Michelin anordnar däckseminarium hos RoLLERs Däck

Till och med självaste Dr.Bike är djupt insjunken i funderingar och verkar lära sig ett och annat.

drbike.jpg


Nizze Nilz, kändis från MX-skolan.

nizze.jpg
 
Last edited:
Tack för en intressant och lärorik kväll !!
Ett kanonevenemang RoLLER:bow med en mycket bra föreläsare :banana

Riktigt trevligt att träffa alla Tokholmare som man inte har sett sen i somras :tummenupp
speciellt kul att se hunkarna RoLLER & Mattias live...
(nej jag har absolut inte blivit mutat med påskgodis):rolleyes:
 
Danne och Mattias..tack så jättemycket. Och Michelinmannen också såklart ;)
Kunde ni inte köpt ett större påskägg? :rolleyes:
Mattias hoj var dräggelsnygg!!!
Godnatt:tuttar
 
Naturligtvis har vi flera underhållande och lärorika saker i röret.

Självklart. Jag kan redan nu informera om att det kommer en representant från Q8 Oils i höst, lagom till det är dags att vinterförvara hojen, och pratar om oljor.

RoLLERs - Din kunskapsbank.

Mattias var dräggelsnygg!!!
Godnatt:tuttar

:va

Händerna på täcket.
 
Last edited:
Tackar för en bra kväll.

Jag passade på att köpa 2 liter olja men fick inte köpa kedjespray,
för den fick man gratis.:tummenupp
 
Tack för en trevlig kväll!
Blev dock inte helt klok på värmecyklernas påverkan. Enligt Michelinmannen krävdes det > 200C för att egenskaperna på ett däck skulle förändras. En sådan vulkningstemperatur kunde man inte nå upp till vid hård bankörning. Likaså var antalet cykler ointressant eftersom däcket var slut långt innan det gick att märka någon skillnad.
Är värmecyklernas påverkan enbart en myt? :va :)
 
Självklart. Jag kan redan nu informera om att det kommer en representant från Q8 Oils i höst, lagom till det är dags att vinterförvara hojen, och pratar om oljor.

RoLLERs - Din kunskapsbank.



:va

Händerna på täcket.

Jag anmäler mig o Ullis redan nu ;) Front row seats! Kom ihåg det nu :mattias ;)

Fö sover jag aldrig med händerna på täcket :brynad
 
Blev ni något klokare?, kan ni nämna något som ni lärde er, förutom att man ska köpa Michelin:D

Allmänt sett släpper folk ut för MYCKET luft ur sina gatdäck när de ska köra bana.

-0,3 Kg/Bar ner från ordinarie däckstryck rekommenderade Michelin. Efter det börjar kontaktytan att bli konkav (altså bukta inåt) och kontakten med asfalten blir mer som en ring än en fläck.

Något att tänka på för alla som ligger runt 2-2,2 Kg/Bar på banåkningar och undrar varför däcket kavlar rullar på skuldrorna.
Traditionellt brukar ju man då skylla på fjädringen. (som givetvis oxå spelar in)

Men handlar ni däcken hos RoLLER´s så får ni hjälp av Mattias med allt det där ;)
Han har några visdomsord i min senaste artikel i Bomber Magazine oxå till alla som ska köpa däck, så läs den - lär - och begrunda!

En annan sak: Omoterade kommersiella gatdäck kan generellt sägas ha en livslängd på 10 år. DOT stämpeln är således inte sista förbrukningsdag...
Efter montering går givetvis livslängden ner, men den tekniska livslängden kommer aldrig ställa till bekymmer för dig och mig, förr är däcket utslitet.

EDIT: Och så var det det här med racerdäck på gatan... Någon kanske tänker: "Nu ska jag ha EXTRA bra grepp gentemot mina kamrater på Onsdagskörningen" och sedan monterar denne någon racedäck (i detta fall Pilot Race) eller rena tävlingsdäck (övriga tävlingsdäck ej godkända för gata)
Och vad händer då? Jo dessa däck KRÄVER hård attack HELA TIDEN för att ens bibehålla värmen. Så lite raffig gatkörning och några snabba rundor på Bulten och Bogan är alltså inte tillräckligt, även om man tycker själv att man kör som faan!
Dessa däck är konstruerade för att leda bort värme i en snabbare takt än gatdäck, och kommer därför inte prestera som det är tänkt.
Lärdom: "Dont be too smart!" :)


Tack som F! till RoLLER och Mattias för denna eminenta ide´att ordna ett seminarium. Eller som Michelins representant sammanfattade det hela: Det är bra mycket lättare att reda ut alla myter om däck här på plats än att svara olika människor i otaliga trådar på nätet. Det blir lätt lite spretigt då.
Nu fick man ställa alla sina korkade frågor direkt till "källan" och det kändes bra! :tummenupp

Inte mycket sales bullshit heller, utan killen tillhandahöll relevant däcksinfo, som i sin tur gör att man kan göra ett eget val baserat på just kunskaper.
Helt perfekt och i linje med min egen filosofi när det gäller att lära ut nåt.
Sen att man låter "eleverna" förstå att Michelin leder utvecklingen, och därför är ett "lämpligare" val före andra märken, ja det är väl naturligt?
 
Last edited:
:tummenupp

Tack till alla inblandade för en bra kväll. Det var riktigt kul att höra på en person som vet vad han pratar om.

Räkna med att vi kommer om fler kvällar ordnas.

/Liwa1 - som är glad att hon inte körde hoj hem i kylan i går kväll
 
Tack för en trevlig kväll!
Blev dock inte helt klok på värmecyklernas påverkan. Enligt Michelinmannen krävdes det > 200C för att egenskaperna på ett däck skulle förändras. En sådan vulkningstemperatur kunde man inte nå upp till vid hård bankörning. Likaså var antalet cykler ointressant eftersom däcket var slut långt innan det gick att märka någon skillnad.
Är värmecyklernas påverkan enbart en myt? :va :)

Som jag tolkade det: Ja.

Men för att sära lite på begreppen: Ja, iaf för gatdäck.
Tävlingsdäck hade ju en annan sammansättning av gummit, där det saknades just antioxidanter och andra ämnen som "konserverar" däcket och skyddar det från just åldrande (som ju värmecyklerna bidrar till främst).
Därför blev oxå tävlingsdäck KÄNSLIGARE för detta.
Doch inte så att detta ens var kritiskt för dem heller om jag lyssnade rätt.

Ligger man i SM-eliten, så kan man nog känna en skillnad efter x antal cykler, men även där är nog däcket troligen slut före detta börjar spöka.
Finge jag gissa lite, så har detta VARIT ett större problem tidigare om åren.
Men kunskaper lever ju kvar, och åsikter är som spikar: Lätta att slå i, men nära nog omöjliga att dra ur...

Det märker jag ju om inte annat inom oljeområdet ;)
 
....man tackar och bugar för kvällen :klappar :klappar inte ofta man orkar sitta så länge och lyssna på ngn som håller föredrag, det hela lyftes iofs upp
av dom logiska termerna 73 som NATURLIGTVIS motsvaras av 3... kg och 170= 190 mm osv :D .... VÄRLDSKLASS !!:)

Tack Roller och Mattias för bra initiativ och som ngn skrev, lite myspys med fika och ett LITET påskägg som jag försökte jobba mig ner till botten på... Sorry Mattias du kommer och lägga på dig ngt/några kilo nu för att man misslyckades..:tungan /M
 
Last edited:
Jag måste också foga in ett tack för en trevlig och givande kväll !
Bra initiativ :tummenupp

Kommer det en fjädringsafton sitter jag garanterat där igen, mycket bra att kunna få info i ett paket istället för att jaga runt och få lite info här och var från diverse suspekta källor...

EDIT: Anmälde mig i den härför avsedda tråden !
 
Last edited:
Jag är ganska övertygad om att seminariet är samma (fast givetvis moderniserat) som jag fick när jag jobbade som gummigubbe på ett företag som sålde Michelin MC-däck, och i såna fall gratulerar jag alla er som var där.

En eloge till RoLLER och Mattias också som tydligen bjussade stort på fika godis och annat, bara en sån gest gör ju att man gillar företaget.

Fet cred till Michelin-mannen också, det är väl en sak att åka runt och hålla föredrag för fem-tio gummigubbar åt gången, en annan sak att hålla föredrag för en hoper blandat folk, det är nästan lite rockstjärnestatus på det.

Köp nu era svålar från RoLLER så han har råd att bjuda på fika även nästa seminarium :tummenupp
 
Jag stämmer in i hyllningskören.:tummenupp

Intressant ämne och en bra och pedagogisk föredragning av Michelin-killen.

Dessutom, ett digert fikabord från arrangören, tackar särskilt för detta.

Jag återkommer självklart om det blir liknande arrangemang med annan inriktning.:)


/Fille
 
Jag stämmer in i hyllningskören.:tummenupp

Intressant ämne och en bra och pedagogisk föredragning av Michelin-killen.

Dessutom, ett digert fikabord från arrangören, tackar särskilt för detta.

Jag återkommer självklart om det blir liknande arrangemang med annan inriktning.:)


/Fille


Javisst-fn... det glömde jag tacka för: Kaffet (och de förrädiska negerbollarna faen...jag lurades att ta TRE st... :gnissla) NUUU senast IDAG måste "skinnställ 2007" börja!! :D
 
Javisst-fn... det glömde jag tacka för: Kaffet (och de förrädiska negerbollarna faen...jag lurades att ta TRE st... :gnissla) NUUU senast IDAG måste "skinnställ 2007" börja!! :D

Skinställ 2007 började redan för tre månaders sen.:gnissla Får väl klappa mig själv på ryggen och säga att jag lyckats:) Dock får det inte bli alltför många liknande kaffebord med godsaker som igår. Det gäller att hålla säsongen ut!
 
Verkar som ni haft en bra kväll!
Men kan ni inte lägga nästa seminarie i Borås? :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top