Mercedes

Det säger du bara för att du inte kört automat. Och provkört en gång räknas inte, lev med en ett par månader och snacka sen.

När jag har skaffat en hatt....

Har kört tusentals mil med automatare och håller på att somna varenda gång. :trött

Möjligtvis kan det motiveras om man sitter i Stockholmsköerna dagligen, men då förvinner ju vitsen med att ha en onödig stor och bekväm bil för att snigla sig fram i 20-30.
 
Nya C-klassekombin är förjäkla fin. sån ska jag ha som nästa gubbkombi. 4-matic så klart.
 
Nya C-klassekombin är förjäkla fin. sån ska jag ha som nästa gubbkombi. 4-matic så klart.

Eklassen är bättre, bekvämare och framförallt får man plats i den.

Snygg är den med..

Mercedes_E-klass_kombi_MY2010_01.JPG
 
Håller på att köra in min 300TDT från 1980. Köpte den halvt inkörd för 15 år sedan. Det ska gå!
 

Bifogat

  • IMG_0557.JPG
    IMG_0557.JPG
    60.4 KB · Visningar: 178
Eklassen är bättre, bekvämare och framförallt får man plats i den.

Snygg är den med..

[/IMG]

Absolut. Har bara en förkärlek för 4-hjulsdrivna småkomis. Min 330XI är mindre än nya C-klass och den får man sjukt bra plats i. Men då har jag å andra sidan en lekamen som en katt.
 
Spana in MB E 400 cdi. Provkörde en idag och den gick som ett as. V8 med vrid på över 500nm. när vi körde motorväg snittade den under 0.7 L/mil.

Nu var det kanske inte precis det du var ute efter, men provkör säger jag bara :kär
 
Har svårt att tänka mig en bättre bil att köra och åka i än en E-klass automat med en krallig dieselspis. Jag vågar inte att äga en, men jag ratar även BMW och Audi i samma prisklasser med pga ägandekostnaderna.

Automat är en befrielse! Kan tänka mig att en lotus elise ska vara manuellspakad, men inte så många fler.
 
Att välja bil är ju högst personligt beroende på vad man har för prioriteringar. Att rekommendera bil åt någon annan är därför svårt.

Generellt gäller dock fortfarande den gamla sanningen att vill man ÅKA bil är Mercedes ett av de bästa valen, vill man KÖRA bil väljer man något annat.

Mercedes manuella lådor har aldrig varit nå´n höjdare, men kring 2007 blev de lite bättre. Den aktuella modellen som tas upp av trådskaparen, på mercedesspråk kallad W204, tillhör de senare. Men en Mercedes funkar ändå bäst med automatlåda och deras automatlådor tillhör marknadens bästa om man vill ÅKA bil.

Sportchassi är fullständigt vansinne i en Mercedes eftersom det genererar en bil som varken är bra att ÅKA i eller att KÖRA!

Om trådskaparen har ovanstående klart för sig skulle jag utan tvekan rekommendera en C-klass av modell W204. På utrustningslistan bör automatlåda finnas men absolut inte sportchassi. Motormässigt är det förstås alltid trevligt med lite krut under huven men smakar det så kostar det, ALLT blir dyrare med större motor. Det är upp till köparen att avgöra hur stora ägandekostnader som kan accepteras. Jag skulle dock säga att minst 200 kompressor bör finnas under huven. Om man kör mycket är förstås diesel ett alternativ. I så fall rekommenderas minst 220 CDI.

Som parantes kan nämnas att jag personligen hade valt en E-klass av förra generationen i faceliftad version, dvs årsmodell 2007-2009. Detta eftersom den är lite rymligare och bekvämare än C-klass. Men det är ju jag det.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top