Metoder för att koppla av?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Jag har alltid haft stora problem med att koppla av och det har blivit ännu värre på senare tid. Läser just nu på en teknisk högskola och både före och efter tentaveckor är det ibland ett rent helvete att lugna ner sig, trots att jag inser att en kuggad tenta inte är hela världen så går det liksom inte att stänga av stressen.

Detta innebär att de enda stunderna jag kan koppla av och njuta av det övriga i livet är när jag är ledig. Så jag är stressad majoriteten av tiden just för tillfället, och jag känner att jag måste lära mig att koppla av då det kommer vara samma sak när jag jobbar sen.

Vad har ni för konkreta tips för avslappning?

Träning vet jag är oerhört bra och med handen på hjärtat kan jag erkänna att jag varit väldigt dålig med det, men det är något jag ska förbättra.

Vad mer finns det?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det mesta duger väl bara det får dig att tänka på annat, var kreativ, det värsta som kan hända är att du får något gjort ;)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Terapin mot årets vinterångest är att brygga öl! :) Det ger ett par timmar i köket med kokande, slabbande och labbande... Ett par veckor senare får man dessutom en belöning i form av RIKTIGT god öl. Under tiden däremellan går man och tjuvgluttar på jäsröret och fantiserar om vad som komma skall likt ett barn som räknar ner dagarna till julafton för varje ny lucka i kalendern som öppnas...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Alkohol och goda vänner.





Lät inte så bra med bara alkohol, så var tvungen att lägga till vänner....
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag lärde mig avslappningsteknik och övade in en triggerpunkt, för mig är det tumme/pekfinger/långfinger ihop vid fingerspetsarna, per hand och håll på båda händerna. Tar ett djupt andetag och känner hur allt bara rinner av, musklerna slappnar av helt, hjärtat sänker taken. Det tar ca 3 andetag och fokus i 30 sek till 1 minut så har jag slappnat av. Fast det måste tränas in så kroppen fattar vad du vill när du kör triggern (fingrarna ihop) blundar och tar djupa andetag.

Men det tog mig ca 2 veckor att lära in under olika avslappningsövningar (såna band bland annat som "pratar" ner en genom att spänna/slappna av övningar). Men rackarns effektivt när man lärt kroppen sen. Använder det rätt ofta, tex om jag ska stå och prata för några hundra pers eller om jag bara är sjukt stressad på morgonen att få iväg barn till skola och hinna med tåget. Så när jag sätter mig på tåget tar jag triggern,tre djupa andetag... avslappnad som en nyväckt.

Dock fungerar det bara bra med ren viljestyrka har jag märkt. Ibland vill jag eg inte slappna av utan njuter på något vis av att få massa gjort och då spelar det ingen roll om jag gör övningen tex när jag ska sova. Vill inte hjärnan och hjärtat utan de vill fortsätta så är det kört. Viljestyrka och övning alltså.

Annars är jag sån där gammalmodig tant som stickar o virkar för då får fingrarna göra något och hjärnan kan fortsätta jobba på egen hand. Väldigt avkopplande tycker jag :tummenupp ... meeeen jag antar att det kanske inte stod högst på din lista av avkopplingsaktiviteter. Köra hoj funkar för mig också förstås men det är lite avlägset just nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du bara ska optimera dina studier så är konditionsträning absolut viktigast. Ett 30 minuters pass varannan dag. Alternera helst jogga, cykling, simma mm.

Inte mer inte mindre. Visst kan man träna oftare eller lyfta skrot etc, några kommer trycka på kampsporter etc men då är det enligt min erfarenhet inte längre optimalt för studierna.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag lärde mig avslappningsteknik och övade in en triggerpunkt, för mig är det tumme/pekfinger

Trycker jag där så blir jag extremt bajsnödig:D. Det märkte jag när jag var på massage...

Mina tips är: Bastu, onani, gymma, fiska, ligga på spikmatta. Kombinera dessa efter tycke och smak.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Sex. Som bonus blir ju även den/de andra avslappnade efteråt. :krama
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Se till att lägga upp schema för pluggandet och håll hårt på det. Var effektiv när du har skrivit plugg på schemat så kanske det blir lättare att kunna lämna det när det inte står plugg.

Jag finner det mycket lättare när jag för en gångs skull inte har fullknökat med bildelar på köksbordet att använda en specifik yta för plugg. Då har man liksom plugghörnet och fokuserar på plugg där och när man lämnar plugghörnet så släpper man det.

Har du svårt att komma till ro och somna så brukar tunga täcken hjälpa. Finns något som kallas bolltäcke som är precis som det låter ett täcke med insydda bollar i. Väger några kilo totalt och ska tydligen hjälpa till att göra en avslappnad.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Läser maskin på CTH.

Gör alltid upp scheman, lägger alltid undan x antal timmar som jag brukar hålla hårt på. Har funkat bra, och funkar bra nu också men det känns som om stressen har samlat på sig lite. Jag kanske läser för mycket?

Har hittills också gått väldigt bra med studierna, är inne på andra året utan omtentor och det är jag väldigt nöjd med.

Sen har jag alltid känslan av att jag ej hinner träna för att jag istället borde plugga - även om träningen lugnar mig så har vi den andra aspekten istället, att jag kanske borde istället läsa. Ja jag vet, skolan är inte livet... men säg det till min hjärna!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skit i plugget, börja jobba. Du beskriver att du inte mår bra av allt som kretsar kring just pluggat, den tid det tar mm. Enkelt, ge fan i det.
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag har jobbat 10-11 timmar på vardagar och 5-6 timmar lördag respektive söndag, i snart 4 år. Det börjar ta ut sin rätt, och varje chans jag får ser jag till att försöka slappna av. En av de bättre metoderna för mig är att lyssna på en bra ljudbok, samtidigt som jag ligger på spikmattan. Det, min goda herrskap och damskap, är inte alls dumt. :)
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Du har precis samma problem som jag. Har så otroligt svårt att koppla bort saker och ta det lugnt. Det enda som funkar hyfsat för mig är just umgås och ha kul med vänner (vilket såklart innefattar en del öl här och där). Promenader, träning, sex och liknande funkar inte alls.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top