Mest kompakta 1000cc sporthojen?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vilken av de moderna japanska 1000cc sportcyklarna (R) är den mest kompakta? Dvs, kortaste och lägsta? Med minst "cockpit".



//K
 
Kan inte svara för den mest kompakta japanska sporthojen, men den minsta 1000cc just nu måste ju vara nya Rsv4 ....
Såg den på mässan nu i Halmstad, helt amazed över hur kompakt den var! Mindre än en 600cc kändes det som!
 
jag gissar skarpt på kawaxz10,, den är iaf smalast. Sen brukar ju kawa ha ganska lång hjulbas, vet ej på nya kawa.
 
Är det någon med erfarenhet som kört CBR, R1, ZX10R, GSX1000 och har någon känsla om vilken av dem som upplevs mest kompakt?

Siffror på en hemsida säger inte mig mycket tyvärr.. Jag har ingen erfarenhet alls att kunna uppskatta vad måtten är eller hur det påverkar körställningen ens om jag har dem framför mig.

Intressant vore om någon av cyklarna kanske riktar sig till större förare medan någon av de andra cyklarna lämpar sig för mindre förare? Precis som med alla andra motorcyklar.

Är de alla byggda för exakt samma typ av banåkning eller är någon av dem mer stabil medan den andre är medan den andre är kvickare osv?

Har försökt googla ämnet men finner inte mycket matnyttigt att läsa.

//K
 
för en oerfaren är skillnaden inte stor mellan de olika literhojarna. det man kommer märka är sittställning och mått, inte prestandan och chassit. nu låter jag tråkig men det bästa man kan göra är att provsitta/köra de olika hojarna och bilda sin egna uppfattning.
Är det någon med erfarenhet som kört CBR, R1, ZX10R, GSX1000 och har någon känsla om vilken av dem som upplevs mest kompakt?

Siffror på en hemsida säger inte mig mycket tyvärr.. Jag har ingen erfarenhet alls att kunna uppskatta vad måtten är eller hur det påverkar körställningen ens om jag har dem framför mig.

Intressant vore om någon av cyklarna kanske riktar sig till större förare medan någon av de andra cyklarna lämpar sig för mindre förare? Precis som med alla andra motorcyklar.

Är de alla byggda för exakt samma typ av banåkning eller är någon av dem mer stabil medan den andre är medan den andre är kvickare osv?

Har försökt googla ämnet men finner inte mycket matnyttigt att läsa.

//K
 
Är det någon med erfarenhet som kört CBR, R1, ZX10R, GSX1000 och har någon känsla om vilken av dem som upplevs mest kompakt?

Siffror på en hemsida säger inte mig mycket tyvärr.. Jag har ingen erfarenhet alls att kunna uppskatta vad måtten är eller hur det påverkar körställningen ens om jag har dem framför mig.

Intressant vore om någon av cyklarna kanske riktar sig till större förare medan någon av de andra cyklarna lämpar sig för mindre förare? Precis som med alla andra motorcyklar.

Är de alla byggda för exakt samma typ av banåkning eller är någon av dem mer stabil medan den andre är medan den andre är kvickare osv?

Har försökt googla ämnet men finner inte mycket matnyttigt att läsa.

//K


Jag är 188 lång. Provkörde Fireblade 1000rr-08 två gånger och jag satt helt ok på den trotts att det är en väldigt kompakt hoj.
Provkörde även zx10r-09 och den satt jag inte alls lika bra på.
 
Alla sporthojar är kvicka i styrningen. Du har att välja på mycket power och mer gyro-krafter i svängarna mot mindre power och mindre gyro-krafter i svängarna. Detta är skillnaden mellan moderna 600 mot 1000. Har haft både R6 och R1 så jag har känt skillnaden. Innan du ens kommer förstå detta med gyrokrafter kommer det ta ett tag men med tiden så förstår du. På gata föredrar jag större motor då det inte finns så många sköna kurvor där du kan köra snabbt och säkert nog för att 600 ska vara att föredra.
 
Jag är 188 lång. Provkörde Fireblade 1000rr-08 två gånger och jag satt helt ok på den trotts att det är en väldigt kompakt hoj.
Provkörde även zx10r-09 och den satt jag inte alls lika bra på.

Har förvisso ingen erfarenhet av just cbr1000rr och självklart så är det ju bra att provköra själv om man har möjlighet.

Men om man ska tro något på de tester som görs så har jag fått känslan av att cbr:en ofta "vinner" just när det handlar om komfort och att den är lättkörd och har en bra kvalitet rakt igenom.

De andra modellerna kan ha andra fördelar gentemot cbr, men som sagt. Generellt så verkar CBR få bra i komfortbiten.
 
Jag har kört alla hojar du nämner och skulle säga att ZX10 känns mest kompakt oavsett årsmodell.
 
Har förvisso ingen erfarenhet av just cbr1000rr och självklart så är det ju bra att provköra själv om man har möjlighet.

Men om man ska tro något på de tester som görs så har jag fått känslan av att cbr:en ofta "vinner" just när det handlar om komfort och att den är lättkörd och har en bra kvalitet rakt igenom.

De andra modellerna kan ha andra fördelar gentemot cbr, men som sagt. Generellt så verkar CBR få bra i komfortbiten.


Visst, det är bara att prova, men som sagt så funkade 1000rr-08 bra för mig trotts att jag är rätt lång.
Sen att Honda är känd för kvalité är ju + på kanten.. Vill inte säga för mkt ang Honda för den behöver ingen presentation.. alla vet vad det är och vad den står för! :tummenupp Sen finns det andra bra märken också som du själv säger. Alla cyklar har för och nackdelar, så är det bara! :)

Bäst att bilda sin egen uppfattning!
 
Kompakt vet jag inte men gsxr k5-6 är riktigt låg då polarens tjej på 160+ når ner på båda sidor! Cbr 04-07 är ungefär lika trång som gixxern (men mkt högre) medans r1 är överlägset rymligast!

har inte kört zx-10 men av de jag testat är gsxr den mest kompakta av 04-07 hojarna!

Av de nya tror jag det står mellan rsv-4 och s1000rr!
 
Kompakt vet jag inte men gsxr k5-6 är riktigt låg då polarens tjej på 160+ når ner på båda sidor! Cbr 04-07 är ungefär lika trång som gixxern (men mkt högre) medans r1 är överlägset rymligast!

har inte kört zx-10 men av de jag testat är gsxr den mest kompakta av 04-07 hojarna!

Av de nya tror jag det står mellan rsv-4 och s1000rr!

Juste, glömde S1000RR...
Den känns riktigt tight faktiskt.. grym hoj på alla sätt!
 
Frågan är vad du vill ha ut av detta "kompakta".

Vill du ha en nervig hoj med kort hjulbas som är lättslängd men nervös i chassit?Kawa ZX10R 04/05.

Vill du ha en stabil hoj som är liten och mycket stark?Nyare CBR1000RR.

Dom nya (aprullan och BMWn) har jag inte kört av naturliga skäl, så jag väntar med recension om dom till i vår..

/ Jens
 
Av dom japanska hojar så är zx10r 04-05 och cbr 1000 08-09 dom som jag upplevt som mest kompakta, korta, smala, smidiga, lätta.
Och med en öhlins styrdämpare på zx10r så blir den helt ok.
 
Last edited:
Hondan känns klart kompaktast av de nya japanska 1000cc
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top