Mer lättsvängt?

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
Ducati 1198
Har läst någonstans ( jodå på internet men minns tyvärr inte var ) att ett 180mm brett bak däck är mer lättsvängt än ett 190 mm. Finns här någon som kan bekräfta detta?

Beror också på däcksprofilen. Inte bara bredden.

Du kör bott men har inte koll på detta....?

Det hänger en krokodil i trädet säger jag bara.

Ska hojen ha 190 original och man slänger på 180 så blir profilen lite plattare.

1280132697_4_FT97517_tire20aspect20ratio20comparison.jpg

Vill du ha en mer kvick styrd hoj så juster bakdäcket så långt in/framåt som möjligt och kapa till kedjan och flytta även gaffelbenen ½-1cm högre upp på kronan (alltså så gaffelbenen sticker ut det måttet upp från kronan.

Det beror på cykel och däckmärke. Man får prova sig fram. På min gamla sur-Mille så gjorde det tydlig och märkbar skillnad till det bättre med 180 i stället för 190 pirelli. Men det är svårt att säga nått generellt.

Du ska testa olika framdäck. Jag kände stor skillnad från Dunlop som är lite spetsigare, mot exempelvis Pirelli som är mer runt, platt. Är ofta en smaksak. Givetvis påverkar bakdäcket också. Återigen, Dunlop bak är ofta högre än andra märken. Högre bak=mer kvickstyrd. Men ofta är det ju en kompromiss. För hög/lättsvängd, resulterar i att cykeln kan bli nervös mm.

Vad är du ute efter? Är hojen "trög" svängd nu? Eller är det riktningsbyte vänster till höger och tvärtom som känns problematisk?

Min gixxer 750 (6"-fälg) va inte trevlig nånstans med 180-däck, minns inte märke dock.
Min R6 (5,5"-fälg) blev läbbig med 190-däck, Michelin. Halvt OT, men lite erfarenhet iaf. Mycket sitter ju i profilen, två 180/55-däck behöver ju inte alls ha samma form, eller ens bredd. Om jag inte missminner mig så kan ett 180-däck vara bredare än ett 190-däck, pga dom toleranser som finns för storlekarna. Har man 6"-fälg och tycker att ett 190/50 är lite trögt så kan man ju testa ett 190/55 istället.

För hög/lättsvängd, resulterar i att cykeln kan bli nervös mm.
Håller med, tyckte att 190/55 blev nervöst rakt fram, men å andra sidan betydligt mycket trevligare i kurvorna än 190/50. Fast å andra sidan, rakt fram så är det ju ofta sak samma om det inte känns som att åka på räls :)

Last edited:
Som bullysmile visade, ändrar du profil på däcket och inte på fälgen så får man en plattare profil, vilket kan göra att du vid djupa nedlägga får mindre gummi. Klart lättast att öka instyrningen är som bullysmile skrev att skicka upp gaffelbenen någon centimeter i kronan, är ofta väldigt lätt gjort på några minuter och går lika lätt att ändra tillbaka om man inte gillar det plus att det ofta påverkar mycket.
Att byta bakdäck för bättre styrning tror jag gör väldigt liten skillnad, kostar pengar och känns lite riskabel.

Som bullysmile visade, ändrar du profil på däcket och inte på fälgen så får man en plattare profil, vilket kan göra att du vid djupa nedlägga får mindre gummi. Klart lättast att öka instyrningen är som bullysmile skrev att skicka upp gaffelbenen någon centimeter i kronan, är ofta väldigt lätt gjort på några minuter och går lika lätt att ändra tillbaka om man inte gillar det plus att det ofta påverkar mycket.
Att byta bakdäck för bättre styrning tror jag gör väldigt liten skillnad, kostar pengar och känns lite riskabel.

Att ändra geometrin så radikalt som "någon centimeter i kronan" är inte helt lyckat. Ändringar på millimetern där får ganska radikala effekter på stabiliteten. Lite i taget är melodin. Tälj med kniv istället för att hugga med yxan.

Jag själv är efter efter ett däck som gör 1.08,5 på Åsen, 1.40,5 på Torpet, 46:or på Falken, 1.01 på Knudan och 58:or på SviestaD. Jag har letat i 8 år nu.............:confused:

1.08,5 på åsen och 1.01 på knudan är betydligt jobbigare än 1.40,5 på torpen.

Fortsätt du leta, själv letar jag efter hoj (kan behövas för att ens få yttra sig här)

Att ändra geometrin så radikalt som "någon centimeter i kronan" är inte helt lyckat. Ändringar på millimetern där får ganska radikala effekter på stabiliteten. Lite i taget är melodin. Tälj med kniv istället för att hugga med yxan.

(Svar till allihopa)
Ojdå, här haglar olika svar in men jag får skylla mig själv om jag är otydlig!
Jag har koll på vad som händer i stort med olika inställningar och däcksprofiler, har testat en hel del under säsongen.

Det jag är fundersam över och som jag inte har testat är just däcks bredden. Har läst någonstans på nätet för något år sedan att just däcksbredden bak påverkar hur pass lättsvängd cykeln blir. Det påstods även att för att kunna hålla samma kurv hastighet med ett 190 däck mot ett 180 däck så var man tvungen att lägga cykeln mer!:confused:
Alltså förutom profiler och set up så påverkar just bredden på bakdäcket. Min tolkning.
Någon som kan intyga innan jag skaffar smalare bakfälg för knixiga banor?

Det påstods även att för att kunna hålla samma kurv hastighet med ett 190 däck mot ett 180 däck så var man tvungen att lägga cykeln mer!:confused:

Rent dösnack!

Och som sagt, se mitt svar med mina upplevelser från Millen. Dock, om du inte provat ännu så testa att åk på Dunlop. Svänger väldigt fint med dem på!

Vääääääääldigt få offroadare som har 180/190-däck, och framför allt som man kör roadracing med :rolleyes:

Ja men nu snackar vi väll om att det blir segt att styra om man sätter på t.ex. bredare däck :va

Eller har jag missupfattat detta totalt?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna