Mektips - Frågor & Svar - KTM

Har ett problem med min KTM 450 exc som uppsått ganska nyligen, det började smått med att den började rycka när man drog på, tänkte inte så mycket mer på det men sedan började det mer och mer och då märkte jag att det var just på 4ans växel och när man drog på hårt, den går att ligga lugnt på.
Är det någon som kan guida mig vad det är jag behöver beställa så jag kan plocka ner motorn och fixa detta?
 
Har ett problem med min KTM 450 exc som uppsått ganska nyligen, det började smått med att den började rycka när man drog på, tänkte inte så mycket mer på det men sedan började det mer och mer och då märkte jag att det var just på 4ans växel och när man drog på hårt, den går att ligga lugnt på.
Är det någon som kan guida mig vad det är jag behöver beställa så jag kan plocka ner motorn och fixa detta?

Bara att riva hela motorn...Troligast har drivdoggarna blivit snenötta och kliver då ur vid högre belastning,, Brukar även smälla rakt av på ktm så troligast ligger en klack lös i lådan:gnissla Du får riva först ,,och beställa sedan tur att ktm har billiga prylar:tummenupp
 
Bara att riva hela motorn...Troligast har drivdoggarna blivit snenötta och kliver då ur vid högre belastning,, Brukar även smälla rakt av på ktm så troligast ligger en klack lös i lådan:gnissla Du får riva först ,,och beställa sedan tur att ktm har billiga prylar:tummenupp

Okej, tackar, har en kompis som ska hjälpa mig med det när jag har tid, men är det ett svårt jobb att byta dom?
 
Okej, tackar, har en kompis som ska hjälpa mig med det när jag har tid, men är det ett svårt jobb att byta dom?

Ja att riva en motor och få den rätt ihopsatt är ju det svåraste man kan hitta på!! Han som ska hjälpa dig måste ha stor erfarenhet!! Och verkstashanbok måste inhandlas även om man är van mekaniker, lätt att sätta skims fel och dra fel moment. Du måste även skaffa avdragare till svänghjulet
 
Har en ktm 525 exc-05 som läcker vid packningen bakom drevet. Hur gör man för att byta den packningen på enklaste sättet?.....
 
Har en ktm 525 exc-05 som läcker vid packningen bakom drevet. Hur gör man för att byta den packningen på enklaste sättet?.....

Du drar in skruvar genom packboxen och drar u p-boxen i dom med tång.. bra skruv är ex gippsskruv mod fingängad (plåtregelskruv) Vilken skruv som hellst går bra ,,,bara testa OBS se upp så du inte gör ripor på drevaxeln med skruvspettsen!!
 
Tack för tipset Boost

NGK stifft har suttit på sen jag fick den, har fått köpa 3st likadana eftersom dom bränns, dom var jävligt dyra 200spänn styck. Å det är ju inte roligt att lägga ut 600 spänn på 30 timmars körning på bara stifft.

Hade 180 munstycke i den , köpte nya 172 är det för litet?

Jag har en låda NGK EIX värstingstift för 100kr/st om du behöver.....

För övrigt så återfinner du original bestyckning i handboken, har du ingen papperskopia så finns den i piratbukten som PDF.

Du drar in skruvar genom packboxen och drar u p-boxen i dom med tång.. bra skruv är ex gippsskruv mod fingängad (plåtregelskruv) Vilken skruv som hellst går bra ,,,bara testa OBS se upp så du inte gör ripor på drevaxeln med skruvspettsen!!

Den metoden har jag faktiskt aldrig testat men det brukar inte behövas på EXC. Några knack med en smal skruvmejsel så brukar boxen gå att lirka ut.

För övrigt är inte läckande pbox på utgående axel ett fel utan det är KTM teknikernas hämnd för att de inte fick montera scottoiler....
 
Last edited:
Tjena! Har en ktm 125 exc som ska in på besiktning snart och undrar om det är nödvändigt att strypa ner den för det. Har ostrypt nu(25kw?) i den nu och behöver isåfall strypa den till 4kw står det i papprena. Men går det att strypa själv på något sätt eller måste jag ha en speciell strypningssats till det?

Edit: Såg först nu att det fanns en hel avdelning för 125:or, men men..
 
Last edited:
Beror ju lite på vad man har för besiktningsgubbe också.
När jag besiktiga qvarnan flina han bara o sa "denhär går ju bra"

Edit: välkomen till sporthoj också :tummenupp
 
Min varningslampa för bränslenivån lyser fast jag har full tank..slocknar dock efter en stund...vad kan vara fel?
Skulle tro att det är förväntat beteende. Nu antar jag att det gäller din SD och att den funkar p.s.s. som min SuMo, d.v.s. det tänds en liten gul lampa då det börjar bli dags.

På SuMo'n är det så att om displayen visar hur många km du kört sen lampan tändes och du tankat så kan du släcka lampan omedelbums genom att trycka in Set-knappen och hålla den inne. Eller så strutar du i det så löser det sig som du själv upptäckt kemiskt.

Man skulle också evetuellt - om man vill vara liiiite elak så här på måndagsmorgonen - drista sig till att uttrycka det som..... RTFM :rolleyes: :)

.
 
Nu tänkte jag på´t igen och härja ;)

Frågade tidigare i tråden om mina elstarts-/batteri problem med min Ktm 640. De har tyvärr inte blivit någon bättring trots nytt batteri, nytt startrelä.

Det känns ju uppenbart att den inte laddar vid körning. Den funkar ju klockrent tills dess att batteriet är slut. Så det tycker jag låter som att generatorn gått.

Ett annat tips jag fått är att det kanske är laddregulatorn som är paj. Så min fråga är egentligen om det kan vara så att uppladdningen av batteriet slås ifrån om laddregulatorn är paj? Alltså att det finns ytterligare en fail-safe för att det inte ska överladdas?

I så fall kanske det räcker att byta den (vart den ny sitter hehe)?

(helt väck på mek btw)
 
hej har en ktm 640 prestige -04
och vänster grenrör låsnar från skarven och börjar att läcka och det spelar ingen roll hur mycket jag drar åt skruven går att vicka på rör iaf.
Nån som har nån ide på att lösa problemet??
Skruvade isär det och det värkar sitta något mjukt matrial där i.
mvh Robin
 
Tog min första rediga runda idag med min KTM 625SMC -05. Gick inte så bra, när jag hade en 1km kvar så nöp det till och började rassla. Stängde av motorn så fort som möjligt. Drog igång den igen hemma för att lokalisera var ljudet kom ifrån och det var från toppen, lät det som. Ibland går det inte att snurra runt motorn, kolven som har skurit? Det rycker även i kedjan när man försöker snurra runt startmotorn, trots att den var i friläge. Har ni några ideér på vad som kan vara fel? Skuren kolv/cylinder, trasig växellåda, dåliga ventiler?

EDIT: Plockade ner lite saker och kollade på ventilerna. Det enda jag lade märke till var att dekompen fastnar i ett visst läge, ganska högt upp.. Så ska det inte vara? Den ska fjädra tillbaka?
 
Last edited:
hej har en ktm 640 prestige -04
och vänster grenrör låsnar från skarven och börjar att läcka och det spelar ingen roll hur mycket jag drar åt skruven går att vicka på rör iaf.
Nån som har nån ide på att lösa problemet??
Skruvade isär det och det värkar sitta något mjukt matrial där i.
mvh Robin

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3863325&postcount=866

är det samma problem?
jag "löste" det tillfälligt genom att vålda in röret och dra åt hårt som fan.
 
Bekymer med orginal förgasaren den dör när jag bromsar hårt och håller in kopplingen, den skiftar i varvtal på tomgången beroende på hur mycket soppa jag har i tanken. samma symtom som när man har soppa kranen avstängnd, så längem man gasar så går den som den ska.
jag har bytt en o-ring för att den flödade över hela tiden och det blev lite bättre.
någon som har haft samma bekymmer??
MVH Robin
 
Bekymer med orginal förgasaren den dör när jag bromsar hårt och håller in kopplingen, den skiftar i varvtal på tomgången beroende på hur mycket soppa jag har i tanken. samma symtom som när man har soppa kranen avstängnd, så längem man gasar så går den som den ska.
jag har bytt en o-ring för att den flödade över hela tiden och det blev lite bättre.
någon som har haft samma bekymmer??
MVH Robin

Sänk flotörnivån 1mm . Den flödar över vid inbromsning och soppan letar sig in i insuget. Ställ genast ner:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top