Mektips - Frågor & Svar - KTM

en sak du kan göra är att kolla bakom framlampan. där e en jävla massa kablar.. o dom tenderar o röra sej lite när man svänger på styret. se så inte isoleringen har försvunnit nånstans osv.. där e massor av kontakter oxå. sitter rätt utsatt för väder o vind där.
 
en sak du kan göra är att kolla bakom framlampan. där e en jävla massa kablar.. o dom tenderar o röra sej lite när man svänger på styret. se så inte isoleringen har försvunnit nånstans osv.. där e massor av kontakter oxå. sitter rätt utsatt för väder o vind där.

Man tackar för svaret, ska gå ner och kolla lite!
 
Hejsan!
Hastighetsmätarn verkar lite buggig på min 525a. Funkar bäst i låga farter, och visar ibland hastigheten när jag stannat. Vad kan detta vara?
Mvh!
 
samma sak där.. kolla kablaget bakom lampan. kontrolera avståndet mellan magneten och avkänningsgrunkan oxå.

Kolla avståndet? Kan väl bara sitta på ett sätt? :va Var på kablaget förut, såg rätt bra ut.. Men jag tycker det är konstigt att den visar hastigheten ibland, men inte i högre farter. Mätaren hoppar ju igång så fort jag rullar den också...
 
Kolla avståndet? Kan väl bara sitta på ett sätt? :va Var på kablaget förut, såg rätt bra ut.. Men jag tycker det är konstigt att den visar hastigheten ibland, men inte i högre farter. Mätaren hoppar ju igång så fort jag rullar den också...

Den är gängad och kan få dålig kontakt med magneten om den vibrerar ut. skruva in den helt och använd locktite!
 
På min 625:a så blev det samma sak till att sluta med att mätaren oftast stod på 299 !?.. det berodde på kortis i givaren pga för många och hårda
nedslag efter bakhjulsåkning.
Var in till min lokala handlare och fick ta i en robustare givare med metallgäng.
sen dess har det funkar kanon!

/Micke
 
Nu har min 525a käkat upp båda framlamporna, baklampan och ena framblinken (har inga bak). Alltså endast en blinkers som går. Allt detta inom några timmars körning skulle jag tro. Vad är fel? Spänningsregulator? :va

Några tips var jag ska felsöka osv? tack tack
 
Olja!

Efter gårdagens åka började jag fundera på vart ungefär 0,5 liter motorolja hade tagit vägen! Så efter att inspekterat det idag, fyllt på olja. Och sedan tagit en vända med hojen, upptäckte jag att det stod en fin liten oljefontän från packningen till motorkåpan när den hade byggt upp lite tryck!

Är det vanligt att dessa packningar går sönder eller är det ett resultat av ett möjligt framtida ras? Borde man kolla något annat när man ändå river där nere?

Det är väll bara att plocka bort kicken, lossa på skruvarna och ta bort kåpan, och sedan sätta allt på plats igen? Har endast pillat med såntdär på gammla militära husqvarna hojjar! :3freak
web.jpg

/Jakob
 
Efter gårdagens åka började jag fundera på vart ungefär 0,5 liter motorolja hade tagit vägen! Så efter att inspekterat det idag, fyllt på olja. Och sedan tagit en vända med hojen, upptäckte jag att det stod en fin liten oljefontän från packningen till motorkåpan när den hade byggt upp lite tryck!

Är det vanligt att dessa packningar går sönder eller är det ett resultat av ett möjligt framtida ras? Borde man kolla något annat när man ändå river där nere?

Det är väll bara att plocka bort kicken, lossa på skruvarna och ta bort kåpan, och sedan sätta allt på plats igen? Har endast pillat med såntdär på gammla militära husqvarna hojjar! :3freak

/Jakob

Samma sak har hänt mig med.
Köp ny packning och när du monterar den börjar du dra åt uppe runt kicken och skruvar dig framåt och avslutar med att dra åt i framkant på motorn (alltså inte idiot dra skruvarn direkt utan med lite känsla bakifrån o fram några gånger).
Detta för att motverka att det blir ett veck på packningen som det lätt blir runt den kraftiga böjen som det är på kåpan uppe vid kicken.
 
Samma sak har hänt mig med.
Köp ny packning och när du monterar den börjar du dra åt uppe runt kicken och skruvar dig framåt och avslutar med att dra åt i framkant på motorn (alltså inte idiot dra skruvarn direkt utan med lite känsla bakifrån o fram några gånger).
Detta för att motverka att det blir ett veck på packningen som det lätt blir runt den kraftiga böjen som det är på kåpan uppe vid kicken.

Då är det precis som på gammelhojjarna då! Tack för tipset! :)
/J
 
Kolla så vevhusventillationsslangen inte är klämd oxå. Den grova som kommer ut i motorns högra främre del
 
Jag tog en såndär hake som man låser fast kapskivor i vinkelslipen, fick iofs snitta och svetsa ihop pga att den inte passade perfekt. Men jag har sett att det finns ställbara sånna på biltema.

Den jag använde var iofs gammal och rubust, vet inte vilket material den på biltema är i.

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/20/Large/20-840_l.jpg

Biltemagrejen passar exakt i hålen på min SX/SMR 450 -06 iaf, inga problem alls att få loss locket me den! Så nu vet ni det ni andra som tänker pyssla me framgaffeln på era KTMer...
 
Är det vanligt att dessa packningar går sönder eller är det ett resultat av ett möjligt framtida ras? Borde man kolla något annat när man ändå river där nere? /Jakob
Detta är ett klassikerproblem med just RFS'en, var och varannan har råkat ut för det. Packningen faller liksom in.

Bästa (enda?) sättet att förhindra att det händer igen är att använda någon form av packningsgucka när du monterar den nya packningen. Lägg guckan både på blocket och locket.

Sen skall man ju självklart också dra åt som beskrevs av Vargen. Men trots att man gör på det viset så finns risken att den trillar in igen om man inte har guckat.
 
Detta är ett klassikerproblem med just RFS'en, var och varannan har råkat ut för det. Packningen faller liksom in.

Bästa (enda?) sättet att förhindra att det händer igen är att använda någon form av packningsgucka när du monterar den nya packningen. Lägg guckan både på blocket och locket.

Sen skall man ju självklart också dra åt som beskrevs av Vargen. Men trots att man gör på det viset så finns risken att den trillar in igen om man inte har guckat.

Helt klart lärorikt! Ska köra på det så slipper man kanske göra om dethär var 50:e mil! :tummenupp
 
Detta är ett klassikerproblem med just RFS'en, var och varannan har råkat ut för det. Packningen faller liksom in.

Bästa (enda?) sättet att förhindra att det händer igen är att använda någon form av packningsgucka när du monterar den nya packningen. Lägg guckan både på blocket och locket.

Sen skall man ju självklart också dra åt som beskrevs av Vargen. Men trots att man gör på det viset så finns risken att den trillar in igen om man inte har guckat.

En varning där bara så man inte tar för mycket klet och täpper till oljekanalen med ramlagerras som följd. Såg ett ras för ett par veckor sedan just pga överdosering av packningsklet.
 
En varning där bara så man inte tar för mycket klet och täpper till oljekanalen med ramlagerras som följd. Såg ett ras för ett par veckor sedan just pga överdosering av packningsklet.
Kunde inte sagt det bättre själv :tummenupp
 
Biltemagrejen passar exakt i hålen på min SX/SMR 450 -06 iaf, inga problem alls att få loss locket me den! Så nu vet ni det ni andra som tänker pyssla me framgaffeln på era KTMer...

jag använde biltema grejen i helgen jag också och det funkade klockrent. skönt att betala 19:90 istället för 600kr som ktm orginalverktyg t103 kostar :D

mitt enda problem i ompackningen av framdämpare är att jag inte lyckas få i nya packningen. måste tillverka något som jag kan pressa ner den med.
 
jag skulle köpa kopplings- och bromshandtag till min 525'a idag. kopplingshandtaget kostade 290kr!!!!!! hur fan kan det kosta så mycket? när jag körde yamaha förut så köpte man broms och kopplingshandtag i ett paket för 100kr. hur kan samma handtag kosta 6 ggr så mycket till ktm? kan man köpa pirat?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top