Att välja bil är ju högst personligt beroende på vad man har för prioriteringar. Att rekommendera bil åt någon annan är därför svårt.
Generellt gäller dock fortfarande den gamla sanningen att vill man ÅKA bil är Mercedes ett av de bästa valen, vill man KÖRA bil väljer man något annat.
Mercedes manuella lådor har aldrig varit nå´n höjdare, men kring 2007 blev de lite bättre. Den aktuella modellen som tas upp av trådskaparen, på mercedesspråk kallad W204, tillhör de senare. Men en Mercedes funkar ändå bäst med automatlåda och deras automatlådor tillhör marknadens bästa om man vill ÅKA bil.
Sportchassi är fullständigt vansinne i en Mercedes eftersom det genererar en bil som varken är bra att ÅKA i eller att KÖRA!
Om trådskaparen har ovanstående klart för sig skulle jag utan tvekan rekommendera en C-klass av modell W204. På utrustningslistan bör automatlåda finnas men absolut inte sportchassi. Motormässigt är det förstås alltid trevligt med lite krut under huven men smakar det så kostar det, ALLT blir dyrare med större motor. Det är upp till köparen att avgöra hur stora ägandekostnader som kan accepteras. Jag skulle dock säga att minst 200 kompressor bör finnas under huven. Om man kör mycket är förstås diesel ett alternativ. I så fall rekommenderas minst 220 CDI.
Som parantes kan nämnas att jag personligen hade valt en E-klass av förra generationen i faceliftad version, dvs årsmodell 2007-2009. Detta eftersom den är lite rymligare och bekvämare än C-klass. Men det är ju jag det.