Mektips - Frågor & Svar - KTM

jag skulle köpa kopplings- och bromshandtag till min 525'a idag. kopplingshandtaget kostade 290kr!!!!!! hur fan kan det kosta så mycket? när jag körde yamaha förut så köpte man broms och kopplingshandtag i ett paket för 100kr. hur kan samma handtag kosta 6 ggr så mycket till ktm? kan man köpa pirat?

precis som du säger så finns det en sats med kopplings/bromshandtag för drygt 120 SEK och det är pirat...
 
precis som du säger så finns det en sats med kopplings/bromshandtag för drygt 120 SEK och det är pirat...

underbart! och var hittar jag denna sats? länk till någon hemsida kanske? eller numret till någon butik?


jag måste fråga om det är någon av er som haft problem när ni packar om dämpare med att få ner packboxen i bottenläget i dämpare. jag värmer den yttre delen av dämparen och använder hemmagjort verktyg för att pressa ner packboxen. jag får ner den till 99% väldigt lätt men sen hur mycket jag än tar i så får jag inte ner packboxen den sista millimetern vilket gör att jag precis inte får in låssprinten i springan. har ni något tips. det känns verkligen som att packboxen är i botten, men låssprinten går ju inte dit.
 
Last edited:
Bakfälg går i "kedjesläpet" på 525

Monterade mina motardfälgar igår, men bakfälgen drar i framkanten på kedjesläpet. Blir väl till att skönhetsoperera släpet. Någon som råkat ut för detta??
 
Monterade mina motardfälgar igår, men bakfälgen drar i framkanten på kedjesläpet. Blir väl till att skönhetsoperera släpet. Någon som råkat ut för detta??

kedjeskyddet på ovansidan av svingen ska bort... sen ska metallkorgen till kedjestyraren under svingen väck med... eller så får du korta kedjan... fast då kan du inte ha endurodrevningen sen ....


tycker det e skumt som fan... det funka utmärkt på min gammla 05:a men på 07:an så går det ej.. har dom kortat av svingen eller nått...
 
kedjeskyddet på ovansidan av svingen ska bort... sen ska metallkorgen till kedjestyraren under svingen väck med... eller så får du korta kedjan... fast då kan du inte ha endurodrevningen sen ....


tycker det e skumt som fan... det funka utmärkt på min gammla 05:a men på 07:an så går det ej.. har dom kortat av svingen eller nått...

Kymit!!

Men då e frågan, ska man ta bort hela alubiten, då kommer ju plastbiten bara sitta med en bult eller ska man kapa av hörnet som går i fälgen då kan man ju använda bakre bulte oxå ju.

En annan fråga. Nu när man satt på motardhjulen så tycker jag att hojen står oroväckande rakt upp när stödet är nerfält, någon som tycker likadant??
 
Kymit!!
Nu när man satt på motardhjulen så tycker jag att hojen står oroväckande rakt upp när stödet är nerfält, någon som tycker likadant??

Maskinen kommer nog tippa väldigt lätt, om du inte byter till ett motardstöd ev. plocka fram rondellen och svetsen...



tycker det e skumt som fan... det funka utmärkt på min gammla 05:a men på 07:an så går det ej.. har dom kortat av svingen eller nått...

hmm, har inget problem på min -06 och svinen är samma från 05. Det är nog inte svingen det är fel på, utan operatören :tungan
 
Last edited:
Maskinen kommer nog tippa väldigt lätt, om du inte byter till ett motardstöd ev. plocka fram rondellen och svetsen...

okidoki, får väl fixa de senare.

Nån somvet vilken rulldiameter de ska va på 17" fälgen
O hur ändrar man den i H-mätaren? Får göra de som e mot en killes principer.....ta fram instr.boken, suck
 
Nill0w motardiserar sin 05:a nu, och den gör motstånd. Justerskruvarna i svingen går inte att skruva in så långt som man skulle vilja. Det kärvar nåt helt groteskt och tvärnyper långt innan skruvarna bottnar. Det löste sig genom att fixa kortare skruv, men ändå. Österrikisk kvalitet?

Kedjestyraren kan sitta kvar på just den här hojen iaf. Det kanske är tillverkningstoleranser mätta i centimeter på KTM?
 
Hej, det e dags för mig att byta packboxar i gaffleln. Jag har aldrig gjort det, tyvärr. Jag har hört att det ska vara lite pilligt men jag har la inte tummen mitt i handen :tungan

Är det någon som skulle kunna förklara snabbt hur man gör, eller finns det ngn bra manual på detta...

tacksam för svar...
 
Nill0w motardiserar sin 05:a nu, och den gör motstånd. Justerskruvarna i svingen går inte att skruva in så långt som man skulle vilja. Det kärvar nåt helt groteskt och tvärnyper långt innan skruvarna bottnar. Det löste sig genom att fixa kortare skruv, men ändå. Österrikisk kvalitet?

Kedjestyraren kan sitta kvar på just den här hojen iaf. Det kanske är tillverkningstoleranser mätta i centimeter på KTM?

skumt med skruvarna. trode svingen var ihålig.
 
Justerskruvarna i svingen går inte att skruva in så långt som man skulle vilja. Det kärvar nåt helt groteskt och tvärnyper långt innan skruvarna bottnar. Det löste sig genom att fixa kortare skruv, men ändå. Österrikisk kvalitet?

Det samlas vatten i svingen och så rostar det... Ta bort skruvarna, smörj dom med kopparfett och dra dom in och ut tills dom går lätt. Borra sen dräneringshål i svingen (sitter orginal på 07orna)
 
skumt med skruvarna. trode svingen var ihålig.

Svingen är ihålig, rätt...

Det samlas vatten i svingen och så rostar det... Ta bort skruvarna, smörj dom med kopparfett och dra dom in och ut tills dom går lätt. Borra sen dräneringshål i svingen (sitter orginal på 07orna)

Allt måste underhållas, använd kopparpaste som ljunghusen nämner eller använd 5-56 eller dyligt...

Det sitter dräneringshål sedan -04, du kanske har fått in smågrus etc genom just dräneringshålen. Justeringsskruvan skall gå in helt utan problem...
 
Last edited:
Kymit!!

Men då e frågan, ska man ta bort hela alubiten, då kommer ju plastbiten bara sitta med en bult eller ska man kapa av hörnet som går i fälgen då kan man ju använda bakre bulte oxå ju.

En annan fråga. Nu när man satt på motardhjulen så tycker jag att hojen står oroväckande rakt upp när stödet är nerfält, någon som tycker likadant??

kan säga som så, att min hoj har trillat ~5-6ggr pga stödet :gnissla
 
Min 525a läcker olja, ser ut att komma ifrån ett av filterlocken. Det drägglar ner runt drevet och lilla kopplingssaken. Nån som haft liknande problem?
 
Min 525a läcker olja, ser ut att komma ifrån ett av filterlocken. Det drägglar ner runt drevet och lilla kopplingssaken. Nån som haft liknande problem?

Det är troligen o-ringen som till ett av locken som läcker. Köp ny o-ring kostar max 20:-. Annars kan den tycka ur sig olja vid drevaxeln ochså.
Sitter en o-ring där med men den är mindre så där gissar jag på max 10:-
 
Det är troligen o-ringen som till ett av locken som läcker. Köp ny o-ring kostar max 20:-. Annars kan den tycka ur sig olja vid drevaxeln ochså.
Sitter en o-ring där med men den är mindre så där gissar jag på max 10:-

Aha.. visste inte ens att det satt en o-ring eller någonting som packning där. Men då är det väl antagligen oljelocket då. Tror inte att det är vid drevaxeln, för det är mkt olja ovanför.

Sen droppade det rätt mkt bensin när jag gjorde stoppie. Men det är väl så va?
 
Aha.. visste inte ens att det satt en o-ring eller någonting som packning där. Men då är det väl antagligen oljelocket då. Tror inte att det är vid drevaxeln, för det är mkt olja ovanför.

Sen droppade det rätt mkt bensin när jag gjorde stoppie. Men det är väl så va?

bensin droppar dom när man gör stoppi... släng på ett uppsamlingskärl.. kostar en flaska drickjoghurt och ett buntband.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top