Mektips - Frågor & Svar - KTM

halloj allesammans.
Har en 660 med slicksdäck nu och vill byta så jag kan köra grus åsså. Vilket däck rekommenderar ni är bäst till detta bruk? Orginalet som sitter från fabrik ser bra ut till grus. Är de de?
Vilket förespråkar ni?
Tack på förhand.

Pirelli MT60 heter originaldäcken, tycker de greppar riktigt bra på grus och även på asfalt.
 
Rumpel: Jag har ett nytt Pirelli MT60, dock framdäck. Jag kan byta mot ditt slicks samt jag betalar en slant!
 
*suck* Jag sumpade gummipackningen som sitter på mixturenålen. Nu vet jag inte på vilka sida fjädern den satt, om den satt längst ut på nålen eller längst in (mot mitten) på nålen :(

Nån som vet på vilken sida fjädern den ska sitta.
 
Rumpel: Jag har ett nytt Pirelli MT60, dock framdäck. Jag kan byta mot ditt slicks samt jag betalar en slant!

mnjoo. Om folk säger det slits fort är det nog inge för mig. Vill ha ett hållbart däck med bra allround egenskaper. Anakee har jag kört med å de e ja nöjd me. Finns inte i 60 bredd. för det bör man väll ha? eller? Och gärna ett likadant framdäck. men det fanns det inte i 17 tum.
 
*suck* Jag sumpade gummipackningen som sitter på mixturenålen. Nu vet jag inte på vilka sida fjädern den satt, om den satt längst ut på nålen eller längst in (mot mitten) på nålen :(

Nån som vet på vilken sida fjädern den ska sitta.
Menar du blandskruven?Isåfall är det(uppifrån och neråt)oring-bricka-fjäder
 
Menar du blandskruven?Isåfall är det(uppifrån och neråt)oring-bricka-fjäder

Tack igen Busaberg! Det va precis det jag menade.

Då saknar jag en en bricka. Just nu sitter det bara en fjäder där. Feck.

Kanske därför det e ömöjligt för mig att ställa in blandningen, jag tycker den varvar som mest i helt stängt läge... :huvet :va
 
Akut!

Håller på att ställa väntilerna på 525:an för första gången!
nu har jag kommit till skedet där man ska hitta ÖD:
Hur gör man?
Ska ju finnas någon skruv men vart sitter den vilken är det, gärna bild!
/Jakob
 
Skruva ur stiftet och stick ner något(buntband tex.)så du känner när kolven vänder.Låsa motorn behövs inte,den rör sig inte ändå.
 
Enligt Mr A, och det funka kanon för mig!!
Lycka till..
//J


Av med sadeln och tanken sedan tar du av ventilkåporna, så ser du ventilerna. För att få kolven i ÖD så kan du ex ta ut tändstiftet och känna med ett buntband när kolven är på väg upp, luta benet lite mot kicken. Nu skall båda ventilerna vara lösa dvs kolven är i ÖD. Sedan är det bara att lossa låsmuttern, skruva ner och backa ut skruven 1/6 varv (en sida av muttern) håll emot med en mejsel när du drar åt låsmuttern återigen... och på med ventillocken och tank/sadel

(det jag gjorde var att snurra på svänghjulet, vilket gjorde att det blev lättare att få kolven i rätt läge!, tycker jag.
Jag använde en sticka som jag markera när den var i Öd, sen justera de första, sen på med locket, och göra samma visa på nästa, dvs, hitta rätt läge, och sen mäta..
Jag körde med bladmått..
 
Jag har gjort allt ni skrev där: dvs så långt till använda buntband och känna när kolven är i ÖD. Problemet är att enligt guiden på soe.se, som iof är för en lc4:a, så ska man kunna vicka lite på ventlierna, dom ska alltså vara lite lösa, när kolven är i öd. problemet är att mina är helt fasta, även när kolven är i, iaf enligt mitt tyckew, ÖD!
/Jakob
 
Har man något styvare än ett buntband, så ser man när kolven vänder.
Det var svårt att se eller känna med ett buntband, tycker ja iaf..
Kan du inte röra de i sidled heller?
//J
 
Jag har gjort allt ni skrev där: dvs så långt till använda buntband och känna när kolven är i ÖD. Problemet är att enligt guiden på soe.se, som iof är för en lc4:a, så ska man kunna vicka lite på ventlierna, dom ska alltså vara lite lösa, när kolven är i öd. problemet är att mina är helt fasta, även när kolven är i, iaf enligt mitt tyckew, ÖD!
/Jakob

Kolven är i ÖD två ggr per takt. Så vid en av gångerna ligger en av kamloberna mot vipparmarna. Så kan du inte röra vipparmarna litegranna så testa på "nästa" ÖD. Börjar du skruva på ställskruvarna vid fel ÖD blir det inge vidare... Om man kan se kammen genom hålen på ventilkåpan så ska kamloberna peka snett neråt.
Bara ovh vrida runt och titta hur det rör sig så fattar man hur det fungerar! Och enklare med ett spärrskaft eller liknande på svänghjulsmuttern tycker jag.
 
När du lossat låsmuttern ska ställskruven vara mkt lös att lossa på - annars står den i fel läge!!
 
Så var min första ventiljustering avklarad. Det var lättare än jag trodde, förutom detaljen med kolvens ÖD
Nu är bara frågan, hur skall hojjen gå när ventilerna är korrekt ställda. Just nu startar den på direkten, mycket snabbare än innan. Dock tycker jag att den inte går riktigt lika jämnt som förut, men det kanske bara är inbillning. Låter gör det fortfarande. :gnissla

Att det skulle gå att vicka på ventilerna lyckades jag inte med dock, är däremot helt säker på att kolven var i ÖD, den var högst upp och det fanns spel på alla ventilerna.

Om man nu har ställt ventilerna helt åt fanders, ja tex om kolven inte va i ÖD; hur märks då detta? tickar det bara eller rasar hela motorn på direkten? :näsblod
/Jakob

Tack för dom snabba svaren tidigare idag :)
 
Är det någon som flyttat slangen från vevhusventilationen som går in i förgasaren till luftburken?
 
Är det någon som flyttat slangen från vevhusventilationen som går in i förgasaren till luftburken?

Varför flytta vevhusventilationen till luftburken?, luftburken är inte täta så oljan kommer rinna ut och då får du det på bakdäcket sedan hamnar det i sin tur på banan!

Dra vevhusventilationen till en burk, minst 500 ml flaska...

Du måste också plugga vevhusventilationshålet i förgasaren, det finns speciella pluggar om jag inte minns fel var det M10 fin mm gängor. Det går också bra att löda igen hålet med tanke på att skruven är i mässing...
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top