Mektips - Frågor & Svar - KTM

Nu sitter toppen på, dock tror jag att jag lyckades vända kammen åt fel håll, det går inte att ställa ventilerna, går väldigt trögt, då är kammen åt fel håll, right? :huvet

Öppnade och kollade varför startmotorn lät som fan och inte funkade, och det visade sig vara drevet som startmotorn går mot. Det var ganska söndertuggat. Hur har det kunnat bli så?
Nållagret som sitter på nästa drev verkade lite pissigt också.

Imorgon ska jag försöka pressa ur och i lagrena i svingen.

Tacksam för lite svar, om det finns :)

här kan du se om du monterat fel eller inte.. men det låter inte bra i alla fall :tungan
 

Bifogat

  • kam.JPG
    kam.JPG
    36 KB · Visningar: 138
här kan du se om du monterat fel eller inte.. men det låter inte bra i alla fall :tungan

Enligt markeringarna ligger den rätt. Men är väl det där med stopbulten till decompen som strular. Man kan väl vända kammen 180 grader fel men fortarande ha den rätt enligt dom där markeringarna?
 
En sak att tänka på är ju att magnetismen från svänhjulet/spolarna kan få din kompass att visa fel. Rådgör därför alltid med din lokala skogsmulle så att hästarna hittar hem igen.
other_beatingA_DeadHorse.gif
 
Last edited:
kedjestyrare

Vid byte till mindre bakdrev (45drev) ska kedjestyrare justeras upp? Finns ju ett hål till att välja på.. Se bild!!!
 

Bifogat

  • Foto0197.jpg
    Foto0197.jpg
    39.5 KB · Visningar: 69
  • Foto0198.jpg
    Foto0198.jpg
    33.1 KB · Visningar: 57
Last edited:
hojhoj..
Besiktning på G snart på 525an, hur gör man med strypning osv? För de provar väl cyklarna? och det märks ju ganska tydligt att de är mer pulver än vad som står i papprerna...

Eller hur gör folk?
 
hojhoj..
Besiktning på G snart på 525an, hur gör man med strypning osv? För de provar väl cyklarna? och det märks ju ganska tydligt att de är mer pulver än vad som står i papprerna...

Eller hur gör folk?

Inga problem. Skruva dit bakflärpen med original reg.plåt blinkers etc etc så är det inga problem. Och glöm inte ordna ljudet!
 
Inga problem. Skruva dit bakflärpen med original reg.plåt blinkers etc etc så är det inga problem. Och glöm inte ordna ljudet!

Det är så lätt bara alltså?
De bryr sig inget om effekten då? För så pantad kan de väl inte vara att de inte märker att de är för mycke pulver. fast... De kanske inte kollar papprerna på sånt hur mycke kräm de är i dem.......
 
Har inte fått mycke till svar i 625-tråden. Så jag frågar här oxå. Jag har problem med laddningen till mitt batteri på min 625 smc 05. Mitt förra batteri funka ett tag. Sen sluta det och det nya jag köpte funkade bra i början men blev sämre och sämre tills det sluta att fungera helt. Så känns som det e nått fel med laddningen på hojen. Någon som kan förklara funktionen för mig. Laddas det upp på högersidn av motorn där det e titthål för olje flödet. Har någon vänlig själ något el-shema el dyl.

Tacksam för svar/ Pat
 
Last edited:
Jag har en SX ljuddämpare till en 525 som jag har haft på min 525 EXC 2005 och nu har tänkt sälja. Till vilka modeller förutom EXC och SX passar den, är det bara till 525? Och till vilka årsmodeller?
 
Hej, har haft borta toppen för kolvringsbyte, packningar mm på min KTM 660. Nu ska den återigen plockas ihop.

Tyvärr har ju KTM´s ingenjörer bara märkt ut hur kedjan ska sitta uppåt på övre drevet, men märkligt nog finns ingen markering neråt på det undre drevet.

Kan någon vara snäll och hjälpa till med förklaring hur man går tillväga på denna hoj eller vidarebefordra en bra länk på manual. Det vore högst uppskattat och kan då ut och gasa snart igen efter ett par veckors stillastående.

Mvh Jimmy
 
Hej, har haft borta toppen för kolvringsbyte, packningar mm på min KTM 660. Nu ska den återigen plockas ihop.

Tyvärr har ju KTM´s ingenjörer bara märkt ut hur kedjan ska sitta uppåt på övre drevet, men märkligt nog finns ingen markering neråt på det undre drevet.

Kan någon vara snäll och hjälpa till med förklaring hur man går tillväga på denna hoj eller vidarebefordra en bra länk på manual. Det vore högst uppskattat och kan då ut och gasa snart igen efter ett par veckors stillastående.

Mvh Jimmy

Kolven ska vara i dödläget. Då ska det inte behövas nån markering där nere. Bara där uppe.
 
Håller på att leta en hoj för tillfället och har fastnat för ktm exc 525.

Den kommer att köras som motard på gatan, har dock hört att vxllådan tar ovanligt mycket stryk eftersom det är en renodlad enduro i grunden, sant eller falskt?

Vill bara ha svar för dom som vet hur det ligger till.
 
Den kommer att köras som motard på gatan, har dock hört att vxllådan tar ovanligt mycket stryk eftersom det är en renodlad enduro i grunden, sant eller falskt?

Klart att det sliter lite mer på asfalt oavsett modell, men knappast "ovanligt mycket" som du beskriver det...

KYM EXC är som ett kinderägg -Enduro/supermoto/slit och släng :tummenupp
 
Håller på att leta en hoj för tillfället och har fastnat för ktm exc 525.

Den kommer att köras som motard på gatan, har dock hört att vxllådan tar ovanligt mycket stryk eftersom det är en renodlad enduro i grunden, sant eller falskt?

Vill bara ha svar för dom som vet hur det ligger till. Den tar inte mer skada än en crf,husaberg,yz,chingjah och puch:D
Är ju så här enkelt att tänka. En sådan här maskin cross/enduro har ju inga ryckutgämnare i motor eller bakhjul så helt klart går det hårt åt lådan,kedjan,kolvbult,vevstaslager ja alla kugg och dyligt. kan nämmna att när jag kör utan ryckugämnare i bakhjulet på xrn650 så håller kedjan exakt halva tiden/milen Då förstår man hur det tar i motorn/lådan Sååå vill du att den ska hålla bra så skaffa ett bakhjul från ktm 640 mf. tyvär något tyngre men det är det värt om man vill vara rädd om motorn och få bättre komfort och faktist bättre fäste på grusväg ,,,ja faktist afsalt också:tummenupp
 
jaga hr kört min i 150 timmar o inga som helst problem med lådan. såg näst intill ny ut när jag renovera vid 130 timmar. använder inte kopplingen så specielt mycklet heller =)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top