Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
jag gissar på ducati 848

Jag gissar på att den varken är 1000cc eller tillverkas i Japan.![]()
Är det någon med erfarenhet som kört CBR, R1, ZX10R, GSX1000 och har någon känsla om vilken av dem som upplevs mest kompakt?
Siffror på en hemsida säger inte mig mycket tyvärr.. Jag har ingen erfarenhet alls att kunna uppskatta vad måtten är eller hur det påverkar körställningen ens om jag har dem framför mig.
Intressant vore om någon av cyklarna kanske riktar sig till större förare medan någon av de andra cyklarna lämpar sig för mindre förare? Precis som med alla andra motorcyklar.
Är de alla byggda för exakt samma typ av banåkning eller är någon av dem mer stabil medan den andre är medan den andre är kvickare osv?
Har försökt googla ämnet men finner inte mycket matnyttigt att läsa.
//K
Är det någon med erfarenhet som kört CBR, R1, ZX10R, GSX1000 och har någon känsla om vilken av dem som upplevs mest kompakt?
Siffror på en hemsida säger inte mig mycket tyvärr.. Jag har ingen erfarenhet alls att kunna uppskatta vad måtten är eller hur det påverkar körställningen ens om jag har dem framför mig.
Intressant vore om någon av cyklarna kanske riktar sig till större förare medan någon av de andra cyklarna lämpar sig för mindre förare? Precis som med alla andra motorcyklar.
Är de alla byggda för exakt samma typ av banåkning eller är någon av dem mer stabil medan den andre är medan den andre är kvickare osv?
Har försökt googla ämnet men finner inte mycket matnyttigt att läsa.
//K
Jag är 188 lång. Provkörde Fireblade 1000rr-08 två gånger och jag satt helt ok på den trotts att det är en väldigt kompakt hoj.
Provkörde även zx10r-09 och den satt jag inte alls lika bra på.
Har förvisso ingen erfarenhet av just cbr1000rr och självklart så är det ju bra att provköra själv om man har möjlighet.
Men om man ska tro något på de tester som görs så har jag fått känslan av att cbr:en ofta "vinner" just när det handlar om komfort och att den är lättkörd och har en bra kvalitet rakt igenom.
De andra modellerna kan ha andra fördelar gentemot cbr, men som sagt. Generellt så verkar CBR få bra i komfortbiten.
Kompakt vet jag inte men gsxr k5-6 är riktigt låg då polarens tjej på 160+ når ner på båda sidor! Cbr 04-07 är ungefär lika trång som gixxern (men mkt högre) medans r1 är överlägset rymligast!
har inte kört zx-10 men av de jag testat är gsxr den mest kompakta av 04-07 hojarna!
Av de nya tror jag det står mellan rsv-4 och s1000rr!
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |