Mera kärnkraft!! eller...

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Kärnkraft..

• Antal röstningar
    0
- Välkommen upp till NORRLAND där Vattenkraften produceras......där kan du
se hur naturen förfulats/förändrats av utbyggnaden.

Här en försmak av vad kommer att se:

http://www.kuhlins.com/lulealven/suorva.html

Välkommen!
KentW

Hade jag inte redan varit där så hade jag inte uttalat mig i frågan. Jag tycker det ser så öde ut med de söndersprängda och torrlagda älvarna. Jag var dock inte vid Sourvadammen utan bara vid Porjus och Harsprånget på studiebesök.

Ju mer pengar som satsas på kärnkraft, ju mindre satsas på miljövänliga alternativ. Enkel matematik.

Struts-metoden funkar än, men jag anser att det är fullständigt okorrekt att påstå att kärnkraften är miljövänlig när man fortfarande har bekymmer med avfallet. "Gräv ner det så finns det inte" känns alltför mycket lek i sandlådan för mig.
Tills man löst problemet, behåll nuvarande kärnkraft men bygg inte ut den.

Nej till utbyggnad av kärnkraft, ja till miljövänliga alternativ!

Vi kanske skulle fundera över hur mycket energi vi kan spara, istället för blint stirra på producera...

Men helst enbart kärnkraft, tack.

Sist nåt joller till elbolag ville sälja "billig" el fråga jag om jag kunde få enbart kärnkraftsproducerad el. Det kunde man inte. Affärsidé någon?

Är rätt less på att pynta 40öre/kWh rakt i fickan på vindkraftsföretag av mina redan skattetyngda inkomst, som nåt jävla avlatsbrev, för att vindkraften ska bli "kostnadseffektiv". :zpy

Jag är absolut för kärnkraft och en utbyggnad av den. Dagens kärnkraft är så oerhört säker så det finns ingen anledning (utöver slutförvaringsproblemet) att lägga ner den.
Att man inte bygger ut de kärnkraftverk som redan finns har jag väldigt svårt att förstå, om man tar Ringhals som exempel så skickas där ut varmvatten i havet gott och väl motsvarande hela göteborgs fjärrvärmenät, som idag skapas av bla naturgaseldade (=koldioxidutsläpp) kraftverk.

Anledningen är vad jag förstått att man helt enkelt inte ska bygga ut kärnkraften och göra sig beroende av den... Så då är det tydligen bättre att skicka ut tusentals ton koldioxid i atmosfären istället? :va

Man uppgraderar befintliga kärnkraftverk ganska duktigt med mycket mer effekt. Anledningen till att man skickar varmvattnet i havet är att det inte är tillåtet att värmeväxla kärnkraftverk mot fjärrvärmenätet.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025