Mektips - Frågor & Svar - KTM

Det är troligen o-ringen som till ett av locken som läcker. Köp ny o-ring kostar max 20:-. Annars kan den tycka ur sig olja vid drevaxeln ochså.
Sitter en o-ring där med men den är mindre så där gissar jag på max 10:-

Någon som har några mått på dom här o-ringarna? För då kanske jag kan fixa det snabbare....
 
Vet inte hur det är på din, men i min SMR 450 gick det i ca 6 dl/gaffelben så köp två liter och mät hur mycket du får ut.
 
Har det läckt ur båda gaffelbenen? Ring och fråga din mekaniker hur du kan mäta, ihoptryckt gaffelben utan fjäder så mäter du hur många millimeter du har till oljan. Vet inte vad det ska va på din dock...
 
Någon som kan hjålpa mig med mina stötdämpare. Jag har bytt packboxar och nu ska bara oljan i. Hur ska man göra när man häller i oljan utan att den drar luft??

120mm luftspalt, är det ifrån benets "slut". Vad har de fyra hålen för funktion??

Mycket tacksam för svar...
 
Någon som kan hjålpa mig med mina stötdämpare. Jag har bytt packboxar och nu ska bara oljan i. Hur ska man göra när man häller i oljan utan att den drar luft??

120mm luftspalt, är det ifrån benets "slut". Vad har de fyra hålen för funktion??

Mycket tacksam för svar...

Med benen ej utdragna och ingen fjäder i häller du i olja en bit ifrån kanten. Sen pumpar du dämparen tills det inte kommer nån mer luft och du har ett jämt motstånd hela vägen upp och ner. Sen fyller du så du har olja 120mm från ytterbenets kant (fortfarande ej utdragna ben)- sen sätter du i fjädern och skruvar ihopa
 
Vilka fyra hål menar du?
Du trycker ihop gaffelbenet och mäter luftspalten från längst upp på gaffelbenet tills oljan börjar.
Tryck ihop gaffelbenet, häll i olja, pumpa innebenet så att oljan sugs in i benet, du känner att oljan sugs upp. Fortsätt pumpa med innerbenet tills det att det inte är någon luft kvar.
 
Japp, det e så jag har gjort, men på www.soe.se så står det att man ska hela tiden ha nivå över de fyra hålen... För att inte dra luft...

Med de fyra hålen menar jag dom som sitter på ytterbenet...

Men huvudsaken är att det inte "gurglar" på vägen upp eller vägen ner??
Men om jag fyller så att det inte grurglar då blir luftspalten oftast mindre än 120mm.

+ Hur mycket moment ska man dra med i kronan när gaffeln ska på plats??
 
Last edited:
Död!

Efter en lite lekrunda idag, med bakhjulsåka och höga varvtal låg jag och två polare i kanske 80 på ett lugnt varvtal när hojen helt plötsligt dör. När jag sedan försökte kicka igång han kändes kompet som bortblåst! Under tiden vi lekte så tyckte jag att den började ticka allt mer från ventilerna, och när jag skulle kicka igång han när vi skulle dra gick det knapt att rucka på kicken, tillslut gick han igång men tickade oroväckande mycket, även tomgången kändes högre än vanligt! Är det någon som har något tips på vad som kan ha hänt? Gjorde bara en snabb översikt ikväll och såg att det hade runnit lite olja någonstans från toppen, kan det vara någon packning som har pajjat med resultat att kompet har försvunnit? Kan även noteras att jag har dragit ut lite på ventiljusteringen, kan detta ha något med saken att göra? :va

/Jakob
 
Japp, det e så jag har gjort, men på www.soe.se så står det att man ska hela tiden ha nivå över de fyra hålen... För att inte dra luft...

Med de fyra hålen menar jag dom som sitter på ytterbenet...

Men huvudsaken är att det inte "gurglar" på vägen upp eller vägen ner??
Men om jag fyller så att det inte grurglar då blir luftspalten oftast mindre än 120mm.

+ Hur mycket moment ska man dra med i kronan när gaffeln ska på plats??


Det står på gaffeln, tror det är 12 resp 17 du ska dra med, men jag kommer inte ihåg vad som va uppe och nere.
Om de inte gurglar så har du ju inte luft i.
 
Någon som har några mått på dom här o-ringarna? För då kanske jag kan fixa det snabbare....

Det var den där O-ringen. När jag höll på upptäckte jag att det även var ett jättetunt lager med olja under motorn... Vet inte riktigt var det kan komma ifrån. Nån som sett nån liknande?
 
Kan även noteras att jag har dragit ut lite på ventiljusteringen, kan detta ha något med saken att göra? :va

Ta och justera ventilerna så skall du nog se att det blir fart i maskinen igen!

Det var den där O-ringen. När jag höll på upptäckte jag att det även var ett jättetunt lager med olja under motorn... Vet inte riktigt var det kan komma ifrån. Nån som sett nån liknande?

Vart rinner det olja? Kolla om oljan kommer ifrån silen alt oljeurtapningen, om inte så är det packningen mellan motorblocken som läker :näsblod
 
Last edited:
Är det ngn som vet på rak arm om det finns nån markering på svänghjulet som man kan kolla när kolven står i övre dödläget på en -03:a??
I så fall vart?
 
Är det ngn som vet på rak arm om det finns nån markering på svänghjulet som man kan kolla när kolven står i övre dödläget på en -03:a??
I så fall vart?

ja det sitter en skruv på framsidan av motorn.. skruva ur den så ska du kunna se ett "hål" på svänghjulet där skruven ska gå o skruva in för att låsa motorn.
 
Min KTM 125 SX -03 pissar ur sig soppa ur slangarna på förgasaren när soppakranen är på och motorn av.

Nån som kan hjälpa mig och komma på vad de e för fel? Jag har haft loss och isär förgasaren (munstycken, flottören, choken...), blåst rent alla kanaler osv. Den gör fortfarande likadant, några tips?
 
Min KTM 125 SX -03 pissar ur sig soppa ur slangarna på förgasaren när soppakranen är på och motorn av.

Nån som kan hjälpa mig och komma på vad de e för fel? Jag har haft loss och isär förgasaren (munstycken, flottören, choken...), blåst rent alla kanaler osv. Den gör fortfarande likadant, några tips?

Vilken slang. Var leder den?
Underdelen av förgasaren? > Flottören har hängt sig eller dålig nålventil
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top