Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Egen härd är guld värd.
/J
Några kablar också.. Lite jobbigt med energiförlusten Sahara/Sverige.."Ett sätt att utnyttja solens energi skulle kunna vara att
placera solceller i världens stora öknar, till exempel Sahara och
Gobiöknen. Med solceller på en yta motsvarande två gånger
Sveriges går det teoretiskt att klara hela världens nuvarande
energianvändning."
Mycket solceller blir det..
Personligen skulle jag kunna tänka mig att jobba i ett kärnkraftverk. Vi får alla en viss stråldos varje år på grund av bakgrundsstrålning från rymden och marken samt lite radon i husen. (Det finns radon i nästan alla hus. Det är bara det att i vissa är det över gränsen).
En person som jobbar i ett kärnkraftverk får i sig mindre än genomsnittspersonen beroende på att kärnkraftverket i sig faktiskt inte avger någon strålning och inneslutningen skärmar av mycket av bakgrundsstrålningen.
Det dör också en hel del människor i samband med brytningen av uran då arbetsförhållandena inte är så bra. Fast det dör ju folk i diamantgruvor och kolgruvor också så vid en jämförelse med kolkraftverk är ju inte det argumentet något att ta till.
1. Hur många dör varje år pga atomenergi? Hur många dör varje år av utsläpp från kolgruvor?
2. Det sägs att kärnkraften bidrar till krig och krigsmateriel. Ställ det i korrealisation mot oljan då...
För mig är detta en enkel kalkyl.
Hur många kommer att skadas/dö om 1000 år pga att vi producerar kärnavfall idag?
Hur många kommer att skadas/dö nu eller i framtiden om vi bygger ut vattenkraften?
Jag är helt klart FÖR kärnkraft.![]()
Dagens anläggningar är säkra, det enda lilla kruxet som varit förr är slutförvaringen.
Men idag finns ju kunskapen och tekniken.. Så varför inte bara köra på och öka kärnkraften..![]()
Hur påverkar växthuseffekten mänskligheten då? Det är ingen fara eller?
Ja, men i kol- och diamantgruvor beror väl dödsfallen på rena olyckor och inte pga strålning. Du ska nog se att olyckor sker i urangruvor också.
Jo.
Men vattenkraft producerar som bekant inga växthusgaser![]()
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |