Mest kompakta 1000cc sporthojen?

Du får bättre svar om du lägger in alla modeller i en tombola låda och drar lott. Ut och testkör och provsitt själv. För vad jag förstår så är du ändå ute efter subjektiva bedömningar och inte mått. Måtten kan du annars googla fram.
 
Du får bättre svar om du lägger in alla modeller i en tombola låda och drar lott. Ut och testkör och provsitt själv. För vad jag förstår så är du ändå ute efter subjektiva bedömningar och inte mått. Måtten kan du annars googla fram.

Helt riktigt!

Jag har nu provsuttit GSXR1000 och CBR1000. R1 uteslöt jag då alla, även säljaren, säger att den är den största modellen.

Noterade att GSXR KÄNDES lite klumpigare, men har inte kört den.

Av det som framkommit i tråden kan jag ju tämligen direkt utesluta R1 eftersom jag vill ha en kompakt cykel då jag är en kort förare.

Måtten på en hemsida betyder ingenting om man inte har en referens, och dessutom vet man inte vilket av måtten det är man känner av när man väl sitter där.

Det jag eftersträvar är en tämligen lätt och smidig maskin som är så sportig som möjligt för gatbruk. Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning.

Frånsett priset verkar nya BMW vara en intressant maskin. Skall bli kul att se uppföljningarna på hur det gått för den och vad den blir av när den rullat en stund.

//K
 
Helt riktigt!

Jag har nu provsuttit GSXR1000 och CBR1000. R1 uteslöt jag då alla, även säljaren, säger att den är den största modellen.

Noterade att GSXR KÄNDES lite klumpigare, men har inte kört den.

Av det som framkommit i tråden kan jag ju tämligen direkt utesluta R1 eftersom jag vill ha en kompakt cykel då jag är en kort förare.

Måtten på en hemsida betyder ingenting om man inte har en referens, och dessutom vet man inte vilket av måtten det är man känner av när man väl sitter där.

Det jag eftersträvar är en tämligen lätt och smidig maskin som är så sportig som möjligt för gatbruk. Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning.

Frånsett priset verkar nya BMW vara en intressant maskin. Skall bli kul att se uppföljningarna på hur det gått för den och vad den blir av när den rullat en stund.

//K

Jag har provsuttit daytona 675 och den är ju ruggit liten och smidig men ganska hög. Det är ju iaf större än 600cc. Sen kanske du kan pröva gsx-r 750?
 
Detta är nog en av dom mest kompakta - färgen är inte fel heller.. :)
(Bilder har nog varit uppe förr...)
 

Bifogat

  • compact bike.JPG
    compact bike.JPG
    31.6 KB · Visningar: 93
Det jag eftersträvar är en tämligen lätt och smidig maskin som är så sportig som möjligt för gatbruk. Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning

//K

Låter som att du söker efter en R1a! visserligen lite större än de andra men känns smidigare om du vill åka landsväg "Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning"

:glömdet
 
måste ändå skriva en R1:a är inte stor.

man ska vara "relativt" liten på "alla" japanska 1000cc hojjar.
 
Det fina med R1 är ju att de finns i överflöd och är billiga. Men det är ju den biten med att jag är en liten förare som ställer till det.

Men som någon nämnde kanske alla R cyklar är små nog även för små förare.

//K


Låter som att du söker efter en R1a! visserligen lite större än de andra men känns smidigare om du vill åka landsväg "Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning"

:glömdet
 
Det fina med R1 är ju att de finns i överflöd och är billiga. Men det är ju den biten med att jag är en liten förare som ställer till det.

Men som någon nämnde kanske alla R cyklar är små nog även för små förare.

//K

Hur liten förare är du? Antar att det är din längd du syftar på. Du kan ju trycka ner vilken hoj som helst 2-3 cm utan att det syns speciellt.
Ditt problem blir väl att nå ner på backen? För när du väl kommit upp på en hoj kvittar det om den är 2cm bredare över tanken, du sitter nästan precis lika fint på alla hojar. Jag har en GSXR 06 och tycker den är ruggigt smal runt tanken där man har benen.
 
Det fina med R1 är ju att de finns i överflöd och är billiga. Men det är ju den biten med att jag är en liten förare som ställer till det.

Men som någon nämnde kanske alla R cyklar är små nog även för små förare.

//K

Jag är 173cm över havet och har rätt korta ben i förhållande till längd.. min R1-04 satt som ---- mellan benen. Så jag skulle inte vilja säga att storleken är ngt problem. Visst känns sukkan lägre, men framförallt tror jag det har att göra med att den har en smalare sadel.
I vote for Yamaha R1!

Hur "liten" är du?
 
Min polare som är 168 lång körde min R1:a 06 och hans kommentar var att den kändes mer lättsvängd än hans GSX1000 K7:a.
 
Jag är 173cm över havet och har rätt korta ben i förhållande till längd.. min R1-04 satt som ---- mellan benen. Så jag skulle inte vilja säga att storleken är ngt problem. Visst känns sukkan lägre, men framförallt tror jag det har att göra med att den har en smalare sadel.
I vote for Yamaha R1!

Hur "liten" är du?

Jag är 170cm hög, väger bara strax över 60kg, är inte alls orolig för att inte nå ned till backen. Cykeln skall inte köras i stadstrafike ;-) Det är mer att jag testat en rad cyklar innan jag köpte min FZ6 och problemet var då att jag inte kunde finna en bra körställning på de jag testade. Jag tyckte alltid att jag låg som en våt filt över tanken för att nå fram till styret. De jag gillade mest då var XJ6 och FZ6 för de var ganska små cyklar.

Jag cyklar DH och gillar därför traditionellt upprätta körställningar och små fordon som jag lätt kan hantera.

Om sportmotorcyklar kan jag inte ett dyft, men det är en nyfunnen hobby och jag måste ju börja någonstans.

Det jag vill ha är en cykel som jag kan hantera på ett smidigt sätt.

//K
 
Jag är 170cm hög, väger bara strax över 60kg, är inte alls orolig för att inte nå ned till backen. Cykeln skall inte köras i stadstrafike ;-) Det är mer att jag testat en rad cyklar innan jag köpte min FZ6 och problemet var då att jag inte kunde finna en bra körställning på de jag testade. Jag tyckte alltid att jag låg som en våt filt över tanken för att nå fram till styret. De jag gillade mest då var XJ6 och FZ6 för de var ganska små cyklar.

Jag cyklar DH och gillar därför traditionellt upprätta körställningar och små fordon som jag lätt kan hantera.

Om sportmotorcyklar kan jag inte ett dyft, men det är en nyfunnen hobby och jag måste ju börja någonstans.

Det jag vill ha är en cykel som jag kan hantera på ett smidigt sätt.

//K


Efter att ha kört i princip samtliga hojar som avhandlas (förutom dom nya för 2010) så säger jag att du inte märker någon skillnad. Skillnaden på hojarna kommer först när man kör dom aktivt på kurvig väg/bana. I stadstrafik och allmän körning kan du med glädje köpa den som är snyggast för dig.

:fakta

/ Jens
 
Jag är 170cm hög, väger bara strax över 60kg, är inte alls orolig för att inte nå ned till backen. Cykeln skall inte köras i stadstrafike ;-) Det är mer att jag testat en rad cyklar innan jag köpte min FZ6 och problemet var då att jag inte kunde finna en bra körställning på de jag testade. Jag tyckte alltid att jag låg som en våt filt över tanken för att nå fram till styret. De jag gillade mest då var XJ6 och FZ6 för de var ganska små cyklar.

Jag cyklar DH och gillar därför traditionellt upprätta körställningar och små fordon som jag lätt kan hantera.

Om sportmotorcyklar kan jag inte ett dyft, men det är en nyfunnen hobby och jag måste ju börja någonstans.

Det jag vill ha är en cykel som jag kan hantera på ett smidigt sätt.

//K

Då är nog en gsxr 1000 05-06 att rekomendera. Men som sagt så är det bästa att åka runt och provsitta dom olika modellerna.
 
jag tycker Buell XB9/12 ser ut att vara ruskigt kompakta, men även jag som är ganska lång sitter bra på dom.
 
sänka framgaffeln, annan sadel, sänka ner bakdelen, bakfjädringen. Självklart kommer alltid problem om man skall modifiera chassit, hur hojen öppför sig osv.

Jag är inte nämnvärt intresserad av att sänka cykeln. Att nå ned till marken är ett problem när man stannar cykel. Men faktiskt inte ens då för min del.

Jag vill mest ha en cykel som jag kan manöverar på ett smidigt sätt, men börjar nu bli mer och mer övertygad om att skillnaden i denna kategori på cyklarna är ganska marginell för någon som saknar erfarenhet.

Det är dock alltid värt att fråga först, så att man kan undvika de värsta misstagen.

//K
 
Jag är inte nämnvärt intresserad av att sänka cykeln. Att nå ned till marken är ett problem när man stannar cykel. Men faktiskt inte ens då för min del.

Jag vill mest ha en cykel som jag kan manöverar på ett smidigt sätt, men börjar nu bli mer och mer övertygad om att skillnaden i denna kategori på cyklarna är ganska marginell för någon som saknar erfarenhet.

Det är dock alltid värt att fråga först, så att man kan undvika de värsta misstagen.

//K

Tror inte din storlek spelar så stor roll av vilken hoj du väljer när du sitter på den och kör. Du använder som lite annan teknik när du manövrerar en cykel, vilket du säkert redan vet....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top