Mercedes w124

Haha, nä!
Bra observation, det var amerikamodellen med insprutning.
Det var en flygkapten som hade den innan mig, gissar att han importerade den från USA?

Ja det är definitivt USA-modellen med sidoljus, stora stötfångare och då sannolikt även katalysator (krav i Kalifornien redan 1976).

Tvåans synkring brukar gå på dem, det beror på att växellänkaget slits och då ramlar tvåan i med fördröjning vid nedväxling.
Men idag monterar man vajersystemet från Corolla 1991-1995 som passar i stort sett bolt on. En kompis rejsade med Alfa för sådär 20-25 år sedan. De hade en del sådana fix för sig. En Alfa 90 hade jag också span på ett tag, men när jag åkte och kikade på den var den konstigt nog rostig under… och portföljen var borta så det blev inget köp.


Mvh
 
Ja det är definitivt USA-modellen med sidoljus, stora stötfångare och då sannolikt även katalysator (krav i Kalifornien redan 1976).

Tvåans synkring brukar gå på dem, det beror på att växellänkaget slits och då ramlar tvåan i med fördröjning vid nedväxling.
Men idag monterar man vajersystemet från Corolla 1991-1995 som passar i stort sett bolt on. En kompis rejsade med Alfa för sådär 20-25 år sedan. De hade en del sådana fix för sig. En Alfa 90 hade jag också span på ett tag, men när jag åkte och kikade på den var den konstigt nog rostig under… och portföljen var borta så det blev inget köp.


Mvh
Alfa var inte något kvalitets bygge, men den hade en hel del som lockade till köp, som t.ex den nästan raka linjen mellan huv och vindruta. Samt varvräknare rakt fram, resten ”onödigt” mitt i bilen…
Dubbla överliggande kammar och växellådan bak, skivorna i mitten på drivaxeln. Kul då, men inget jag skulle vilja mecka med idag.
 
Alfa var inte något kvalitets bygge, men den hade en hel del som lockade till köp, som t.ex den nästan raka linjen mellan huv och vindruta. Samt varvräknare rakt fram, resten ”onödigt” mitt i bilen…
Dubbla överliggande kammar och växellådan bak, skivorna i mitten på drivaxeln. Kul då, men inget jag skulle vilja mecka med idag.

Idag är det ingen som höjer på ögonbrynen för sådana lösningar men då ansågs det ”komplicerat”… vafan liksom.

Ja, designen är väldigt fin och den första instrumenteringen är snyggast!

1984 hade de ju en helt annan instrumentering och inredning med riktigt snygga stolar, nät i nackskydden och ett baksäte som fullkomligen skrek ut ”riktig sportbil”. Att jag med mina 189 cm och rätt långa ben satt som en babian i den var bara en ovidkommande detalj… sjukt snygga bilar.

000db3969094db25a80a17d0015a1792.jpg


9d834c5a9acc5285ad6d57561ce56b5b.jpg

cc5000d28809f12b8d6693325cf6573c.jpg



Mvh
 
Den första bilden är väl på en V6’a (bulan på huven).

På den andra bilden ser man de dubbla kylfläktarna. Kommer att tänka på Volvo från den tiden som även vid minus 20 grader vrålade och gnisslade vid minsta gaspådrag :3freak

Sprang ut i garaget och fotade den gamla tillbehörsratten jag hade i den :drool
IMG_3015.jpeg
 
Passaten är ful. Alfan är snygg.
En snubbe jag gick vakt med i båtklubben för länge sedan hade en sådan Passat. Femcylindrig, syncro och dubbdäck. Den bästa vinterbil han haft sa han.
 
Tycker alltid att Björn F har riktigt läsvärda inlägg men här har han nog tullat på spriten, Alfan läcker som få och Passaten precis motsatsen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top