Metallica S&M

honkiie skrev:
har ju faktiskt varit hårdrockare i större delen av mitt liv :yoparty och då tyckte man det mesta var bra. Har ju faktiskt träffat dio in the flesh. Sen blev jag som less på den mesta hårdrocken och vidgade mina vyer.

Jag har däremot aldrig gillat Deep Purple.

Att såga Painkiller-skivan och Slave to the grind för att sedan hylla Nirvana? Du tillhör inte rätt generation. Att smak inte är lika är en sak men vissa har fel :tungan

honkiie skrev:
Painkiller är kanske judas priest ............ Känns som att det gick utför som satan efter åttiotalet.
honkiie skrev:
har ju faktiskt varit hårdrockare i större delen av mitt liv .....

Jag tror att jag ska omvärdera min egen definition av min musiksmak. är du hårdrockare så är nog jag ...........fjorton.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Skämtar du? Det finns hundratals....jag inriktar mig på de första åren av decenniet....

Judas .................

Det var några jag spontant kom på/orkade skriva upp ur lite olika genrer.

Damn vilken lista! Många plattor som får en att le.

Tycker dock att Kiss - Revenge skulle ha varit med där och du har några av dina specialare med, men på det stora hela en riktig höjdare!

Chrille skrev:
Damn vilken lista! Många plattor som får en att le.

Tycker dock att Kiss - Revenge skulle ha varit med där och du har några av dina specialare med, men på det stora hela en riktig höjdare!

Japp, det borde den varit. Jag skrev direkt ur minnet och det är svårt att komma på alla. "Razors edge" borde givetvis också varit med.

ja jävlar, smaken är som baken helt enkelt, är nog ungefär som med elvis. Alla gillar elvis, men oftast så gillar man inte både unge snygga elvis och feta lasvegas elvis. Samma sak här. Nirvana var grymt bra på alla sätt. unplugged skivan kan vara den bästa skivan genom tiderna. Men nirvana är väl mer rocknroll än hårdrock skulle jag påstå.

honkiie skrev:
Men nirvana är väl mer rocknroll än hårdrock skulle jag påstå.

Mmm,,, lite som Grunge typ.

Det finns många som gör musik men endast ett fåtal kan kallas musiker.

Chris Ash skrev:
En av världshistoriens mest överskattade skivor. Michael Kamen måste varit full när han skrev orkesterarrangemangen....

Och själva idén att lägga orkesterpålägg på "Battery".... :rolleyes:
bra sagt låter skit

Tysken skrev:
Mmm,,, lite som Grunge typ.

Det finns många som gör musik men endast ett fåtal kan kallas musiker.

Var det inte Nirvana som startade grunge vågen och gav genren ett namn?

...kan ha fel givetvis för grunge är inte nåt jag gillar/lyssnar på :arsele

Sedan att påstå att Nirvana spelar hårdrock är ju lite :huvet

Last edited:
mad_man_axel skrev:
Var det inte Nirvana som startade grunge vågen och gav genren ett namn?

...kan ha fel givetvis för grunge är inte nåt jag gillar/lyssnar på :arsele

Sedan att påstå att Nirvana spelar hårdrock är ju lite :huvet

Vad som är hårdrock eller inte är alltid omstritt men nog tusan både föddes grungen inom och sedan höll sig inom, hårdrockens ramar. Jag är inte jätteinsatt men grungen föddes ju runt 1990 med band som Pearl Jam,Alice in Chains,Nirvana och Soundgarden. Hur man sedan spårar den vidare och vad den egentligen uppstod ur vet jag inte, men den innehåller ju klara punkinfluenser. Vet dock att tex Layne Stayley lirade i betydligt hårdare och mer renodlade metalband på 80-talet.

Chris Ash skrev:
...Soundgarden...
Soundgarden tycker jag delvis uppvisade experimentlysta och spelglädje i sann 70-talsanda. Superunknown är en av mina givna 90-favoriter. Känns synd att placera dom i den annars så degiga tuggummigengren grunge, även om det säkert är korrekt.

mb skrev:
Soundgarden tycker jag delvis uppvisade experimentlysta och spelglädje i sann 70-talsanda. Superunknown är en av mina givna 90-favoriter. Känns synd att placera dom i den annars så degiga tuggummigengren grunge, även om det säkert är korrekt.

Även Alice in chains visade prov på ganska hygglig musikalisk begåvning tycker jag. Tycker inte om att döma ut hela genrer (förutom Hiphop) och det gör jag inte med grungen heller.

Ang. Metallicas pseudo-symfoniplatta: Ladda ner de tre akterna av purples concerto for group and orchestra istället, så kan ni få känna på gåshud; en välskriven och snyggt arrangerad symfoni, där orkestern ges det utrymme som den behöver. Finns en bootleg med japansk orkester från -01 som är mist lika bra som LSO-konserten -99. Orginalet med Blackmore från -69 är har tyvärr lite trist ljud, men är ett måste för fans :)

fan vilken skön tråd!!!

personligen så håller jag med Chris Ash angående s&m-skivan. fan vad jag hatar att musikkritiker tycker att den är "nyskapande". jag blir så arg varje gång jag hör det att jag sätter på therion med skivan theli och bara njuter. inge bra hårdrock på tidigt 90-tal!!! jo tjena, vakna för fan!

mr sleepy skrev:
fan vilken skön tråd!!!

personligen så håller jag med Chris Ash angående s&m-skivan. fan vad jag hatar att musikkritiker tycker att den är "nyskapande". jag blir så arg varje gång jag hör det att jag sätter på therion med skivan theli och bara njuter. inge bra hårdrock på tidigt 90-tal!!! jo tjena, vakna för fan!

inge bra om du jämför med tidigare. Våga vakna själv ditt svin. Det mesta blev grymt mycket sämre under nittio talet för då blev alla gamla och borde slutat. jag har rätt och ni har fel. punkt slut.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra