Mest prisvärda Twin-sporthojen?

Här har du nåt att bita i om det e bus du e sugen på :banana
 

Bifogat

  • aaaaaa.JPG
    aaaaaa.JPG
    48.7 KB · Visningar: 109
Robban_C skrev:
bmwjohan:
Vi vill inte att du ska köpa R1 eftersom vi inte vill ha fler svarta siffror i dödsstatistiken. Håll dig till gammelgixxern och lär dig att meka och köra hoj på den. Under tiden mognar du till det läge där en R1 är ok. Jag tror det var så Silwer tänkte. Det är åtminstone så jag tänker.

jag känner faktiskt att min mc-körning skulle bli mycket säkrare med en R1'a med tanke på hur jävla ostabil och vobblig min hoj är i höga farter.
 
bmwjohan skrev:
jag känner faktiskt att min mc-körning skulle bli mycket säkrare med en R1'a med tanke på hur jävla ostabil och vobblig min hoj är i höga farter.
Fixa hojen istället! Min Katana (gammal järnkälke med stressfläkt) gick bergstadigt under full acc vid 250 märlor på E20 mellan Kjula och Ea, som du vet är där böjar som är rätt måttliga i 110 men i 250 är de inte lika måttliga. Dessutom är de som bekant gjorda med tvärgående skarvar hela vägen. "du-dunk, du-dunk, du-dunk" hela tiden, likförbannat gick Kat:en stadigt. Var det inte du som beklagade dig över att din knarr wobblade redan vid 220 på samma vägavsnitt? (Kanske minns fel, börjar bli gammal :D )
Kom nu ihåg att en gixxer borde gå minst lika stadigt som en gammal järnsäng!

Tips:
Ställ en seriös fråga i mekforumet om din knarr så ska jag med fler försöka komma med goda råd om hur du får stil på knarren.
 
bmwjohan skrev:
jag känner faktiskt att min mc-körning skulle bli mycket säkrare med en R1'a med tanke på hur jävla ostabil och vobblig min hoj är i höga farter.
Feltänk från början till slut. Lyssna på Robban_C. :7peta
 
Kan tipsa om en supernajjjs TLS i senaste numret av mc-guiden , den är röd pearl lack (låter värre än det ser ut) den har seatpipes lackad hugger och magspoiler (samma förg som hojen) Alltså påkostad och Grymt snygg jag tror han ska ha 53 000 eller nånstans i närheten , kolla den får du se :tummenupp Lycka till.
 
Jörgen Player Special skrev:
Varför ska man inte sträva efter ducceljud? Vill man ha ducceljud så ska man väl få sträva efter det oxå....eller??

/Jörgen

Nu har du läst mitt inlägg som fan läser bibeln.
Det jag hängde upp mig på var att det verkar vara Ducati som är normen.
Men som andra redan har sagt i tråden så är ju faktiskt Ducati den mest kända tillverkaren av MC med V-twin. De har ju faktiskt enbart Twinnar i sitt sortiment (förutom en och annan avkapad L-Twin med balansaxel i för Supermono racing. Har jag fel?)
Jag har ju själv en 90-graders V-twin, dock ännu ej en literhoj.
Jag vill givetvis ha en literhoj, dock ej nödvändigtvis en Ducati, jag strävar hellre efter "most bang for the buck" och det verkar ju som om den här tråden handlar om det, eller hur??

Ljudet från min SV650 med Akra helsystem är inte fy skam, det får mig att le brett under hjälmen när jag drar på. Jag vill dock inte säga att "det är nästan Ducati-ljud" för det är ju faktiskt ljudet från min SV, och det är min SV jag gillar som fan.

Capische!?!

//Anders.
 
Robban_C skrev:
Fixa hojen istället! Min Katana (gammal järnkälke med stressfläkt) gick bergstadigt under full acc vid 250 märlor på E20 mellan Kjula och Ea, som du vet är där böjar som är rätt måttliga i 110 men i 250 är de inte lika måttliga. Dessutom är de som bekant gjorda med tvärgående skarvar hela vägen. "du-dunk, du-dunk, du-dunk" hela tiden, likförbannat gick Kat:en stadigt. Var det inte du som beklagade dig över att din knarr wobblade redan vid 220 på samma vägavsnitt? (Kanske minns fel, börjar bli gammal :D )
Kom nu ihåg att en gixxer borde gå minst lika stadigt som en gammal järnsäng!

Tips:
Ställ en seriös fråga i mekforumet om din knarr så ska jag med fler försöka komma med goda råd om hur du får stil på knarren.

det är på exakt den vägen jag har haft mycket problem. min hoj börjar svaja med stjärten redan vid 200 i dessa kurvor. mycket obehagligt. jag startade en tråd om detta på mekarforumet i höstas och fick en hel del svar. jag mätte retur och allt vad det var men hittade inget speciellt. jag ska börja undersöka mer noggrant igen så fort det blir lite varmare ute. jag kan bara meka utomhus för förådet jag har hojen i är litet som en städskrubb.
 
Inte roligt att meka i kylan.
Några kvicka idéer:
* Glapp/kärv (glapp brukar oftast kollas av SBP) i svinglager
* Slut dämp bak
* Glapp/kärv i stötdämparlinkage bak
* Glapp i gaffelbussningar
* Felaktig fjädringsinställning
* Fel (för lågt) lufttryck i nån av tofflorna
* Felaktig profil (dvs skumt slitage) på tofflorna.
* Glapp i styrlager (brukar oftast kollas av SBP)

Det var några snabba tips som kanske kan vara till nytta.

Kom ihåg att en god chaffis på en gammelgixxer ledigt åker åttor runt en vilde på en klipp ny R1:a. Den förstnämnde har dessutom betydligt större chanser att överleva.

Jag är sannerligen ingen specialist på väghållning men bistår gärna med de råd jag kan men det är ju alltid lättare att bistå med tips till de som håller en vuxen attityd. Gör det och jag med fler tipsar så mycket vi kan. :tummenupp

Edit: Gamla gixxrar är som gamla Corvetter, massor av "mekaniker" har försökt förstöra dem genom åren men likförbannat funkar dom. Men det kräver oftast en hel mekande och nya bitar om det ska bli riktigt bra igen!
 
Jimmy I skrev:
Satsa på en TRX. Rimlig i inköp, driftsäker och går som en FZR 600 med 91 hk. Dessutom är den snygg att titta på och låter gött :)

En TRX 850 går inte lika bra som min FZR, hard facts. Lägre toppfart och sämre acc, dock ett trevligt register.

Bytet skall vara inte bara hojmässigt utan även effektsidan vill man ju få mer kräm på...

Ducce 900SS lockar nog mest hittills faktiskt, eller en TLS med helkåpor. Ska titta närmare på SP1-priserna också...
 
Jag vill verkligen också ha en TLs, TLr, SP1 eller nån annan skön V-Twin.
Nackdelen är att det finns ju nigen som ska sälja där jag bor, eller med hyffsad omnejd varjefall :huvet

E det värt en resa på 55mil enkel resa för att köpa en båge?
 
Lartes skrev:
Nackdelen är att det finns ju nigen som ska sälja där jag bor, eller med hyffsad omnejd varjefall :huvet
Min TLR då? Eller är Eskilstuna för långt bort för er bortskämda nollåttor? :7peta Typ 11-13 mil enkel resa.
 
Robban_C skrev:
Inte roligt att meka i kylan.
Några kvicka idéer:
* Glapp/kärv (glapp brukar oftast kollas av SBP) i svinglager
* Slut dämp bak
* Glapp/kärv i stötdämparlinkage bak
* Glapp i gaffelbussningar
* Felaktig fjädringsinställning
* Fel (för lågt) lufttryck i nån av tofflorna
* Felaktig profil (dvs skumt slitage) på tofflorna.
* Glapp i styrlager (brukar oftast kollas av SBP)

Slut dämp bak låter mycket troligt.
Lufttryck påverkar såklart också, men dämpen gör nog mer.

//A.
 
TL1000S med helkåpor...

11111111125999651-21810-1063875616_1.bild
 
Robban_C skrev:
Min TLR då? Eller är Eskilstuna för långt bort för er bortskämda nollåttor? :7peta Typ 11-13 mil enkel resa.

Jag funderar fortfarande på din hoj :tråkad :D
Men just för stunden är det lite förmycket penagar ska jag kunna köpa din måste jag kränga av min bil först, om du inte vill ta den sóm delbetalning? :Bugar
 
Några kvicka idéer:
* Glapp/kärv (glapp brukar oftast kollas av SBP) i svinglager
jag har slitit i svingen i sidled och jag kan inte känna att det glappar, men jag är inte heller någon mästermekaniker direkt.
* Slut dämp bak
om jag hoppar på sadel så fjädrar den till en gång och stannar direkt. inget gung. kan inte heller se något läckage av någon slag vid dämapren. detta är det enda sätt jag kan kolla dämpare på. finns det något annat?
* Glapp/kärv i stötdämparlinkage bak
jag vet inte vad stötdämparlinkage är :va
* Glapp i gaffelbussningar
om jag sliter och drar i framgaffeln så kan jag inte känna något glapp där heller. om det nu är så man kollar det.
* Felaktig fjädringsinställning
jag har kollat returen och den var ok, sen vet jag inte riktigt
* Fel (för lågt) lufttryck i nån av tofflorna
jag har rätt tryck i båda sulorna. det har jag kollat många gånger.
* Felaktig profil (dvs skumt slitage) på tofflorna.
däcken är nästan helt nya och det finns inte en tillstymmelse till skumt slitage
* Glapp i styrlager (brukar oftast kollas av SBP)
om jag sliter och drar i styret så kan jag inte känna något glapp där heller. om det nu är så man kollar det.
 
Lartes skrev:
Jag funderar fortfarande på din hoj :tråkad :D
Men just för stunden är det lite förmycket penagar ska jag kunna köpa din måste jag kränga av min bil först, om du inte vill ta den sóm delbetalning? :Bugar
Visst fan, det var ju du som pm:ade häromdagen, jag glömde. :kocko Sorry, gammal gubbfan är ju glömsk.
Vill inte ha nån bil som delbetalt. Eller, nja, jag skulle ju kunna tänka mig en Corvette -68/-72 alternativt en Cadillac kupa från 1960 men det var ju inte det du hade. Lycka till med försäljning.
 
bmwjohan skrev:
* Slut dämp bak
om jag hoppar på sadel så fjädrar den till en gång och stannar direkt. inget gung. kan inte heller se något läckage av någon slag vid dämapren. detta är det enda sätt jag kan kolla dämpare på. finns det något annat?
* Glapp/kärv i stötdämparlinkage bak
jag vet inte vad stötdämparlinkage är :va
* Fel (för lågt) lufttryck i nån av tofflorna
jag har rätt tryck i båda sulorna. det har jag kollat många gånger.
Tveksam om man kan kolla dämp enbart på det sättet. Mycket bättre än inge koll men...
Stötdämparlinkage är alla pinnar, stag och grejor som förbinder svingen med dämpen. Jag minns inte exakt hur det ser ut i din knarr men det är viktigt att allt sånt här är glapp- och kärvfritt för att säkerställa att fjädringen får jobba som den ska.
Hur mycket lufttryck? Instruktionsböckerna till de gamla järnsängarna från början av 80-talet rekommenderar ju typ 1,8-2,1 kg i tofflorna och jag antar att det inte är nån som har fått riktigt bra stadga i tofflorna då.

Hursomhelst så kan vi ju enas om att knarren inte vobblade vid 200 och måttligt nedlägg som ny (såvida det inte var värsta knäskrapet) för det hade köparna aldrig accepterat.

En sak till Johan, starta en ny tråd i mekforumet istället, vi är ju faktiskt och klampar runt i någon annans tråd just nu, inte alls så artigt.
 
Robban_C skrev:
Visst fan, det var ju du som pm:ade häromdagen, jag glömde. :kocko Sorry, gammal gubbfan är ju glömsk.
Vill inte ha nån bil som delbetalt. Eller, nja, jag skulle ju kunna tänka mig en Corvette -68/-72 alternativt en Cadillac kupa från 1960 men det var ju inte det du hade. Lycka till med försäljning.

Jag hör av mig så fort jag får den såld, hoppas den finns kvar då. :tummenupp
 
Robban_C skrev:
Menar givetvis ljudet av en 90 graders 1-liters V-twin.
Jag skulle kunna ändra till "låter som en VTR" för att glädja dig men tyvärr råkar det vara så att Duccarna är de mest kända av sporttwinnarna för de flesta hojåkare. :tummenupp
PutteLiten:
Skramlar TLR? Då måste det vara fel på min eftersom den inte skramlar alls. :D
skulleOcksåViljaHaEnDucatiMenHarInteTidMedAllaHojarJagVillHa

Min tickar inte heller... men Puttes motor är moddad, inga "scissor-gears".
 
Silwer skrev:
Jag hörde att den blev uppvärmd och då fick allt sämre verkan, kanske inget som märks på gatan iof.

drar den till 11000?, det gör inet ens min R1a, den droppar efter 10000 ungefär.
Finns nån kurva på effekten på den?

varför bara kurva till 10? varvstoppet är vid 11.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top