Mercedes W123 (76-85)

Generator bytt, nu jäklar laddar pansarkryssaren batteriet igen :yoparty

Nästa steg: fixa kärvande bromsok.
 
Generator bytt, nu jäklar laddar pansarkryssaren batteriet igen :yoparty

Nästa steg: fixa kärvande bromsok.

HEhe, när man kör en såndär merca så känns temalåten till Hajen rätt passande av nån konstig anledning.
 
Behöver man något specialverktyg för att byta de undre kullederna fram samt bakre stötdämpare?

:glapp
 
Hur fan kan jag ha missat denna tråd, jag åker ju själv gammal Benz (W115) 230 bensinare :) för övrigt till salu om det dyker upp rätt köpare
 
Last edited:
W123-dieslar med låg mätarställning är luriga. Mätaren går ju bara till 100 000 mil.

http://www.hallekis.com/arkiv/xx060822e.htm
Den på blocket var ju dock en benzin, och såg verkligen ny ut!

Köp den, och du har en ny bil som till skillnad från dagens både är snygg och bra. :D

Den i din länk bekräftar ju dock det alla borde veta vid detta laget, lågmil är olika för olika bilar. E citroën är högmilad vid 20k, en W123 är lågmilad vid 40k... :)
 
Skulle tippa på att den nog klarar av att få mätaren att slå runt en gång till. :yoparty
Övertygad!

Hade vart kul att se bilder på resten av bilen :)

Sälja den om 10 000 mil svindyrt, ingen hade någonsin märkt något på bilen som skvallrar om verkligheten, bergis!
 
Den på blocket var ju dock en benzin, och såg verkligen ny ut!

Köp den, och du har en ny bil som till skillnad från dagens både är snygg och bra. :D

Den i din länk bekräftar ju dock det alla borde veta vid detta laget, lågmil är olika för olika bilar. E citroën är högmilad vid 20k, en W123 är lågmilad vid 40k... :)

Why? Jag har ju redan min fullutrustade 1980 300TD Turbo jag köpte 1995. Den lär jag inte slita ut innan de kommer och gräver ned mig. :D

IMG_3241.jpg
IMG_3150.jpg
 
Last edited:
200 är för trött för att fungera bra ihop med automatlåda. 280 är törstig och rätt ovanlig men trevlig. Kombin är den första riktiga lyxkombin och rätt ovanlig. Coupémodellerna är ovanliga och kostar bra mycket mer än sedanerna om de är fina.

Jag rekommenderar sedanmodellen 230E av årsmodell 1983-85. Utrustning och färg är av mindre betydelse om det är rätt exemplar, lägg på pengar och köp en så fin bil som möjligt! Det blir fort dyrt att köpa billig gammelbil..


Haft en 280. Riktigt trevlig bil. Aldrig ett problem. Finns många ex i DE men problemet är avgasreningen när man importerar. Satte gas i min. (fuskkörde på bensin också)

Drog inte så värst mkt tycker jag. Som vilken 240, 740 940 som helst men med bra vrid i den raka 6an.
 
Haft en 280. Riktigt trevlig bil. Aldrig ett problem. Finns många ex i DE men problemet är avgasreningen när man importerar. Satte gas i min. (fuskkörde på bensin också)

Drog inte så värst mkt tycker jag. Som vilken 240, 740 940 som helst men med bra vrid i den raka 6an.

Jag anser det vara den näst trevligaste motorn de tillverkat.
280E är trevligast.
 
Riktigt bra videor från MercedesSource!

Och för att svara på min egen fråga tidigare i tråden så behöver man mercedes egna fjäderkompressor för att byta spindellederna som jag beställt.

Tur att jag råkade springa på en bilmek idag som ville låna ut detta till mig! Det är en riktigt bra lösning de har fått till. Istället för att kämpa med vanliga kompressorer så har man en speciell fjäderkompressor med tallrikar som arbetar inuti fjädern. Man för in tallrikarna från sidan och den gängade stången uppifrån motorrummet. Smart

http://www.jaimekop.com/wp-content/uploads/2011/10/W1241.jpg

Nya stötdämpare bak kommer den också få nu till jul.
 
Riktigt bra videor från MercedesSource!

Och för att svara på min egen fråga tidigare i tråden så behöver man mercedes egna fjäderkompressor för att byta spindellederna som jag beställt.

Tur att jag råkade springa på en bilmek idag som ville låna ut detta till mig! Det är en riktigt bra lösning de har fått till. Istället för att kämpa med vanliga kompressorer så har man en speciell fjäderkompressor med tallrikar som arbetar inuti fjädern. Man för in tallrikarna från sidan och den gängade stången uppifrån motorrummet. Smart

http://www.jaimekop.com/wp-content/uploads/2011/10/W1241.jpg

Nya stötdämpare bak kommer den också få nu till jul.

Jag använde vanliga universal när jag skruvade med min 240 diesel.
Fjädern tog med sig en bit av axeln när komprimatorn brast.
Det var spännande.
 
Hejsan
Blev inspirerad av tråden så jag skaffade en sådan här straxt före jul:
sommard+ñck 2bilder mb kombi 005.jpg

Re bagageutrymmet så jämfört med volvosarna så känns det som mercedesens är lika smalt som en 245 och lika långt som en 745:a om det nu säger dig något... går ju säkert att hitta mått på nätet oxå..
20111208_181712.jpg
 
Vilken proper vagn!
Den såg ju fin ut. Vad är det för modell?

Hejsan
Blev inspirerad av tråden så jag skaffade en sådan här straxt före jul:
View attachment 351677

Re bagageutrymmet så jämfört med volvosarna så känns det som mercedesens är lika smalt som en 245 och lika långt som en 745:a om det nu säger dig något... går ju säkert att hitta mått på nätet oxå..
View attachment 351680
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top