Simrishamn
Ny medlem
Har läst någonstans ( jodå på internet men minns tyvärr inte var ) att ett 180mm brett bak däck är mer lättsvängt än ett 190 mm. Finns här någon som kan bekräfta detta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Håller med, tyckte att 190/55 blev nervöst rakt fram, men å andra sidan betydligt mycket trevligare i kurvorna än 190/50. Fast å andra sidan, rakt fram så är det ju ofta sak samma om det inte känns som att åka på rälsFör hög/lättsvängd, resulterar i att cykeln kan bli nervös mm.
Vad är du ute efter?
Jag själv är efter efter ett däck som gör 1.08,5 på Åsen, 1.40,5 på Torpet, 46r på Falken, 1.01 på Knudan och 58
r på SviestaD. Jag har letat i 8 år nu.............
![]()
Varför nöja sig med dom tiderna?
Som bullysmile visade, ändrar du profil på däcket och inte på fälgen så får man en plattare profil, vilket kan göra att du vid djupa nedlägga får mindre gummi. Klart lättast att öka instyrningen är som bullysmile skrev att skicka upp gaffelbenen någon centimeter i kronan, är ofta väldigt lätt gjort på några minuter och går lika lätt att ändra tillbaka om man inte gillar det plus att det ofta påverkar mycket.
Att byta bakdäck för bättre styrning tror jag gör väldigt liten skillnad, kostar pengar och känns lite riskabel.
Jag själv är efter efter ett däck som gör 1.08,5 på Åsen, 1.40,5 på Torpet, 46r på Falken, 1.01 på Knudan och 58
r på SviestaD. Jag har letat i 8 år nu.............
![]()
Att ändra geometrin så radikalt som "någon centimeter i kronan" är inte helt lyckat. Ändringar på millimetern där får ganska radikala effekter på stabiliteten. Lite i taget är melodin. Tälj med kniv istället för att hugga med yxan.
Det påstods även att för att kunna hålla samma kurv hastighet med ett 190 däck mot ett 180 däck så var man tvungen att lägga cykeln mer!![]()
Rent dösnack!
Och som sagt, se mitt svar med mina upplevelser från Millen. Dock, om du inte provat ännu så testa att åk på Dunlop. Svänger väldigt fint med dem på!
Vääääääääldigt få offroadare som har 180/190-däck, och framför allt som man kör roadracing medMan vänjer sig. Iallafall på en offroadare.
Vääääääääldigt få offroadare som har 180/190-däck, och framför allt som man kör roadracing med![]()
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |