Mektips - Frågor & Svar - KTM

jag har inte orkat läsa hela denna tråd så jag frågar bara. är det någon här som har packat om framdämparna på din 525? jag måste packa om mina för dom läcker olja. tydligen måste man ha något specialverktyg för att få isär dämparna. det kostar 400 spänn för en liten jävla hylsa. rimligt pris vore 40 spänn tycker jag. är det någon som gjort något billigt egentillverkat verktyg för att få isär dämparna. det jag snackar om är när man ska skruva av "locket" på toppen av dämpare. enligt instruktionen ska man ha något specialverktyg t103 då.


Edit: en fråga till. min 525 drar rätt mycket olja. jag ser inte direkt några läckage någonstans. är det kolvringarna som är slita då eller? var ska oljan annars kunna ta vägen?
 
jag har inte orkat läsa hela denna tråd så jag frågar bara. är det någon här som har packat om framdämparna på din 525? jag måste packa om mina för dom läcker olja. tydligen måste man ha något specialverktyg för att få isär dämparna. det kostar 400 spänn för en liten jävla hylsa. rimligt pris vore 40 spänn tycker jag. är det någon som gjort något billigt egentillverkat verktyg för att få isär dämparna. det jag snackar om är när man ska skruva av "locket" på toppen av dämpare. enligt instruktionen ska man ha något specialverktyg t103 då.


Edit: en fråga till. min 525 drar rätt mycket olja. jag ser inte direkt några läckage någonstans. är det kolvringarna som är slita då eller? var ska oljan annars kunna ta vägen?

oljan kan försvinna ut genom vevhusventilationen... men det borde inte försvinna några stora mängder där...
angående stötdämparna så fråga snällt på nån verkstad om du kan få låna verktyget en kväll...
 
jag har inte orkat läsa hela denna tråd så jag frågar bara. är det någon här som har packat om framdämparna på din 525? jag måste packa om mina för dom läcker olja. tydligen måste man ha något specialverktyg för att få isär dämparna. det kostar 400 spänn för en liten jävla hylsa. rimligt pris vore 40 spänn tycker jag. är det någon som gjort något billigt egentillverkat verktyg för att få isär dämparna. det jag snackar om är när man ska skruva av "locket" på toppen av dämpare. enligt instruktionen ska man ha något specialverktyg t103 då.


Edit: en fråga till. min 525 drar rätt mycket olja. jag ser inte direkt några läckage någonstans. är det kolvringarna som är slita då eller? var ska oljan annars kunna ta vägen?

Jag tog en såndär hake som man låser fast kapskivor i vinkelslipen, fick iofs snitta och svetsa ihop pga att den inte passade perfekt. Men jag har sett att det finns ställbara sånna på biltema.

Den jag använde var iofs gammal och rubust, vet inte vilket material den på biltema är i.

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/20/Large/20-840_l.jpg
 
Är det ett packboxbyte du ska göra så behöver man inte några specialverktyg, eller jag behövde inte det iaf! Eller vad menar du, packa om en gaffel har jag aldrig hört talas om innan detta!
 
Är det ett packboxbyte du ska göra så behöver man inte några specialverktyg, eller jag behövde inte det iaf! Eller vad menar du, packa om en gaffel har jag aldrig hört talas om innan detta!
Han har nog locken med justerbar fjäderförspänning.Till dom behövs ett specialverktyg istället för vanlig sexkanthylsa.
 
Han har nog locken med justerbar fjäderförspänning.Till dom behövs ett specialverktyg istället för vanlig sexkanthylsa.

Asch so! Ja det stämmer ju att SX har förspänningsfunktion, den har jag aldrig skruvat med. Tur att det finns folk med mera info i huvudet än en själv som tvålar till en när man svamlar :tummenupp .
 
Jag tog en såndär hake som man låser fast kapskivor i vinkelslipen, fick iofs snitta och svetsa ihop pga att den inte passade perfekt. Men jag har sett att det finns ställbara sånna på biltema.

Den jag använde var iofs gammal och rubust, vet inte vilket material den på biltema är i.

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/20/Large/20-840_l.jpg

den där du länkade till hos biltema kollade jag faktiskt på i katalogen. känns ju som att den skulle kunna funka men jag är så jävla körkåt så jag har redan beställt specialhylsan från ktm för 400kr. crossbanan har öppnat nu och jag måååååååååste köra i helgen
 
jaha... den där tokdyra hylsan är tydligen resta hos fabrik så nu går det inte att få tag på den. hur kan det vara så? detta är ju en nödvändig pryl för att kunna serva sin hoj. jag får väl köpa den där grejen på biltema och hoppas på att det funkar med den
 
jaha... den där tokdyra hylsan är tydligen resta hos fabrik så nu går det inte att få tag på den. hur kan det vara så? detta är ju en nödvändig pryl för att kunna serva sin hoj. jag får väl köpa den där grejen på biltema och hoppas på att det funkar med den

Ta med dig gafflarna och åk till närmaste KTM verkstad och låna deras hylsa någon minut!
 
jag tänkte beställa nya pilot power idag men jag har ju hojen på annan ort så jag tänkte höra med er om det här är rätt mått?
160/60/17....120/70/17

625a
 
Ta med dig gafflarna och åk till närmaste KTM verkstad och låna deras hylsa någon minut!


jag har tyvärr inte möjligthet att göra detta. jag hade tänkt meka på fredag kväll :D för jag måste vara på crossbanan på lördag morgon. jag ska dock testa med det där biltema verktyget. funkar inte det får jag väl lösa det på något annat sätt
 
jag har tyvärr inte möjligthet att göra detta. jag hade tänkt meka på fredag kväll :D för jag måste vara på crossbanan på lördag morgon. jag ska dock testa med det där biltema verktyget. funkar inte det får jag väl lösa det på något annat sätt

Verkyget jag gjorde ligger nog nånstans + en gammal plastventil som jag kapade sönder som passar perfekt för att knacka ner den nya packboxen. Så hojta till om det skiter sig totalt.
 
Elproblem

Tutan har vid tvätt två gånger på raken nu fått för sig att sätta igång! Då det smått hörselproblem-framkallande ljudet kommer lite smått oväntat hade jag tänkt att det kanske är bäst att fixa! Antar att det läcker in vatten i nåt olämpligt ställe. Är det någon som vet vart problemet kan sitta och kanske även upplevt detta själv?

Säkringen i batteriet brukar även den dö lite då och då, inte när jag kör utan när den är avstängd, kan detta ha nåt att göra med tutan? :gnissla
 
Tutan har vid tvätt två gånger på raken nu fått för sig att sätta igång! Då det smått hörselproblem-framkallande ljudet kommer lite smått oväntat hade jag tänkt att det kanske är bäst att fixa! Antar att det läcker in vatten i nåt olämpligt ställe. Är det någon som vet vart problemet kan sitta och kanske även upplevt detta själv?

Säkringen i batteriet brukar även den dö lite då och då, inte när jag kör utan när den är avstängd, kan detta ha nåt att göra med tutan? :gnissla
Fan vad jag hade garvat om jag sett dej =) låter som du har nått alvarligt elfel på hojen... sälj aset annars byt..... eller det var ingen saab nä :gnissla
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top