Metallica vs Iron Maiden

Metallica vs Iron Maiden

• Antal röstningar
    0

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ännu en musikpoll. Två av dom största metal-banden under 80-talet, och det är väl dom enda två som fortfarande säljer ut arenor på nolltid. Vilka är bäst? Motivera gärna.

För mig är det utan minsta tvekan Metallica. Iron Maiden har väl varit betydligt jämnare under åren, till skillnad från Metallica som bara blev sämre och sämre efter 80-talets slut. Två riktigt bra låtar på svarta skivan (The Unforgiven och Sad but True) blandat med några som var så där och några som var fruktansvärt dåliga. Och skivorna efter den har varit riktig skit. Att James inte förstår att han ska låta arg istället för att försöka sjunga. Men deras fyra första skivor innehåller inte en enda dålig låt och är så gott som oöverträffade, åtminstone inom metal-genren. Så min röst faller på dom.

Nuförtiden får det bli Metallica, även om maiden var idolerna -86 när man stog och hoppade i malmö isstadio. Wasp var förband och hade förbjudits spela i Norge strax innan pga av deras dåliga inflytande de kunde ha på ungdomen:rolleyes:

TurboJugend skrev:
2699128 Och skivorna efter den har varit riktig skit. Att James inte förstår att han ska låta arg istället för att försöka sjunga.

Här håller jag inte helt med dig. Cover-plattorna Garage Inc. (2 diskar) innehållar ett par riktiga dunderlåtar. T.ex. låtar 2,4,5,6,8(dunder),9,10,19 etc. En av Metallicas mer underskattade plattor. Iofs covers, men endå.

Annars håller jag med dig om att de tidiga plattorna rokcar röv. :yoparty Fade to black, One, For Whom The Bells Toll, Call Of Ktulu, Master Of Puppets, Battery, osv osv är as good as it gets. Referensmusik helt enkelt. Å andra sidan håller jag inte med om att alla låtar på de tidiga skivorna är perfa. Där finns endel mindre bra också.

Svarta plattan i all ära, men där finns också endel bottenmärken. Imho en av Metallicas mest överskattade plattor. Load, Reload innehåller endel goodies men lever inte upp till de tidigare mästerverken. St Anger fastnade jag aldrig för. Speciellt inte med tankte på deras video i St. Quentin elller vart det nu är..

Låtlista garage Inc.:
01: Free Speech For The Dumb
02: It's Electric
03: Sabbra Cadabra
04: Turn The Page
05: Die Die My Darling
06: Loverman
07: Mercyful Fate
08: Astronomy
09: Whiskey In The Jar
10: Tuesday's Gone
11: More I See
12: Helpless
13: Small Hours
14: Wait
15: Crash Course In Brain Surgery
16: Last Caress / Green Hell
17: Am I Evil
18: Blitzkrieg
19: Breadfan
20: Prince
21: Stone Cold Crazy
22: So What
23: Killing Time
24: Overkill
25: Damage Case
26: Stone Dead Forever
27: Too Late Too Late

Vad gäller Maiden så har de endel alster som är mycket mycket bra (fear of the dark t.ex.) men de är inte i samma klass som Metallica. De ba e så.

Jag vill gärna tipsa er om Metallicas DVD som innehåller alla de bästa videosen samt ljud i DD5.1(tror jag). Funkar perfa för för/efterfester med rätt personer. :nicka

Rokc on.

Last edited:
Chris Ash skrev:
2699134
För att bli on topic igen så tycker jag tveklöst Iron Maiden, har aldrig riktigt fastnat för Metallica även om det är bra grejor på alla plattor de har gjort. Megadeth, Exodus, Testament och Slayer är exempel på band sprungna ur Bay Area-vågen som jag håller betydligt högre.

Iron Maiden är för mig ett av få post 1980-band som kan mäta sig med giganterna från 1970-talet i fråga om kvalitet, tyvärr har de sen 1988 tappat betydligt, vilket är synd.

Jag styr över diskussionen från den andra tråden. Jag tycker att Metallica var totalt överlägsna under 80-talet. Slayer har jag aldrig gillat. Har försökt mig på att lyssna på Megadeth, men hittar ingen låt som jag tycker är bra. Jag tycker att Dave sjunger dåligt. Lite komiskt förresten i Some kind of monster att se att han fortfarande är bitter på Metallica efter 20 år.

TurboJugend skrev:
2699128 Ännu en musikpoll. Två av dom största metal-banden under 80-talet, och det är väl dom enda två som fortfarande säljer ut arenor på nolltid. Vilka är bäst? Motivera gärna.

För mig är det utan minsta tvekan Metallica. Iron Maiden har väl varit betydligt jämnare under åren, till skillnad från Metallica som bara blev sämre och sämre efter 80-talets slut. Två riktigt bra låtar på svarta skivan (The Unforgiven och Sad but True) blandat med några som var så där och några som var fruktansvärt dåliga. Och skivorna efter den har varit riktig skit. Att James inte förstår att han ska låta arg istället för att försöka sjunga. Men deras fyra första skivor innehåller inte en enda dålig låt och är så gott som oöverträffade, åtminstone inom metal-genren. Så min röst faller på dom.

Kan bara hålla med!
Maiden betydligt jämnare i kvalite och Metallica har tappat brutalt efter Black album. Första Metallica låten jag hörde var -87 och det var "for whom the bell tolls" sen var man fast! Jag rangordnar dom nog så här 1) Master of the puppets 2) Ride the lightning 3) And justice for all 4) Black album, sen behöver man inte rangordna resten av skräpet! Men jag skulle nog kunna sätta "And justice for all" på 2:a platsen den med, det är hårfint mellan de två plattorna. Kanske det skulle se ut så här: 1) Master... 2)Ride.....& And justice... 4) Black....

Fö la jag min röst på Maiden tack vare jämnare kvalite under längre tid.

Zee skrev:
2699171 Här håller jag inte helt med dig. Cover-plattorna Garage Inc. (2 diskar) innehållar ett par riktiga dunderlåtar. T.ex. låtar 2,4,5,6,8(dunder),9,10,19 etc. En av Metallicas mer underskattade plattor. Iofs covers, men endå.

Problemet med coverplattan tycekr jag är att även om låtmaterialet är bra såmär originalen i samtliga fall väldigt mycket bättre. Som de slaktar Mercyful Fate-låtarna tex, det kommer jag aldrig att glömma.....

Zee skrev:
2699171 Här håller jag inte helt med dig. Cover-plattorna Garage Inc. (2 diskar) innehållar ett par riktiga dunderlåtar. T.ex. låtar 2,4,5,6,8(dunder),9,10,19 etc. En av Metallicas mer underskattade plattor. Iofs covers, men endå.

Cd 2 på Garage Inc är jävligt bra. Den med gamla inspelningar alltså. Gillar nästan alla låtar där. The Wait, Crash Course in Brain Surgery, The Small Hours, Am I Evil, Last Caress och Blitzkrieg är väl dom jag gillar mest. T.o.m Motörhead-låtarna är bra, och jag gillar inte Motörhead annars. Cd 1 gillar jag inte särskilt mycket däremot. Jävligt irriterande att dom var tvungna att förstöra Mercyful Fate-låtarna.

Zee skrev:
2699171Svarta plattan i all ära, men där finns också endel bottenmärken. Imho en av Metallicas mest överskattade plattor.

Håller med helt och hållet. Dom skivor som har tagit dom i fel riktning verkar vara dom som dom gillar mest själva. Svarta och St Anger då alltså.

St Anger tycker jag är bra :)

Master of puppets (live) är grymm :yoparty

Ett tipps till alla som Gillar Metallica är ju att skaffa Metallica the videos!

Last edited:
Loy skrev:
2699226 Bara jag som tycker St Anger är bra? :confused

Nej, jag tycker också den är bra, tar man bort det ytterligt ruttna ljudet, kortar ner arrangemangen lite och lägger till en fet jäkla thrashproduktion ala Testament så hade det varit en veritabel käftsmäll.

Kawwa skrev:
2699198Jag rangordnar dom nog så här 1) Master of the puppets 2) Ride the lightning 3) And justice for all 4) Black album, sen behöver man inte rangordna resten av skräpet!

Gillar du inte Kill 'Em All? Jag kan inte rangordna de fyra första. Jag tycker alla är perfektion.

Loy skrev:
2699226 Ett tipps till alla som Gillar Metallica är ju att skaffa Metallica the videos!

Eller Live Shit: Binge & Purge. Konserten från Seattle -89 är så förbannat bra.

Last edited:
Iron maiden äge metallica flera gånger om, dels för att maiden gör bättre låtar och för att dom har varit mitt favoritband sen jag var 7 år. Som någon skrev att metallica hadde HELA skivor som var bra. Ja, justice och master of puppets är väll jysta, men sen så kan vi ta upp brave new world, seventh son.... och a matter of life and death som inte har någon dålig låt. Sen kan vi lägga till att maiden är mycke bättre liveband och att metallica är så jävla diviga. Slutsats maiden äger:yoparty

TurboJugend skrev:
2699238 Gillar du inte Kill 'Em All? Jag kan inte rangordna de fyra första. Jag tycker alla är perfektion.

Eller Live Shit: Binge & Purge. Konserten från Seattle -89 är så förbannat bra.

Oj då, glömde visst bort den skivan helt i sammanhanget! Det beror på att jag inte har lyssnat på den så mycket, och det i sin tur beror på att jag inte har den i min samling. Så jag kan inte bedömma den och ge den en ärlig placering. Jag får nog ta och ändra på det på en gång, för utan att ha en åsikt om den så kan man lägga ner diskussionen. Jag återkommer när jag har bildat mig en uppfattning om den!

Metallica får helt klart min röst.

Har iofs inte lyssnat så mkt på Maiden men deras musik har inte dragits till mig så mkt.

Har aldrig gillat Metallica. Gillade Whiskey in the jar när jag var 14, som alla andra. Men på senare tid har jag insett hur sjukt överskattad den är. Det är en sån låt som alla "ääääälskar" ett tag, sen lyssnar dom aldrig på den igen.

E' ju egentligen punkrockare, men Maiden går an när det går på radio. Ska det väljas mellan de två så blir det Maiden alla dagar i veckan. Förstår inte denna hysteri om Metallica, de kan för allt jag bryr mig gå och gräva ner sig, men det är inte jag som bestämmer sånt. :rolleyes:

Last edited:
Svårt att hitta svaga spår på Maidens fyra första också.

Ang Metallica.
Någon som håller med i att Ljudet/mixningen på Kill em all överträffar de tre efterföljande skivorna med hästlängder. konstigt egentligen då de med sina försäljningsframgångar borde jobba med bättre och bättre folk och utrustning.

Metallica! :yoparty

Maiden funkar väl också, men enligt mig är Metallica klart bättre!

Metallica får min röst..

Förutom Load, Reload och Stråkskivan tycker jag all askivor är mer eller mindre asbra.

De första 4 var såklart bäst.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...