Mera kärnkraft!! eller...

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Kärnkraft..

• Antal röstningar
    0

Dark_Messenger

Guest
Är du för eller emot? Varför?

Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag att jag är för kärnkraft utan att riktigt veta varför. Billigt, miljövänligt och säkert..!?

Det ända som får mig att tveka är det s.k kärnavfallet som inte verkar helt ofarligt. :näsblod

1. Hur många dör varje år pga atomenergi? Hur många dör varje år av utsläpp från kolgruvor?

2. Det sägs att kärnkraften bidrar till krig och krigsmateriel. Ställ det i korrealisation mot oljan då...

För mig är detta en enkel kalkyl.

1. Hur många dör varje år pga atomenergi? Hur många dör varje år av utsläpp från kolgruvor?

2. Det sägs att kärnkraften bidrar till krig och krigsmateriel. Ställ det i korrealisation mot oljan då...

För mig är detta en enkel kalkyl.

Hmm, det där hade jag inte tänkt på. Bra poäng. Var det inte så att Sverige i allmän miljöfanatism på 80-talet bestämde sig för att skära ner på det hela vilket resulterade i att vi fick köpa in svindyr el från utlandet några år senare..? Som sagt är inte hundra på det här därav tråden. :)

Hmm, det där hade jag inte tänkt på. Bra poäng. Var det inte så att Sverige i allmän miljöfanatism på 80-talet bestämde sig för att skära ner på det hela vilket resulterade i att vi fick köpa in svindyr el från utlandet några år senare..? Som sagt är inte hundra på det här därav tråden. :)
jo, el produserad från brunkol..

Nja, det var mer så att olyckan i Harrisburg orsakade panik och tvingade fram en folkomröstning 1980 där man valde "kanske"-alternativet på valsedeln, dvs bygg klart och avveckla tills 2010. Sverige exporterade väl el ganska mycket när vi hade Barsebäck kvar om jag förstått det rätt.

Harrisburg-olyckan orsakade för övrigt försumbara utsläpp till omgivningen, reaktorinneslutningen fungerade precis som den skulle mao.

Kärnavfallsproblemet har man teknik och kunskap för att förvara, det som saknas är ett politiskt beslut för vart det ska grävas ner. Man skulle kunna minska dessa problem med nya typens breeder-reaktorer har jag hört, men jag är tyvärr inte insatt i dem så jag hugger det inte i trä.

Kärnavfallsproblemet har man teknik och kunskap för att förvara, det som saknas är ett politiskt beslut för vart det ska grävas ner. Man skulle kunna minska dessa problem med nya typens breeder-reaktorer har jag hört, men jag är tyvärr inte insatt i dem så jag hugger det inte i trä.

Man kan använda "utbränt" kärnbränsle i en breedreaktor, varpå den skapar nytt bränsle som sedan kan upparbetas och återigen användas i en normal reaktor. Problemet är bara att det nya bränslet i hög grad innehåller Plutonium i den form den används i atombomber så det är därför ingen populär metod än så länge.

Jag är absolut för kärnkraft och en utbyggnad av den. Dagens kärnkraft är så oerhört säker så det finns ingen anledning (utöver slutförvaringsproblemet) att lägga ner den.
Att man inte bygger ut de kärnkraftverk som redan finns har jag väldigt svårt att förstå, om man tar Ringhals som exempel så skickas där ut varmvatten i havet gott och väl motsvarande hela göteborgs fjärrvärmenät, som idag skapas av bla naturgaseldade (=koldioxidutsläpp) kraftverk.

Anledningen är vad jag förstått att man helt enkelt inte ska bygga ut kärnkraften och göra sig beroende av den... Så då är det tydligen bättre att skicka ut tusentals ton koldioxid i atmosfären istället? :va

Ibland är ju verkligen Svenskarna som styr riktigt korkade. Stänga ner kärkraftverk för att istället importera smutsig el? Förstår inte korkheten? Är det för farligt? Jag vågar iaf lite på att det inte bli någon katastrof då jag vart på Käppala och vet att de är väldigt mycket säkerthetsdetaljer som gör att det inte ska spridas ut något farligt....

Edit: Självklart menade jag inte reningsvärket Käppala, utan Forsmark! :tungan

Last edited:
Ibland är ju verkligen Svenskarna som styr riktigt korkade. Stänga ner kärkraftverk för att istället importera smutsig el? Förstår inte korkheten? Är det för farligt? Jag vågar iaf lite på att det inte bli någon katastrof då jag vart på Käppala och vet att de är väldigt mycket säkerthetsdetaljer som gör att det inte ska spridas ut något farligt....

Skyll på den korkade allmänheten.
Det var trots allt folkomröstning.
Tyvärr lät linje två och tre väldigt trovärdiga om att sol,vind och vatten skulle förse alla oss med billig ren energi år 2010.

Skyll på den korkade allmänheten.
Det var trots allt folkomröstning.
Tyvärr lät linje två och tre väldigt trovärdiga om att sol,vind och vatten skulle förse alla oss med billig ren energi år 2010.
Men nu finns det inte en jäkel som vill ha vindkraft i närheten av sina egna hem eftersom att de tycker att vindkraftverken är för fula* och att bygga ut vattenkraften och dämma upp fler älvar är helt otänkbart. :huvet

*) Jag tycker att man varje vecka i någon av våra lokaltidningar kan läsa om någon ledsen tant som är förbannad för att de elaka kraftbolagen vill bygga kraftverk på hennes fjäll. Eller liknande. Hur det totalt kommer att förstöra turistnäringen och renskötseln** i området. För mig så får de gärna slänga upp fullstora vindkraftverk både på tomten hemma och sommarstugen så länge det innebär att jag har en möjlighet att få billigare och miljövänligare el.

**) Det skulle ju vara lite konstigt om renarna som är det tamaste vilda djuret i Sverige och inte skräms av något annat byggt av människor skulle sky vindkraftverken.

Men nu finns det inte en jäkel som vill ha vindkraft i närheten av sina egna hem eftersom att de tycker att vindkraftverken är för fula* och att bygga ut vattenkraften och dämma upp fler älvar är helt otänkbart. :huvet

Jag vill, jag vill ha ett eget vindkraftverk och egna solceller att bakmata elmätaren med dom dagar det går, så kan jag köpa lite el dom dagar det är mulet och vindstilla.

Tyvärr får man bara sätta upp småsnurror utan bygglov, och bygglov får man bara om inte grannarna sätter sig på tvären.

Skulle någon vilja sätta upp tjugo vindsnurror inom synhåll från min altan så skulle dom få göra det (så länge inte skuggan faller på min altan)
Jag tycker rent av att dom är vackra i sin funktion, och det tysta swoshandet från bladen stör varken mig eller djurlivet.

Vi har kuster och fjäll där det blåser stadigt och jämnt, men får dom någonstans lov att sätta upp en vindsnurra så är det i skogen med turbulent luft.... :huvet

Slutförvaringen är som nämnts inget problem att underskatta, men likväl är jag för fortsatt användning. De alternativ som finns idag är verkligen inga vinnare för miljön. Kolkraft har nämnts, vattenkraften sätter sina spår i naturen den också. Vindkraft i all ära, men hur många snurror behöver vi jorden över för att leverera all den kraft vi förbrukar :va

Bara idioter och annat löst folk *miljöpartister, eventuellt vänstern* kan tycka illa om kärnkraft.
Bygg 10 verk till längs med våra kustlinjer och börja exportera, då kanske vi kan komma på grön kvist igen.

Bara idioter och annat löst folk *miljöpartister, eventuellt vänstern* kan tycka illa om kärnkraft.
Bygg 10 verk till längs med våra kustlinjer och börja exportera, då kanske vi kan komma på grön kvist igen.

Jag röstar för mer kärnkraft alla dagar i veckan om vi bara ser till att upprätta en urangruva i Arboga!

Arboga rasta bye bye, här skall grävas efter uran! :tummenupp

....är iofs inte negativ till kärnkraft nu heller men gärna en urangruva i Arboga!

Jag röstar för mer kärnkraft alla dagar i veckan om vi bara ser till att upprätta en urangruva i Arboga!

Arboga rasta bye bye, här skall grävas efter uran! :tummenupp

....är iofs inte negativ till kärnkraft nu heller men gärna en urangruva i Arboga!

Du, jag röstar på ditt förslag alla dagar i veckan! Kan man flytta Kiruna så kan man flytta Arboga, det är väl gjort på en dag eller två med några dumpers och ett gäng polacker. Är det kärnkraft vi får för att offra byn så tar jag första spadtaget! Bara jag får jobba inne på härdsmältan sen så.

Jag vill, jag vill ha ett eget vindkraftverk och egna solceller att bakmata elmätaren med dom dagar det går, så kan jag köpa lite el dom dagar det är mulet och vindstilla.

Skulle någon vilja sätta upp tjugo vindsnurror inom synhåll från min altan så skulle dom få göra det (så länge inte skuggan faller på min altan)
Jag tycker rent av att dom är vackra i sin funktion, och det tysta swoshandet från bladen stör varken mig eller djurlivet.
Nog är det så att om fler resonerade som dig så skulle vi behöva mindre kärnkraftsproducerad energi, vilket är väldigt bra :tummenupp

Men helt utan baksidor är det ju tyvärr inte. Jag hade med en artikel i min argumentation mot vindkraft i gymnasiet som berättade hur en biolog kunde bevisa att framför allt oljudet från kraftverken störde djurlivet i närheten rätt mycket, nu hittar jag inte den och det var lite över fem år sedan så det kanske har ändrat på sig.
Nackdelar med vindkraft är att de är fula att se i naturen. Ljudet från vindkraft kan störa om man bor nära. Om de inte blåser så får man ingen el. Fåglar som flyger in i vindkraftverken dör och vindkraftverken kan störa fiskarnas beteende och lek. (http://www.brobygrafiska.se/smart/klimat/Vindkraft/nackdelar.html)

Vindkraft ger inga som helst utsläpp till miljön. Däremot påverkar vindkraftverken landskapets utseende och orsakar en del buller på nära håll. Det är därför viktigt var i landskapet man placerar vindkraftverken. (http://www.energimyndigheten.se/web...FAA486C1256B6B002B1D7F?OpenDocument&count=-1)

Var det inte ett reportage för inte alllt för länge sedan på nyheterna om urangruvor och hur de som arbetade där i drabbades?

Tar det inte 14 år eller liknande för ett vindkraftverk att producera energimängden som det gick åt att bygga det?

Jag är helt klart FÖR kärnkraft. :yoparty

Dagens anläggningar är säkra, det enda lilla kruxet som varit förr är slutförvaringen.
Men idag finns ju kunskapen och tekniken.. Så varför inte bara köra på och öka kärnkraften.. :tummenupp

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!