Mektips - Frågor & Svar - KTM

Det kommer jag inte ihåg! eller är den något utöver det vanliga som man borde lagt märke till? : )

Nja tydligen hade den värmenypt och kolven hade fixat fina repor i cylindern. Tror det var Johan som kollar den också. Han hade tydligen inte sett nåt liknande tidigare!
 
Nja tydligen hade den värmenypt och kolven hade fixat fina repor i cylindern. Tror det var Johan som kollar den också. Han hade tydligen inte sett nåt liknande tidigare!

Det låter ju inte så värst kul att råka ut för heller! Hehe men han har inte gått igenom hema min motor än, om det slutar med att han kommenterar att min motor är värre ska jag slänga in det i denhär tråden senare! ;)
 
Svårighetsgrad på att ställa ventiler?
Har bara mekat 2-takt innan, men antar att det inte kan vara speciellt svårt på en 625a?
 
Hehe aja, då ska det nog lösa sig.. Får krympa händerna en aning eller låta brudan skruva ;)
 
Svårighetsgrad på att ställa ventiler?
Har bara mekat 2-takt innan, men antar att det inte kan vara speciellt svårt på en 625a?

tja.. på en skala mella 1 och 10 där 1 är att byta bromsbelägg o 10 är totalrenovering av motorn... så 3 kanske...


du fixar det lätt.. kolla på www.soe.se dom har en bra beskrivning på meksidan
 
FYI.

Ett 160 Michelin Pilot Road 2 passar inte på en 525'a med 5" bakfälg (däcket är ca 174mm brett).

Nu ska jag testa ett 150 Bridgestone BT090.
 
Hallojs boys..

Jo, jag köppte en ktm 525 exc-06 i förrgår och min fråga är. Vilka årsmodeller har manuella dekompen på styret? Sitter ingen på mitt styre och de ser inte ut som de har setat nån, men kollar man nere vid toppen så sitter "armen" som vajern drar i kvar.
 
Den finns på alla årsmodeller, dock är den inte livsnödvändig. Det är en lättkickad maskin om sålänge man har lite känsla för feeling.
 
du behöver nada kännsla o feeling för o kicka igång en 525... bara o dra till på kicken. inget fittande med o hitta "rätt"läge osv..
 
Behöver er hjälp nu. Ge mig länk på vart jag kan ladda ner workshop-manualen till KTM 525 03a EXC.
 
Behöver er hjälp nu. Ge mig länk på vart jag kan ladda ner workshop-manualen till KTM 525 03a EXC.

Fel av mig, behöver "Engineparts manual". Den med bilder och artikelnummer, den man har när man beställer delar. Brukar vara i pdf format.
 
Halloj.

Jag har fått lite krångel med hojen. Ska måla upp scenariot: Har bytt ventiler inför sommaren. I vanlig ordning slipade jag in de nya ventilerna mot ventilsätena med slip-pasta och sugplopp för hand. Det blev en fin tunn ring runt ventilen vilket visar att ventilsätena är i gott skick. Satte ihop hojen och gjorde justering av ventilspel. Startade hojen (gick igång på tredje kicken) och den tickade HÖGT! Jag rev isär hojen tillräckligt för att kunna justera om ventilspelet. Denna gång gick jag minutiöst till väga. Jag drog runt motorn med en lednyckel så jag kunde se var ventilspelet var som störst på insug respektive avgasventilerna. Mätte med bladmått EFTER att jag dragit åt muttrarna. Satte ihop hojen och kickade igång den...men den grisen tickar fortfarande svinhögt. Gjorde om ovansagda procedur en gång till med oförändrat resultat.

Så min fråga är: Vad kan jag ha gjort för fel? Jag är definitivt inget blåbär i verkstan så om ni har minsta idé så ut med den. För jag har helt ärligt börjat få ont om sådana själv, plus att det känns svinaktigt dyrt att misslyckas igen eftersom man tömmer motorn på olja vid ventiljustering (iaf om man som jag är pedant) och högprestandaolja inte direkt kostar 15kr/litern.
 
osså ett problem..skulle byta olja på den o får lossa den store oljepluggen allt är frid o fröjd o samma med en av de mindre sen den sista bara snurrade utan att vilja följa med ner så antagligen har förra ägaren dragit sönder gängorna. så jag testade o borra ett litet hål i pluggen men bara en liten bit in kanske 5mm sen gänga in ett borr som är koniskt för att få bra grepp ser ut såhär

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81086

efter de så drog man som fan neråt o snurrade samtidigt utåt men de hände inte ett skit man får alltså inte grepp i de gängor som finns sen knäckte man tappen i skruven ovanpå allt så frågan är hur gör man för att få ut pluggen nån som har nån egen erfarenhet av detta vill helst inte klyva motorn o sånt tacksam för svar
 
Dekompen?...en polare sa samma sak...men ja förstår inte riktigt hur den ska kunna föra sånt oväsen...var i min ihopsättning av motorn gick det fel för att autodekompen ska börja låta så?
Jag har jämfört motorljud med en polares hoj (en 525:a -04) och hans maskin tickar inte sådär högt. Så något är definitivt fel.

Kan någon snabbt beskriva vad felet på/kring dekompen är och hur jag snabbt åtgärdar det?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top