Mest prisvärda Twin-sporthojen?

Silwer skrev:
har inte den nämnda TLS nån slags rotationsdämpare bak?
Ska visst vara ökänt dålig?

Hur tusan fungerar den föresten?

Jag har kört en TLS faktiskt, allt fanns på lägre varv sen stendog den när man äntligen tyckte att det börjar ta sig:-)
En rad4a sjuka kanske.


Jo, tidningarna orkade inte heller sätta sig in i hur man ställde in den så den fick rykte om sig att vara det sämsta som någonsin monterats på en hoj. Vilket inte är fallet.

En rätt inställd rotations dämpare är tillräckligt bra för att den stora massan inte skulle känna skillnad på den och en "eftermarknads" dämpare.
Dock så väger den förbannat mkt...
På bana så håller den inte måttet dock. Men iden är genialisk (sägs det, jag fattar inte riktigt den själv... :tungan )


Silwer, en TL drar till 11.000rpm utan att tappa (TLR i allafall) något påvägen.
Men den har inte "puckeln" vid 9k rpm so de flesta rad4or har, så där för kanske det känns som om den tappar om man är uppväxt på en rad4a.
 
PutteLiten skrev:
Jo, tidningarna orkade inte heller sätta sig in i hur man ställde in den så den fick rykte om sig att vara det sämsta som någonsin monterats på en hoj. Vilket inte är fallet.

En rätt inställd rotations dämpare är tillräckligt bra för att den stora massan inte skulle känna skillnad på den och en "eftermarknads" dämpare.
Dock så väger den förbannat mkt...
På bana så håller den inte måttet dock. Men iden är genialisk (sägs det, jag fattar inte riktigt den själv... :tungan )


Silwer, en TL drar till 11.000rpm utan att tappa (TLR i allafall) något påvägen.
Men den har inte "puckeln" vid 9k rpm so de flesta rad4or har, så där för kanske det känns som om den tappar om man är uppväxt på en rad4a.

Jag hörde att den blev uppvärmd och då fick allt sämre verkan, kanske inget som märks på gatan iof.

drar den till 11000?, det gör inet ens min R1a, den droppar efter 10000 ungefär.
Finns nån kurva på effekten på den?
 
Silwer skrev:
Jag hörde att den blev uppvärmd och då fick allt sämre verkan, kanske inget som märks på gatan iof.

drar den till 11000?, det gör inet ens min R1a, den droppar efter 10000 ungefär.
Finns nån kurva på effekten på den?


Hmm, överdrev kanske lite, visst tappar den på sluten som alla andra hojar, jag menade inte bokstavligt. :)

Jag meande bara att den inte som en del andra twinnar dalar på slutet utan har en jämn fin kurva till slutet.
Den varvar till 11k. Men precis som din R1 så någonstans vid 10-10.5 så tappar den allt, mer eller mindre.
Så länge sedan man körde den nu att jag inte kommer ihåg exakt hur den betedde sig, men jag drog allt för ofta den in i varvstoppet... :rolleyes:


Kurva ska finnas, men då får jag nog leta lite... (inte på min, jag ska bänka till vintern, men men men vänta nu lite det är ju vår nu... ge mig pengar... :tungan :lol )


Ah, hittade kurvan. :)
(men, va fan, varvar den bara till 10 :va )
 
Last edited:
PS. jag har ett M4 full system, så jag har kanske fuskat lite... :tungan DS...
 
Eh, Kay, f´låt att vi spamma din tråd.
Men en TL är en förbannat kul Twin. :D

Så, om du köper en sådan (och gillar twinnar) så är min övertygelse att du inte kommer att ångra dig. :)

Därmed inte sagt att den skulle vara bättre än en Ducce. Men Ducati är inte direkt kända för sina billiga servicar...
 
Last edited:
Hmm, jag kanske skulle visat TLS dynon iställer för TLR. de är ju lite olika, och det var väll TLS som Kay var lite intresserad av??


I alla fall. :)
 

Bifogat

  • tls2-d.jpg
    tls2-d.jpg
    120.8 KB · Visningar: 103
Min bänkades till 112 nåt på bakslangen, och då hade jag råkat fingra bort mig på insprutet dagen innan (skulle fixa 3-mod) så den inte gick som den skulle. det är rätt okej tycker jag.
 
jag måste ännu en gång fråga var ni hittar alla billiga hojar i tyskland någonstans. jag har setat och sökt som fan på www.mobile.de och samtidigt gjort samma sökningar på www.blocket.se och jag tycker faktiskt att jag hittar de billigaste hojarna i sverige i 9 fall av 10.
jag skulle väldigt gärna ta in en billig R1 till sommaren.
 
Nån kanske hittar EN billig hoj (kanske sliten dessutom) och berättar om detta och sen tror folk att ALLA hojar är lika billiga?
 
Varför är vissa/nästan alla tvinnåkare så fanatiska?
Är det så att de har ett behov att värva nya medlemmar till sin sekt eller är det bara för att nån ska köpa deras hojar när de vill sälja?
För det kan inte vara så att motortypen är vida överlägsen alla andra typer och de känner att de måste sprida sin insikt. :tungan
 
soppatorsken skrev:
Varför är vissa/nästan alla tvinnåkare så fanatiska?
Är det så att de har ett behov att värva nya medlemmar till sin sekt eller är det bara för att nån ska köpa deras hojar när de vill sälja?
För det kan inte vara så att motortypen är vida överlägsen alla andra typer och de känner att de måste sprida sin insikt. :tungan

Jag är inte fanatisk på något sätt, men jag har åkt rad4a förut och jag måste säga att jag har BRA mycket skojjigare när jag åker med min nuvarande hojj! Jag är bara entusiastisk! :)

Åk vad ni vill - I dont care. :tummenupp
 
soppatorsken skrev:
Varför är vissa/nästan alla tvinnåkare så fanatiska?
Är det så att de har ett behov att värva nya medlemmar till sin sekt eller är det bara för att nån ska köpa deras hojar när de vill sälja?
För det kan inte vara så att motortypen är vida överlägsen alla andra typer och de känner att de måste sprida sin insikt. :tungan
Motortypen är verkligen _inte_ överlägsen, det vet vi. En rad4:a är definitivt bättre ur en rent teknisk synpunkt. Men twinnen är så överjävligt go´ att köra.
Det här är ungefär som att åka gammal Corvette. En C3 (63-82) är vacker och snabb så länge det går rakt fram. En C4 (84-nån gång i mitten av 90-talet. Och det finns inga -83:or om nån undrar) är _mycket_ snabbare så länge vägarna är krokiga och kan med lätthet trimmas så att de går lika fort rakt fram som en bigblock C3. En C4 är med andra ord en väsentligt bättre bil, det kan vi säkert enas om. Men den personliga reflektionen är att de är sååå tråkiga.
Med andra ord är det inte tekniken som styr val av fordon, det är hjärtat.

bmwjohan:
Vi vill inte att du ska köpa R1 eftersom vi inte vill ha fler svarta siffror i dödsstatistiken. Håll dig till gammelgixxern och lär dig att meka och köra hoj på den. Under tiden mognar du till det läge där en R1 är ok. Jag tror det var så Silwer tänkte. Det är åtminstone så jag tänker.
 
Varför ska man inte sträva efter ducceljud? Vill man ha ducceljud så ska man väl få sträva efter det oxå....eller??

/Jörgen




QUOTE=UnderDOG]Varför är "Låter som en Ducati" något att sträva efter?
Menar du då slamret från torrkopplingen eller det underbara ljudet av en 90 graders 1-liters V-twin.. Det senare antar jag. Men då finns det väl många hojar som har samma motorkonfiguration.
Varför inte säga "låter som en VTR" .. :-)

Låter inte alla hojar med L/90graders - Twin på ungefär samma sätt (om man räknar ljud som härrör från förbränningen av kolväten och inte diverse olika mekaniska slammer)

//Anders.
skulleocksåviljahaenducatimenharinteråd[/QUOTE]
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top