Metallkulor/dankar, vart?

Separat jordning (får du fel i motorn, så skickar den ström bakvägen = obra).
Jag har hållt på med explosiva grejor (peroxidvulkning) och då körde vid med rostfria eller glaskärl så mycket det gick.
Resten stål som jordades i en rejäl, nergrävd koppargryta som vattnades varje dag.
Kvävebegöt för att hålla undan syre.
Känns lite udda när man häller på en tom hink (gasformigt kväve) på materialet.
Bör fungera med skyddsgas från MIGsvetsen också.
Man får bara se till att gasen inte rinner ut.

Men om han nu jordar ned avloppsöret ala. scalectric, får du då inte rent teoretiskt strömvandring mellan motorn och flätan om jordfel uppstår i motorn?
 
Ja blev le å beställde hålkulorna, både halva å hela utifallatt... Fick dom idag å spände upp dom i min svarv från sent 1800-tal (true) för å svarva styrspår, sen borrade ett hål å slå smältan i...

Satte min nytillverkade form i en tving å gav mej på ett försök...

Kom fram till att ja behöver nån sorts tratt vid hålet då blyet drar ihop sej som attans när de stelnar vilket resulterar i en krater i kulan...

Här kommer bild på eländet!

Kulverktyg1.jpg
 
Ännu en liten update... Gav mej på ytterligare ett försök, utan att modda formen.

Denna gång lyckades ja bättre å nu blir kulorna tillräckligt bra för att va användbara. Dom saknar lite ytfinish men tänkte att de blir nog bättre när dom fått tumla runt nåra timmar när kvarnen vaknat till liv...
 
Ännu en liten update... Gav mej på ytterligare ett försök, utan att modda formen.

Denna gång lyckades ja bättre å nu blir kulorna tillräckligt bra för att va användbara. Dom saknar lite ytfinish men tänkte att de blir nog bättre när dom fått tumla runt nåra timmar när kvarnen vaknat till liv...

Vid vanlig gjutning får man köra några stycken innan formen är uppe i temp. och ger snygga fina kulor.

Gissar på att din kommer upp ganska fort.
 
Vid vanlig gjutning får man köra några stycken innan formen är uppe i temp. och ger snygga fina kulor.

Gissar på att din kommer upp ganska fort.

Trots min totala avsaknad av kunskap ang gjutning så förvärmde ja formen första gången å finishen stämde överens med formen, dock fyllde ja nog lite fort då...

Tog de lugnare idag å de gav genast resultat.

Förbaskat kul e de oxå :yoparty
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top