Simrishamn
Ny medlem
Har läst någonstans ( jodå på internet men minns tyvärr inte var ) att ett 180mm brett bak däck är mer lättsvängt än ett 190 mm. Finns här någon som kan bekräfta detta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Håller med, tyckte att 190/55 blev nervöst rakt fram, men å andra sidan betydligt mycket trevligare i kurvorna än 190/50. Fast å andra sidan, rakt fram så är det ju ofta sak samma om det inte känns som att åka på rälsFör hög/lättsvängd, resulterar i att cykeln kan bli nervös mm.
Vad är du ute efter?
Jag själv är efter efter ett däck som gör 1.08,5 på Åsen, 1.40,5 på Torpet, 46r på Falken, 1.01 på Knudan och 58
r på SviestaD. Jag har letat i 8 år nu.............
![]()
Varför nöja sig med dom tiderna?



Som bullysmile visade, ändrar du profil på däcket och inte på fälgen så får man en plattare profil, vilket kan göra att du vid djupa nedlägga får mindre gummi. Klart lättast att öka instyrningen är som bullysmile skrev att skicka upp gaffelbenen någon centimeter i kronan, är ofta väldigt lätt gjort på några minuter och går lika lätt att ändra tillbaka om man inte gillar det plus att det ofta påverkar mycket.
Att byta bakdäck för bättre styrning tror jag gör väldigt liten skillnad, kostar pengar och känns lite riskabel.
Jag själv är efter efter ett däck som gör 1.08,5 på Åsen, 1.40,5 på Torpet, 46r på Falken, 1.01 på Knudan och 58
r på SviestaD. Jag har letat i 8 år nu.............
![]()
Att ändra geometrin så radikalt som "någon centimeter i kronan" är inte helt lyckat. Ändringar på millimetern där får ganska radikala effekter på stabiliteten. Lite i taget är melodin. Tälj med kniv istället för att hugga med yxan.
Det påstods även att för att kunna hålla samma kurv hastighet med ett 190 däck mot ett 180 däck så var man tvungen att lägga cykeln mer!![]()
Rent dösnack!
Och som sagt, se mitt svar med mina upplevelser från Millen. Dock, om du inte provat ännu så testa att åk på Dunlop. Svänger väldigt fint med dem på!
Vääääääääldigt få offroadare som har 180/190-däck, och framför allt som man kör roadracing medMan vänjer sig. Iallafall på en offroadare.
Vääääääääldigt få offroadare som har 180/190-däck, och framför allt som man kör roadracing med![]()

|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |