Metallkulor/dankar, vart?

Separat jordning (får du fel i motorn, så skickar den ström bakvägen = obra).
Jag har hållt på med explosiva grejor (peroxidvulkning) och då körde vid med rostfria eller glaskärl så mycket det gick.
Resten stål som jordades i en rejäl, nergrävd koppargryta som vattnades varje dag.
Kvävebegöt för att hålla undan syre.
Känns lite udda när man häller på en tom hink (gasformigt kväve) på materialet.
Bör fungera med skyddsgas från MIGsvetsen också.
Man får bara se till att gasen inte rinner ut.

Men om han nu jordar ned avloppsöret ala. scalectric, får du då inte rent teoretiskt strömvandring mellan motorn och flätan om jordfel uppstår i motorn?

Ja blev le å beställde hålkulorna, både halva å hela utifallatt... Fick dom idag å spände upp dom i min svarv från sent 1800-tal (true) för å svarva styrspår, sen borrade ett hål å slå smältan i...

Satte min nytillverkade form i en tving å gav mej på ett försök...

Kom fram till att ja behöver nån sorts tratt vid hålet då blyet drar ihop sej som attans när de stelnar vilket resulterar i en krater i kulan...

Här kommer bild på eländet!

Kulverktyg1.jpg

Ännu en liten update... Gav mej på ytterligare ett försök, utan att modda formen.

Denna gång lyckades ja bättre å nu blir kulorna tillräckligt bra för att va användbara. Dom saknar lite ytfinish men tänkte att de blir nog bättre när dom fått tumla runt nåra timmar när kvarnen vaknat till liv...

Ännu en liten update... Gav mej på ytterligare ett försök, utan att modda formen.

Denna gång lyckades ja bättre å nu blir kulorna tillräckligt bra för att va användbara. Dom saknar lite ytfinish men tänkte att de blir nog bättre när dom fått tumla runt nåra timmar när kvarnen vaknat till liv...

Vid vanlig gjutning får man köra några stycken innan formen är uppe i temp. och ger snygga fina kulor.

Gissar på att din kommer upp ganska fort.

Vid vanlig gjutning får man köra några stycken innan formen är uppe i temp. och ger snygga fina kulor.

Gissar på att din kommer upp ganska fort.

Trots min totala avsaknad av kunskap ang gjutning så förvärmde ja formen första gången å finishen stämde överens med formen, dock fyllde ja nog lite fort då...

Tog de lugnare idag å de gav genast resultat.

Förbaskat kul e de oxå :yoparty

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back