Michelin anordnar däckseminarium hos RoLLERs Däck

Tack för all positiv feedback alla ger! Det känns otroligt bra för oss. Jag hade en tryckade känsla på bröstet innan det hela skulle dra igång för jag va lite orolig om alla skulle bli nöjda men det verkar som det gick vägen :)

Tack ska ni ha och välkomna åter!
 
Jag kommer och hämtar mitt depåstöd i morgon kväll och käkar lite kakor:tummenupp

Härligt... vi behöver understöd här innan vi spricker. Det finns 4 kartonger negerbollar och mazariner kvar & 6 kg påskgodis. :zpy

Tänk på att vi stänger 16.00 imorrn bara eftersom det är skärtorsdag.

-Bien venue a RoLLERs Däck bébé!
 
Härligt... vi behöver understöd här innan vi spricker. Det finns 4 kartonger negerbollar och mazariner kvar & 6 kg påskgodis. :zpy

Tänk på att vi stänger 16.00 imorrn bara eftersom det är skärtorsdag.

-Bien venue a RoLLERs Däck bébé!


Man jag som ju räddar liv jobbar naturligtvis till 16.00 trots att det är skärtorsdag! Ni tror väl inte att vi :nurse får några såna förmåner som att sluta tidigare???

Om jag sticker direkt efter jobbet så jag är där till 16.30, kan du inte offra en halvtimme på lilla mig då?:tuttar (som kompensation för slitaget på mina gitarrer;)
 
Jättetack för en skoj och intressant kväll :tummenupp
Trodde inte att jag skulle palla att hålla mig vaken efter en lång arbetsdag på ett 2-timmars däcksföredrag men mitt intresse var fångat non-stop :)
Jaha, då var man indragen i däcksträsket :tungan
 
Bra jobbat, kanonarrangemang!
Mer sånt.

Jag skulle vilja ha ett steg 2 seminarium, som kanske är mer relaterad till banåkning.

Så...vart köper jag ett 192/63-16,5 ZÄTA ÄR CT5 däck då....eller är jag i fel århundrade?
 
Jättetack för en skoj och intressant kväll :tummenupp
Trodde inte att jag skulle palla att hålla mig vaken efter en lång arbetsdag på ett 2-timmars däcksföredrag men mitt intresse var fångat non-stop :)
Jaha, då var man indragen i däcksträsket :tungan

Kul att det uppskattades och att du fick utbyte av det. Vilken best du hade med dig :D Men den verkade vara snäll. *puh*
 
Allmänt sett släpper folk ut för MYCKET luft ur sina gatdäck när de ska köra bana.

-0,3 Kg/Bar ner från ordinarie däckstryck rekommenderade Michelin. Efter det börjar kontaktytan att bli konkav (altså bukta inåt) och kontakten med asfalten blir mer som en ring än en fläck.

Något att tänka på för alla som ligger runt 2-2,2 Kg/Bar på banåkningar och undrar varför däcket kavlar rullar på skuldrorna.
Traditionellt brukar ju man då skylla på fjädringen. (som givetvis oxå spelar in)

Observera: +-0.3 bar gällde gatdäck. Racedäck och slicks har andra egenskaper därför gäller inte +-0.3 bar för dessa.

Vad jag förstod så var gatdäck att rekommendera om man kör gata och bana (inte högt tempo).

Gatdäcken innehåller silica som bl.a. har egenskapen att behålla värmen i däcket. Därför passar dessa för körning på väg och bana om inte tempot är tokhögt. I och med att de behåller värmen så kan de bli överhettade på bana då däcken inte får chans att kylas (gäller högt tempo). då de blir överhettade så tappar de grepp och slits mer.

Racedäck och slicks innehåller traditionella carbon black i stället för silica. De är gjorda för att släppa värme därför är de inte att rekommendera för gatbruk då de kallnar fort och är svårare att få temperatur i. Dessa däck har dock bättre grepp vid bankörning (högt tempo) då de inte blir överhettade och därmed behåller greppet längre tid på bana.
 
Last edited:
Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back
Top