Mera kärnkraft!! eller...

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Kärnkraft..

• Antal röstningar
    0
Jag förstår inte hur svenska folket fick rösta om det överhuvudtaget. Klart folk var rädda för olyckor förr i tiden när det skett utsläpp. Men det märks att de flesta har fått mer kunskap om hur bra de egentligen är. Jag skulle tro att det är medias fel att folk röstade ner kärnkraften först. Sedan såg man vart man fick ta elen från istället och helst plötsligt är kärnkraft väldigt bra.

"Ett sätt att utnyttja solens energi skulle kunna vara att
placera solceller i världens stora öknar, till exempel Sahara och
Gobiöknen. Med solceller på en yta motsvarande två gånger
Sveriges går det teoretiskt att klara hela världens nuvarande
energianvändning."

Mycket solceller blir det..

"Ett sätt att utnyttja solens energi skulle kunna vara att
placera solceller i världens stora öknar, till exempel Sahara och
Gobiöknen. Med solceller på en yta motsvarande två gånger
Sveriges går det teoretiskt att klara hela världens nuvarande
energianvändning."

Mycket solceller blir det..
Några kablar också.. Lite jobbigt med energiförlusten Sahara/Sverige..

enda nackdelen med kärnkraft är väl dess avfall... men nånting ska vi väl ha rymden till!? bara att sula ut skiten där ju, låt det färdas några miljoner ljusår åt valfritt hål (undvik gärna de närmsta planeterna, solen och månen hehe) :)

hmm eller så har alla lite solpaneler på sina hustak så många bäckar små osv osv. Bra mkt bättre än vindkraft, vilket jävla skämt om ni bara visste hur lite effekt du får ur ett vindkraftverk. Och en sak till, för varje vindkraftverk måste man ändå ha en annan energikälla när det inte blåser tillräckligt, och ja de kräver en hel del vind !

Brukar resa med den här.. Strålningen är ok och den lämnar tillräckligt för att hålla igång en mindre by..
Använder inte laser utgången, blir så kladdigt om man är oförsiktig..

Last edited:
Det är inte kraftverken som oroar mig. Jag tror inte vi skulle få ett nytt Tjernobyl i Sverige om vi fortsätter med kärnkraft. Däremot orsakar urangruvorna problem som miljöförstöring och cancer. Cancerkluster har uppstått runt flera gruvor världen över. Sen ska vi inte glömma avfallet. Det handlar om flera miljoner ton radioaktivt avfall/år från varje gruva.

Trots att Sverige har stora mängder uran så bryter vi det inte själva utan importerar bl a från Australien. Om vi ska fortsätta använda kärnkraft är det då verkligen rätt att vi låter nån annan ta hand om problemen som uppstår? Skulle vi ha en folkomröstning om uranbrytning i Sverige tror jag det skulle bli ett starkt nej. Även från många av kärnkraftsförespråkarna.

Uppdrag granskning gjorde ett reportage om gruvorna och dess problem för ett tag sen. Det var intressant. Där intervjuades flera politiker som var för fortsatt användning av kärnkraft men alla var emot uranbrytning i Sverige. När dom fick frågan om varför eller om inte det var dubbelmoral så fick man inget riktigt svar. Intervjun med miljöchefen på Vattenfall var direkt pinsam. Hon bara förnekade kännedom om allt och påstod att hon inte trodde på forskningsrapporterna. Ska man gå emot forskare tycker jag iaf att man ska lägga fram lite egna fakta och inte bara säga "Nä, det där tror jag inte på.".

Här kan ni läsa mer och även se reportaget: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=984149&printerfriendly=true

Jag vet att iaf jag inte skulle vilja bo i närheten av en urangruva, arbeta i en eller ens ha en i samma land. Jag skulle inte ens kunna tänka mig att arbeta i ett kärnkraftverk. Det är lätt att säga att kärnkraft är så bra, men vill man inte vara i närheten av skiten eller ens ta i problemen som faktiskt finns tycker jag man ska avstå från att använda den.

Ser man till pollen och era åsikter verkar det ju rätt entydigt vad folket på SH vill ha..

Det vore så jäkla typiskt Sverige om det nu var så att vi i rent prettoinfall kom på att "vi ska avveckla FÖRST" bara för att tre minuter efter hälften av alla verk stängdes komma på att vi inte har tillräckligt med el o få KÖPA IN det svindyrt från ütlandet. Det är ju så man blir förbannad :mad:

På plussidan har jag hört(tm) att vi nu håller på att bygger upp den Svenska kärnkraften igen?? Jag har också hört(TM) att de Svenska kraftverken i älvarna inte kan byggas ut mer vilket effektivt skulle eliminera nybyggnation, eller..?

Det finns ju självklart fram och baksidor på alla mynt.
Kärnkraften är att betrakta som mycket säker och när den fungerar så genererar den inga utsläpp i sig. Dock går det åt en del för att bryta malmen och transportera bränslet samt de utbrända bränslekutsarna.
Det dör också en hel del människor i samband med brytningen av uran då arbetsförhållandena inte är så bra. Fast det dör ju folk i diamantgruvor och kolgruvor också så vid en jämförelse med kolkraftverk är ju inte det argumentet något att ta till.

Som helhet anser jag att vi ska bygga ut eller åtminstone inte lägga ner kärnkraft. Vi behöver energin och av dom alternativ som finns så är kärnkraft den som är bäst ur ett miljöperspektiv.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att jobba i ett kärnkraftverk. Vi får alla en viss stråldos varje år på grund av bakgrundsstrålning från rymden och marken samt lite radon i husen. (Det finns radon i nästan alla hus. Det är bara det att i vissa är det över gränsen).
En person som jobbar i ett kärnkraftverk får i sig mindre än genomsnittspersonen beroende på att kärnkraftverket i sig faktiskt inte avger någon strålning och inneslutningen skärmar av mycket av bakgrundsstrålningen.

Dock anser jag att man borde göra något åt det faktum att man i dagsläget pumpar ut kylvattnet rätt ut i havet. Man borde kunna ta tillvara den energin och skicka ut den i fjärrvärmenätet istället. Det är ju ändå värme som finns att ta av helt gratis.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att jobba i ett kärnkraftverk. Vi får alla en viss stråldos varje år på grund av bakgrundsstrålning från rymden och marken samt lite radon i husen. (Det finns radon i nästan alla hus. Det är bara det att i vissa är det över gränsen).
En person som jobbar i ett kärnkraftverk får i sig mindre än genomsnittspersonen beroende på att kärnkraftverket i sig faktiskt inte avger någon strålning och inneslutningen skärmar av mycket av bakgrundsstrålningen.

Nog för att man får i sig en obetydlig mängd strålning då man jobbar på ett svenskt kärnkraftverk, men dedär påståendet är ju bara så felaktigt det kan bli.

Det dör också en hel del människor i samband med brytningen av uran då arbetsförhållandena inte är så bra. Fast det dör ju folk i diamantgruvor och kolgruvor också så vid en jämförelse med kolkraftverk är ju inte det argumentet något att ta till.

Ja, men i kol- och diamantgruvor beror väl dödsfallen på rena olyckor och inte pga strålning. Du ska nog se att olyckor sker i urangruvor också.

En urangruva påverkar inte bara arbetarna utan även människor och natur i gruvans närhet pga höjda halter radioaktiva ämnen. Områdena där all radioaktiv skit lagras är förstörda och måste övervakas för all framtid. Dessutom verkar det ju oerhört svårt att förhindra att läckage aldrig sker.

1. Hur många dör varje år pga atomenergi? Hur många dör varje år av utsläpp från kolgruvor?

2. Det sägs att kärnkraften bidrar till krig och krigsmateriel. Ställ det i korrealisation mot oljan då...

För mig är detta en enkel kalkyl.

Hur många kommer att skadas/dö om 1000 år pga att vi producerar kärnavfall idag?

Hur många kommer att skadas/dö nu eller i framtiden om vi bygger ut vattenkraften?

Jag är helt klart FÖR kärnkraft. :yoparty

Dagens anläggningar är säkra, det enda lilla kruxet som varit förr är slutförvaringen.
Men idag finns ju kunskapen och tekniken.. Så varför inte bara köra på och öka kärnkraften.. :tummenupp

:tummenupp Precis så tycker jag också !:tummenupp

Ja, men i kol- och diamantgruvor beror väl dödsfallen på rena olyckor och inte pga strålning. Du ska nog se att olyckor sker i urangruvor också.

Kan ingen posta filmen på alkoryssen vid gruvan. :hihi Jag tröttnar aldrig på den o han har nog blivit lite strålad.:yoparty

Jo.

Men vattenkraft producerar som bekant inga växthusgaser :)

Ta du och övertala de som inte vill ha sina ävlar utbyggda då. Och även om så lär det inte räcka till för att täcka upp sveriges elförbrukning.
Förresten, vet du hur förb*skat fult det är med vattenkraft?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025