Mer luta med 55 däck?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Brorsan kör CBR 1000, och jag en 1098. Framdäcket har samma profil, dvs 50 på båda hojarna, men mitt bakdäck är 55 och hans 50.

Rent teoretiskt ska man ju kunna luta mer med 55 däck, eller hur funkar det i verkligheten? Jag har även märkt att (kör enbart gata nu för tillfället) fegränderna på framhjulet är mindre hos mig men på bakdäcket har man en lite bredare rand än hans bakdäck. Jag drar slutsatsen att det krävs mer luta för att köra bort fegranden på ett 55 däck vilket innebär att man borde kunna luta lite mer med ett 55 däck, men hur märker man skillnad på till exempel bana? Det är ju inga problem att skrapa fotpinnar på CBR:en om man så vill med 50 däcket, så varför behöver man ett 55 däck? Hur känner man av skillnaden på bana?

jag har 50 profil bak orginal, men har också satt på 55 profil, för att få en mer spetsig profil & mer yta mot backen vid nerlägg.

jag upplever att jag har mer & bättre grepp på bana, men att den blir lite mer vinglig vid bakhjulskörning.

laddar upp en bild för illustrera

edit.
bytte däck för ngn vecka sedan, då var fram & bakdäcket lika slut, hela vägen ut. såg ut som slicks, jämt slitage med andra ord.

bridgestone BT016 fram & bak, ca 450 mil

Bifogat

• profil.jpg
    profil.jpg
    29.5 KB · Visningar: 53
har även jag bytt till 55 för att få bättre grepp i svängarna och upfattar det som att det funkar.

hojen blir klart mer "snabbsvängd" och klart mer nervös raktfram/bakhjulsåka..

mycket större skillnad att gå från 50 till 55 än att växla mellan 180 och 190 bara.

gört :tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...