Halogen
Apajävel!
Fler kärnkraftverk! Bygg dem gärna så nära Danmark som möjligt. Barsebäck var ett genidrag! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kan ingen posta filmen på alkoryssen vid gruvan.Jag tröttnar aldrig på den o han har nog blivit lite strålad.
![]()
Tar det inte 14 år eller liknande för ett vindkraftverk att producera energimängden som det gick åt att bygga det?
hmm eller så har alla lite solpaneler på sina hustak så många bäckar små osv osv. Bra mkt bättre än vindkraft, vilket jävla skämt om ni bara visste hur lite effekt du får ur ett vindkraftverk. Och en sak till, för varje vindkraftverk måste man ändå ha en annan energikälla när det inte blåser tillräckligt, och ja de kräver en hel del vind !
Ta du och övertala de som inte vill ha sina ävlar utbyggda då. Och även om så lär det inte räcka till för att täcka upp sveriges elförbrukning.
Förresten, vet du hur förb*skat fult det är med vattenkraft?
Nog för att man får i sig en obetydlig mängd strålning då man jobbar på ett svenskt kärnkraftverk, men dedär påståendet är ju bara så felaktigt det kan bli.
Påståendet stämmer för operatörerna, som ju inte är ute på kontrollerat område ofta alls.
Jo men man kan inte driva ett kärnkraftverk och samtidigt dra på sig mindre dos jämfört med någon utanför verket. Nu snackar jag om medelpersonen som arbetar på ett kärnkraftverk. Vissa får relativt mycket dos medans vissa (tex operatörer) får som sagt i vissa fall lägre än Svensson utanför grindarna.
Dom har fortfarande dosiometrar. T.om. teknikerna har sådana på sig när dom fixar å trixar.Jag har jäkligt svårt att tro att någon på ett kärnkraftverk får i sig mycket mer än den genomsnittlige bilmekanikern, hur fan skulle man motivera att personalen är självlysande när miljö och hälsoskyddet går rond?
Finns det någon undersökning på det där?
Personalen som jobbar på röntgen har ju IAF tidigare burit dosimetrar och skickats hem om dom utsatts för förmycket röntgenstrålning.
Jag har jäkligt svårt att tro att någon på ett kärnkraftverk får i sig mycket mer än den genomsnittlige bilmekanikern, hur fan skulle man motivera att personalen är självlysande när miljö och hälsoskyddet går rond?
Finns det någon undersökning på det där?
Personalen som jobbar på röntgen har ju IAF tidigare burit dosimetrar och skickats hem om dom utsatts för förmycket röntgenstrålning.
Dom har fortfarande dosiometrar. T.om. teknikerna har sådana på sig när dom fixar å trixar.
Som sagt det handlar inte om mycket, det är inte farligt att jobba på ett svenskt kärnkraftverk, men det är absolut inte MINDRE än vad medelsvensson får från bakgrundsstrålning.
Dåså, ge mig ett jobb där då, jag tar det direkt!
Mitt första jobb var att nita om asbestbromsband, då hade jag skitkass lön.
Det är ingen som vet än om det har skadat min hälsa permanent.
Det är garanterat mindre hälsorisker på ett kärnkraftverk än som målare, rörmokare, elektriker, bilmekaniker, murare, you name it, men man tjänar mer på att skruva ihop rör i ett kärnkraftverk än att rensa begagnade dambindor ur ett villa-avlopp.
...
I dagens tidning stod att läsa att Luleå hade haft en soltimme sammanlagt i december, men var inte sämst, någon ort i södra sverige hade fått 20minuter.
Visst levererar solcellerna LITE ström även om det är mulet, men det är väldigt dålig verkningsgrad på det....
Nej, det tar ungefär ett par månader beroende på storlek, vindförhållanden, m.m.Tar det inte 14 år eller liknande för ett vindkraftverk att producera energimängden som det gick åt att bygga det?
Jag vet inte om du är allvarlig nu men jag svarar ändå. Även om inte du tror att det går så finns det en massa andra som tror det.enda nackdelen med kärnkraft är väl dess avfall... men nånting ska vi väl ha rymden till!? bara att sula ut skiten där ju, låt det färdas några miljoner ljusår åt valfritt hål (undvik gärna de närmsta planeterna, solen och månen hehe)![]()
Inga nya kärnkraftverk är planerade i dagsläget. Dock effektiviseras kärnkraften nu genom att t.ex. byta generatorer. Den sammanlagda effektökningen som kommer att ske på grund av effektiviseringen motsvarar det före detta kärnkraftverket i Barsebäck. Vi kommer alltså fortfarande att importera lika mycket kärnbränsle. De hundratals miljarder kronor som det kostar att stänga ner Barsebäck och uppgradera de andra kärnkraftverken hade man väl kunna göra något bättre för?På plussidan har jag hört(tm) att vi nu håller på att bygger upp den Svenska kärnkraften igen?? Jag har också hört(TM) att de Svenska kraftverken i älvarna inte kan byggas ut mer vilket effektivt skulle eliminera nybyggnation, eller..?
Helt korrekt! Två tredjedelar av all effekt i en kärnreaktor måste kylas bort, den kvarvarande tredjedelen blir till eleffekt. I Ringhals kärnkraftverk kyls det alltså bort runt 7000 MW!!! Utan att veta något om fjärrvärmebehoven i områden runtomkring, t.ex. Göteborg, så antar jag att det räcker och blir över till detta.Dock anser jag att man borde göra något åt det faktum att man i dagsläget pumpar ut kylvattnet rätt ut i havet. Man borde kunna ta tillvara den energin och skicka ut den i fjärrvärmenätet istället. Det är ju ändå värme som finns att ta av helt gratis.
Helt korrekt! Två tredjedelar av all effekt i en kärnreaktor måste kylas bort, den kvarvarande tredjedelen blir till eleffekt. I Ringhals kärnkraftverk kyls det alltså bort runt 7000 MW!!! Utan att veta något om fjärrvärmebehoven i områden runtomkring, t.ex. Göteborg, så antar jag att det räcker och blir över till detta.
Anledningen till att man inte använder kylvattnet som fjärrvärme är så vitt jag vet rent politiskt. Det finns alltså inget säkerhetsmässigt eller tekniskt hinder. Möjligtvis kan får man ut aningen mindre eleffekt eftersom ångkondenseringen blir mindre effektiv med varmare kylvatten?
Förresten, vet du hur förb*skat fult det är med vattenkraft?
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten