Brorsan kör CBR 1000, och jag en 1098. Framdäcket har samma profil, dvs 50 på båda hojarna, men mitt bakdäck är 55 och hans 50.
Rent teoretiskt ska man ju kunna luta mer med 55 däck, eller hur funkar det i verkligheten? Jag har även märkt att (kör enbart gata nu för tillfället) fegränderna på framhjulet är mindre hos mig men på bakdäcket har man en lite bredare rand än hans bakdäck. Jag drar slutsatsen att det krävs mer luta för att köra bort fegranden på ett 55 däck vilket innebär att man borde kunna luta lite mer med ett 55 däck, men hur märker man skillnad på till exempel bana? Det är ju inga problem att skrapa fotpinnar på CBR:en om man så vill med 50 däcket, så varför behöver man ett 55 däck? Hur känner man av skillnaden på bana?
Rent teoretiskt ska man ju kunna luta mer med 55 däck, eller hur funkar det i verkligheten? Jag har även märkt att (kör enbart gata nu för tillfället) fegränderna på framhjulet är mindre hos mig men på bakdäcket har man en lite bredare rand än hans bakdäck. Jag drar slutsatsen att det krävs mer luta för att köra bort fegranden på ett 55 däck vilket innebär att man borde kunna luta lite mer med ett 55 däck, men hur märker man skillnad på till exempel bana? Det är ju inga problem att skrapa fotpinnar på CBR:en om man så vill med 50 däcket, så varför behöver man ett 55 däck? Hur känner man av skillnaden på bana?