast regndäcken var väl billiga?? Och dom är ju grymt bra, det vet man juh!!!:D

Last edited:
Vi körde med dom hela säsongen och var mycket nöjda, betydligt bättre änn förra årets Bridgestone i alla fall. Stabila 1.40 tider under ett 6-timmars race på Anderstorp t.ex. indikerar inte skräp enligt min åsikt (nej, jag åker inte så fort men det finns andra i teamet som gör det) Jag har inte upplevt några överraskningar med däcket och har aldrig funnit anledning att klaga på greppet.

Michelin är ju enligt alla (utom lilja med helspons) skräp.de är väl helt okej första värmningen men sedan livsfarliga är väl mitt intryck och jag är skitslö.

Regndäcken är juh bra.

Mycke möjligt att de är bra grepp i dessa michelin race, men är det värt att chansa? de hade rätt saftiga krav på ens motprestation...

Vad tar greven om man köper 10 set pirelli? 3400 setet?

Regndäcken är juh bra.

Mycke möjligt att de är bra grepp i dessa michelin race, men är det värt att chansa? de hade rätt saftiga krav på ens motprestation...

Vad tar greven om man köper 10 set pirelli? 3400 setet?

Vad i motprestation?

Tycker att upplägget är ett fall för Sverker i Plus.
Betala en deposition på 4 000:- för att få köpa däck som man får tllbaka OM man fullföljer avtalet och inte blir skadad eller om annat innträffar.
Jag kan inte förstå hur SVEMO kan sanktionera detta får du någon garanti på dina insatta pengar? Om hojdäck går i KK efter halva säsongen står du där utan pengar och inga däck.
Priset var väl ok. I min tankegång med sponsorer så skall alla betala för sig tre sponsorer kan inte ge en pengar medans den fjärde ger rabatt och får reklam på hoj, hemsida osv.
Jag känner folk som testat dessa däck och det stora problemet är att du aldrig får upp rätt temp i dem optimalt för däcken ligger på 120 grader och uppåt (enligt Michelin tekniker i europa). Det är ett problem med 13 graders asfaltstemp. 16,5 tumsdäcken är nog bättre men dom får vi ju inte använda i Superbike.

Jag tycker att om man kör Rookie eller ERF att detta är en bra deal.
Det finns mycket om och men osv. men jag tror att så länge man inte kör topp 5 tider i Superstock 600 och Superbike Challange, att det är ok däck.

2006 när jag körde mitt fösta pass på min helt nya ZX6-06 på knutstorp i april månad körde jag första passet med standard OEM Bridgestone BT 015 däck och på 1.06 tider.

Sedan kan det ju somm vissa skriver, vara riktigt bra däck, de här 09 däcken. Tiden får utvisa, jag hoppas att det blir många som "vågar" prova dessa.

Det är nog Michelins egna ord, men ändå, bild och lite dimensioner:

http://pnwriders.com/mechanical-technical/93330-michelin-power-one.html

Och så förstås det alla vill höra:

"Opening the throttle out of the curve Sito Pons, to brake the tire loose, it slid progressively and much softer than did the previous Power Race. Besides just before The tires break loose you get a lot of information from the rubber, so you always know you're nearing the limit." :)

De heter visst inte Power One Race, utan bara Power One.

Last edited:
Power One är grymma tog mig ett tag att få fjädringen rätt inställd på min RC8,Men när det var fixat så va dom helt grymma hållbarheten på däcken är oslagbara dock kör jag med B fram och C bak men tycker dom håller betydligt längre än Mezler K2 och K3

Jag kommer hålla mig till Michelin nu iaf :tummenupp

Power One är grymma tog mig ett tag att få fjädringen rätt inställd på min RC8,Men när det var fixat så va dom helt grymma hållbarheten på däcken är oslagbara dock kör jag med B fram och C bak men tycker dom håller betydligt längre än Mezler K2 och K3

Jag kommer hålla mig till Michelin nu iaf :tummenupp

Även på rejs ?

Några nya "inputs" nu när 2009 säsongen är slut?

16,5" mjukaste A däcket fram och bak... sinessjuk bra grepp och hållbarhet. körde över 90 mil på ett bak däck och nästan 200 på ett framdäck..någon avmattning i greppet märkte inte jag men då är jag inte så snabb :)gick på bakhjulet från fullt nedlägg... skitläskit då man räknade med att det skulle börja sladda:D

Var det någon i sst 600 som körde dessa däcken?

Jag kan få finfina priser på dom 2010 men jag vet inte om man vill köra på grejerna.

Vet att max körde bra på dom, men frågan är ju hur bra det hade gått om han haft andra däck?......??

//Oskar

16,5" mjukaste A däcket fram och bak... sinessjuk bra grepp och hållbarhet. körde över 90 mil på ett bak däck och nästan 200 på ett framdäck..någon avmattning i greppet märkte inte jag men då är jag inte så snabb :)gick på bakhjulet från fullt nedlägg... skitläskit då man räknade med att det skulle börja sladda:D

Pardon my french, men jag tror du snackar skit.

Att ett Mickelin bakdäck skulle klara mellan 15 och 25 race på sviestad eller 10-15 race på Mantorp/Anderstorp med bibehållet grepp tror jag är fel.

Ett race tror jag är närmare sanningen.

/ Jens

Klarade 2 racehegler på Power one medium/soft. Då med 70hp/200kg hoj, sedan var de tokslut. Dock var det ett riktigt bra fäste och fin feedback, om det släppte så var det minimalt och mjukt. Äldre modeller ville mer kasta ut, klar skillnad.

Har kört Power One däck på min CBR1000RR.

C däcket bak och V däcket fram.
körde 5 bandagspass i Licensgruppen.
Inte snabbast men inte heller långsammast.
Däremot kanske med lite kass körteknik med låg infartshastigehet och mycket gas ut ur kurvorna.
Hojen är duktigt vässad och sticker rätt bra.

Men om vi återgår till däcken så är dom faktiskt fortfararande i gott skick.
Det optimala greppet är nog borta men det är helt ok om man inte ska rejsa.
Hade inga släpptendenser eller andra överraskningsmoment och har nu monterat dem för ett par dars körning med en slö Ducati 999.

Så min uppfattning är ett bra däck med bra prestanda.
Stommen är av samma typ som ett slicks och däckstrycket ska vara därefter.
Svänger in fint och är stabilt.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien