Mercedes W123 (76-85)

Idag var det dags. Kruppstålet väcktes ur vinterdvalan för 22.a säsongen i min ägo. Uppställningshjulen byttes mot 15" finhjulen. Sen till närmsta mack och fylla luft. Årets andra bud på bilen när jag klev ur. Oljeeldade beirutmercor kanske börjar bli hippt.
Turbodieseln spann som en katt när vi i strömmen av förmånsbilar styrde in mot innerstan.

IMG_0763.JPG
 
Last edited:
Idag var det dags. Kruppstålet väcktes ur vinterdvalan för 22.a säsongen i min ägo. Uppställningshjulen byttes mot 15" finhjulen. Sen till närmsta mack och fylla luft. Årets andra bud på bilen när jag klev ur. Oljeeldade beirutmercor kanske börjar bli hippt.
Turbodieseln spann som en katt när vi i strömmen av förmånsbilar styrde in mot innerstan.

Är det en illusion eller har röven satt sej något?
 
Är det en illusion eller har röven satt sej något?
Nej det är nog en illusion. Den har automatiskt nivåreglering med hydraulik, nyöversedd. Den håller alltid samma höjd.
Du kan jämföra med bilderna i tidigare inlägg i tråden.
 
Last edited:
En av de bästa bilarna någonsin, bara man håller den rostfri.

Hjärtat blöder varje gång man ser en raggarslynglad merca men det där är vackert.
 
Skrattade lite när jag råkade se denna tråd. Jag och frugan har en 200 bensinare -82a automat och eltaklucka som sommarbil. Har i dagsläget gått snart 14000 mil. Aldrig vinterkörd och helt rostfri.
Ej till salu!
_20170725_002822.JPG
 
Min 1980 300TD har tuffat på. Pålitlig som vanligt. Förra vintern skickade jag insprutningspumpen till Dieselmeken i Aneby som satte i större 6mm pumpelement (isf 5.5 som är original) Pumpen fick även en extern rökbegränsare. Det blev en helt annan bil att köra. Tar dock bara ut ca 150hk eftersom jag prioriterar livslängd. Laddar 1.2B. Har med svetsen förbättrat STT-plenumet internt och externt för bättre värmeavgivning. Externt sitter nu kylflänsar på hela undersidan samt på lediga ytor på sidorna. Internt sitter ledskenor för att få laddluften att cirkulera genom hela plenumet samt öka den värmeupptagande arean internt. Eftersom den här vagnen har AC är det mycket svårt att få dit en fmic.

Köpte även en renoverad mindre ratt från Tyskland, 39cm, isf för min 43cm bussratt. Denna ratt satt på sista årsmodellen (1985) samt på W124. Jag flyttade dock över mitt djupa nav. Det nyare plattare navet ser tristare ut. Sommarens långtur var ToR Skellefteå och hälsade på släktingar
GDLM9474.JPG

BSDU7675.JPG

Nya ratten monterad
FVDK6079.JPG
 
Last edited:
Grattis till en av Mercedes sista riktiga kvalitetsbilar!

Tack. Ja hon blev ju 40 vid årsskiftet. Jag lär inte hinna slita ut denna bil under min livstid. Köpte henne 1995. Dessa motorer kallas ju The One Million Mile Engine. Det ska finnas en på mercamuseet i Stuttgart som har en OM617-spis som gått just 160 000 mil.
 
Last edited:
Min 1980 300TD har tuffat på. Pålitlig som vanligt. Förra vintern skickade jag insprutningspumpen till Dieselmeken i Aneby som satte i större 6mm pumpelement (isf 5.5 som är original) Pumpen fick även en extern rökbegränsare. Det blev en helt annan bil att köra. Tar dock bara ut ca 150hk eftersom jag prioriterar livslängd. Laddar 1.2B. Har med svetsen förbättrat STT-plenumet internt och externt för bättre värmeavgivning. Externt sitter nu kylflänsar på hela undersidan samt på lediga ytor på sidorna. Internt sitter ledskenor för att få laddluften att cirkulera genom hela plenumet samt öka den värmeupptagande arean internt. Eftersom den här vagnen har AC är det mycket svårt att få dit en fmic.

En del bortklippt...
View attachment 452265

Finns det alltså ingen laddluftkylare? Vilket isf förklarar behovet av kylflänsar på plenum.
Vattenmantlat insug/plenum kanske kan vara ett projekt på att göra listan?
 
Nej precis. Varken om617 med original turbo eller dessa STT satser hade IC. Väldigt upptaget i nosen på dessa bilar. Men det går förstås att göra ngt eget, man kan tex även bygga a/w ic. Men det här funkar rätt bra. Jag har ju egt-mätare med larm plus tar som sagt inte ut så mycket effekt. Bara kylflänsarna bidrar med över 17dm2

Finns det alltså ingen laddluftkylare? Vilket isf förklarar behovet av kylflänsar på plenum.
Vattenmantlat insug/plenum kanske kan vara ett projekt på att göra listan?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top