Mest prisvärda Twin-sporthojen?

ZpiX skrev:
Tja... vi äro alla olika. Jag personligen är fortfarande helsåld på den... efter 3 år på samma maskin.

Jag iof bara ägt 1 twin RSV Mille, men har prov kört SP1, TLR, 748 och måste faktiskt säga att - helt klart är det Mille som känns bäst ( min åsikt ) det kan även vara för att den har ganska stora mått vilket gör att jag passar bra på hojjen.

Denna Mille i blocket är ett bra tips http://www2.blocket.se/view/2079822.htm?l=0&c=1&city=0

Edit: det vara inte mening att citera ZpiX

Masonit skrev:
Jag har hört att TLS ska vara kass i svängarna. Typ gungar och är allmänt ostabil. E kanske bakfjädringen då.

\Masonit

Går enkelt att åtgärda så en normal Svensson kutte blir nöjd.

Byt bakdämparen så kan du bli snabb.
Kika på denna rulle http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Rorken-2003-film/the_ride.mpg
Snabbaste sporthojen förra sommaren på en lite go-cart bana utanför Uppsala.

Bj.O.rn skrev:
Provkört TLS '98, jag blev inte imponerad..

/B

Om vi trimmar den lika mkt som du trimmat din 916 så blir du nog nöjdare med Tillisen.
Fast, det är ju inte riktigt samma typ av hoj som 916. :)
Så en 916 frälst kan ju inte bli förälskad i en TL. Det är ju som om en Protestant skulle gå och bli Katolik.

:fyllisar

PutteLiten skrev:
Om vi trimmar den lika mkt som du trimmat din 916 så blir du nog nöjdare med Tillisen.
Fast, det är ju inte riktigt samma typ av hoj som 916. :)
Så en 916 frälst kan ju inte bli förälskad i en TL. Det är ju som om en Protestant skulle gå och bli Katolik.

:fyllisar

När jag provade TLS'en hade jag fortfarande min '98 års 900SSie i färskt minne, TLS'en var faktist en besvikelse även i jämförelse med den. Lite bättre knuff i maskineriet var det, men inte speciellt mycket. Resten var bedrövligt.. (Bromsar, gaffel, skämtet till bakdämpare, chassie, detaljarbete..) hmm

/B

Bj.O.rn skrev:
När jag provade TLS'en hade jag fortfarande min '98 års 900SSie i färskt minne, TLS'en var faktist en besvikelse även i jämförelse med den. Lite bättre knuff i maskineriet var det, men inte speciellt mycket. Resten var bedrövligt.. (Bromsar, gaffel, skämtet till bakdämpare, chassie, detaljarbete..) hmm

/B

hahahhaha, snacka om totalsågning.
Personligen tyckte jag den jag körde var lam på topp, men det kan ju ha varit ett dåligt exemplar.

Bj.O.rn skrev:

/B

Jag har inte själv kört en TLS, så jag kan inte kommentera igentligen. :)
Men TLS bromsen ÄR kass. :)
Det är ju därför så mågna köper TLR nissarnas bromsar när de byter upp sig. Gaffel, :va visste inte att den skulle vara så kass. Har inte hört att folk klagat på just den delen, men eftersom du även klagar så mkt på bak dämparen låter det som om hojen var totalt felintälld för din vikto och din körstil. Och det hjälper inte om du väger lika mkt som ägaren, den kan fortfarande vara felställd. :fakta

Fast jag tror den enklaste förklaringen är att du kom från en stenhårt ställd hoj, till en mjukare och den mjukare passade inte alls din körstil.

Och att höra en Ducce ägare klaga på detaljarbete. Värsta skämtet för fan!! :kocko

Faktum är att anledningen till provturen var att jag hjälpte kompisen sätta upp fjädringen så gott det nu gick..

Dan där jäkla bakfjådorn förresten.. Att öka på förspänningen var ett helt företag, blodiga knogar fick man på köpet, efter det fick jag väl lite negativa vibbar..

Gaffeln på det exemplaret hade väldigt mycket friktion, vet inte om det är vanligt annars.

/B

Surfer:
Allt som behövs för att fixa det är ett generöst kreditkort... :hihi

Björn:
Bakdämparen är väll inte den bästa. ( :fakta )
Fram har jag faktiskt inte hört folk klaga på, MEN det kan ju bero på lite olika saker. Folk kanske har gett upp att försäka köpa ny framgaffel(pga av att det är förbannat dyrt med framgaflar, visserligen bord ett par Öhlins fjädrar för tusenlappen hjälpa lite, men man ska fixa baken först. På en TL i alla fall), eller så var din polares helt utsliten? Kan ju ha varit så att fram var ok, men att bak var så sliten att dne gjorde hela hojen obalanserad? Fast det testade ni kanske?
Frågan får gå vidare till någon som har en TLS.

Jag gillar i alla fall min Stridsvagn. :)
Jag har Öhlins bak, så jag vet inte hur orginalet är att ställa in...
(Den är dessutom anpassad till min vikt. :) - eftersom förra ägaren är i samma viktklass som mig. :) )

Last edited:
K-Micke skrev:
Det ÄR snyggare detaljarbete på Duccen än på TLS. Titta själv.

Inte de jag tittat på, men så har jag inte tagit två NYA hojar utan två begangade och jämfört.

PutteLiten skrev:
Inte de jag tittat på, men så har jag inte tagit två NYA hojar utan två begangade och jämfört.

Kan bara hålla med K-Micke.
Duccarna har grymt snyggare detaljarbete än Suckan.
Både om man jämför nya å gamla, givetvis i motsvarande skick.
Finns alltid sunkiga exemplar av alla märken ...

Nya SV 1000 har ännu billigare detaljarbete å lösningar ... skriker verkligen budget i mina ögon ...

Klart en Ducce har bättre detaljarbete, den är ju för fan italiensk :tummenupp
Men sämre detaljarbete än andra japanare, det tycker jag inte att den har.

Menar ni :

Bättre Detajarbeter = Snyggare

Eller

Bättre Detaljarbeter = bättre kvalisort?

:va

För att de är snyggare håller jag med om. :)
Men, de två jag stog och jämförde så såg TLSen ut att vara bättre ihopskruvad.

Men som sagt, det var ju inte nya hojar och jag kände inte ägarna (hojarna stog på en parkering...) så jag vet inte hur de har behandlats.
Får väll ta och syna nästa ducce jag ser lite bättre då. :)

Med detaljarbete menar jag saker som skruvar, fästen, reglage, gjutningar, svetsar etc etc.
Och finishen på lacken också, den är klart fin på Duccarna.

saken är nog tat Ducati har blivit tvugna att skärpa sig för att kunna konkurrera med japsen, för de har inte alltid varit sånna de är idag.

Sen är en del gravt märkesblinda med så att det sätter sig på omdömmet.

Suzuki la dock ner dessa TL hojar, antar tat det fanns en anledning?

TLRR skrev:
Ducat må vara snygga och bra,men kabeldragningen och instrument som inte fungerar efter man kört i regn.Imponerar inte på mig.
Tänk när 999:an börjar krångla som knappt inte har några kablar mellan komponenterna utan sändare och mottagare av signaler.Huuuva.

Har inte haft några såna problem med mina Duccar. Fast jag kan inte påstå att jag kört jättemycket i regn :hihi Och det där med databus i 999an är nog rätt överreklamerat, det rör sig nog om ett fåtal signaler mellan ECUn och instrumenten, resten går i vanliga kablage. Fast jag kan tänka mig att äldre hojar har sämre kablage, de nyare har AMP Superseal-kontakter t.ex.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla